قلعه‌نویي از ترس منتقدانش با تركيب اصلي برابر افغانستان بازي كرد!

روزبه دلاور
به گزارش‌ »اعتماد» بعد از اينكه تيم ملي ايران در دو بازي نخست تحت هدايت امير قلعه‌نويي برابر تيم‌هاي منتخب باشگاهي روسيه و كنيا نتوانست كلين‌شيت كند، ‌در مقابل افغانستان و قرقيزستان هم ‌موفق نشد دروازه‌اش را بسته نگه دارد. قلعه‌نویي در بازي مقابل افغانستان از پيام نيازمند در خط دروازه ‌استفاده كرد كه دروازه‌بان سپاهان روي ضربه ايستگاهي بازيكن افغانستان دروازه‌اش را باز شده ديد. پيام در بازي مقابل قرقيزستان جاي‌ خودش را به بيرانوند داد. اما عليرضا بيرانوند هم روي اشتباه مدافعان تيم ‌ملي نتوانست كلين شيت كند تا پيش از بازي مقابل ازبكستان‌كه جدي‌ترين ‌محك براي تيم‌ ملي از زمان روي كار آمدن قلعه‌نويي محسوب مي‌شود اين سوال پيش بيايد كه شاگردان امير مقابل ازبك‌ها مي‌توانند دروازه خود را بعد از چهار بازي بسته نگه دارند؟ اتفاقي‌كه از زمان‌حضور قلعه‌نویي روي نيمكت تيم‌ملي رخ ‌نداده است! اما در فوتبال امروز‌ براي گل زدن و گل نخوردن، يك‌ تيم بايد در دفاع و حمله‌ منسجم عمل كند و نقش يك بازيكن در رد و بدل شدن گل‌ كمرنگ است. براي بررسي وضعيت‌تيم ‌ملي به خصوص دفاع تيمي سراغ محمد نصرتي ‌يكي ‌از ‌مدافعان ‌سابق تيم‌ملي رفتيم.نصرتي كه به عنوان يكي از اعضاي كادرفني تراكتور در اين تيم فعاليت مي‌كند نظرات جالبي درباره‌عملكرد تيم ملي در تورنمنت «كافا» و همچنين بازيكنان و قلعه‌نویي دارد كه در زير مي‌خوانيد.
   ‌تيم‌هاي مختلف آسيايي با بازي مقابل تيم‌هاي قدرتمند آماده حضور در جام‌ ملت‌ها مي‌شوند و تيم ملي ما هم‌ با تيم‌هايي مثل افغانستان و قرقيزستان بازي مي‌كند. نظر شما درباره حضور ايران در تورنمنت «كافا» چيست؟ 
با توجه به اينكه ‌فدراسيون فوتبال نتوانست بازي‌هاي معتبري را براي تيم ملي پيش‌بيني كند و فيفادي‌ها را يكي پس از ديگري از دست مي‌داديم فكر مي‌كنم‌ حضور در چنين‌ تورنمنت‌هايي مي‌تواند غنيمت باشد! چرا كه كادر جديدي در تيم ‌ملي روي كار آمده و تفكرات تغيير كرده. بالاخره بايد بتوانيم ‌از اين فرصت استفاده كنيم و بازيكنان و كادرفني بتوانند نسبت به رفتار و خصوصيات يكديگر آشنايي بيشتري پيدا كنند و اين موضوع خيلي حائز اهميت است. از طرفي كادر فني تيم ملي مي‌تواند به بازيكناني كه كمتر از آنها استفاده كرده بيشتر فرصت دهد.
  ‌اما اين اتفاق رخ‌نداده و تيم ملي با نفرات اصلي بازي مي‌كنند!
بله اين اتفاق آنطور كه بايد و شايد رخ نداد چون‌ احساس مي‌كنم قلعه‌نویي مي‌ترسد اگر‌ نتواند نتايج خوبي بگيرد با انتقادات زيادي روبرو شود. براي همين در هر دو بازي گذشته از تركيب اصلي استفاده كرده است. در مجموع ‌حضور در اين تورنمنت را مثبت ارزيابي مي‌كنم به همان‌دلايل كه گفتم. البته اگر قرار بود با تيم‌هاي بهتر دنيا بازي كنيم كه فبهاالمراد اما همين تورنمنت هم غنيمت است.
  ‌اشاره كرديد كه قلعه‌نویي نگران انتقادات است. انتقاداتي كه جايگاهش را به خطر مي‌اندازد. تصميم فدراسيون براي برنامه‌ريزي كوتاه‌مدت و قرارداد زماني با مدت كم با اين كادرفني درست بود؟ 
بعد از حدود يك دهه كادرفني ايراني بالاي سر تيم ملي آمده و به نظر من بايد يك ‌كمي بيشتر اعتماد كنيم و بيشتر فرصت دهيم. بايد سعي كنيم اگر انتقادي هست انتقادي نباشد كه خيلي زننده باشد . انتقادات بايد سازنده باشد تا بتوانيم ‌بالاخره به هدف اصلي كه جام‌ ملت‌هاست برسيم. يعني بتوانيم‌ نتايج خوبي بگيريم و قهرمان آسيا شويم. واقعيت اين است كه ‌اين نسل، نسل خوبي است و بازيكنان خوب و با كيفيتي هم داريم. اميدوارم بتوانيم ‌در نهايت قهرمان جام‌ ملت‌ها شويم. در مجموع فكر مي‌كنم بايد كمي فرصت داد و سازنده انتقاد كرد.
  ‌نظر شما درباره نفرات دعوت شده به تيم ملي چيست؟ 
هميشه در ليست‌هاي انتخابي سليقه‌ها متفاوت است. اما شاكله اصلي همان است كه از قبل بوده و يكسري از بازيكنان به واسطه حضور‌ چند‌ساله در تيم ملي و كيفيت‌شان خودشان را جدا كردند و يكسري از بازيكنان هم ‌كم‌كم به بدنه اضافه مي‌شوند. يكسري‌ها هم در اين تورنمنت و بازي‌هاي دوستانه قبل بازي اول خودشان در تيم ملي را تجربه كردند. بازيكناني مثل اسدي و پورحميدي و مهري و قايدي و كريمي كم‌كم اضافه شدند به تيم‌ملي كه بايد همينطور هم باشد تا نسل بعدي فوتبال ما هم نسل خوبي باشد.
  ‌به حضور هميشگي بعضي از بازيكنان مثل حاج‌صفي انتقاد مي‌شود در اين مورد چه نظري داريد؟ 
دليل دعوت حاج صفي را مي‌دانم و به شما مي‌گويم! چون حاج صفي در تراكتور و سپاهان شاگرد قلعه‌نوعي بوده نسبت به خصوصيات رفتاري يكديگر شناخت كامل دارند و از طرفي حاج‌صفي بالاخره كاپيتان تيم ملي بوده و قلعه‌نوعي با حفظ او سعي كرده كنترل رختكن را  در دست داشته باشد.
  ‌شما از مدافعان سابق فوتبال ملي ما بوديد. دريافت گل از تيم‌هایی مثل افغانستان و قرقيزستان غافلگير‌كننده بود. اين وضعيت براي خط دفاعي ما نگران‌كننده نيست؟
ببينيد اينكه تيم ‌ملي گل مي‌خورد خوب نيست. گلي كه افغانستان زد استثنايي بود هرچند يك دروازه خالي هم از دست‌ دادند اما گلي كه از قرقيزستان‌ دريافت كرديم روي ‌اشتباه فاحش پورعلي‌گنجي در آن صحنه بود. پورعلي‌گنجي نبايد روي آن صحنه آن‌طور حركت مي‌كرد او به واسطه اينكه در اوايل فوتبالش هافبك وسط بود يكسري اشتباهات انجام مي‌دهد. البته پورعلي‌گنجي بازيكن خوب و باكيفيتي است اما بعضي اوقات هم اشتباهات بدي را انجام مي‌دهد و در صحنه گل ما مقابل قرقيزستان بيشترين اشتباه تاثيرگذار را ايشان ‌داشت!
  ‌در كل ساختار دفاعي اين تيم ملي نسبت به زمان‌ كي‌روش دچار افت نشده ؟‌
تيمي كه هميشه در فاز حمله پرتعداد حمله مي‌كند طبيعي است كه در دفاع با نفرات‌كمتري حضور داشته باشد. چون بيشتر در فاز حمله هست طبيعي است كه‌ تيم ‌در معرض خطر و معرض اشتباه قرار بگيرد و نرمال است. اما اين بازي‌ها سنگين ‌نبوده كه بخواهيم دفاع كنيم. طبيعي بود هميشه حمله كنيم و در فاز حمله مرور تاكتيك كنيم . حالا بايد با تيم‌هاي قوي‌تر بازي كنيم تا ساختار تدافعي را بهتر بتوانيم ارزيابي كنيم و الان نمي‌شود به ضرس قاطع بگوييم ساختار دفاعي نسبت به دوران كي‌روش ضعيف‌تر شده. الان نمي‌توانم به  این سوال شما جواب بدهم تا زمان بازي با تيم‌هاي بهتر.
  ‌زمان مربيگري كي‌روش به او انتقاد مي‌شد كه نگرش او زياد از حد دفاعي است. فكر ‌مي‌كنيد بايد‌ با همان ‌ايده پيش برويم يا نگرش‌ها تغيير كند بهتر نتيجه ‌مي‌گيريم؟ 
نه! كي روش شجاعت را از تيم ملي گرفته بود. در آن زمان بيشتر دفاع مي‌كرديم.‌ نفرات هجومي ما مثل طارمي و جهانبخش و آزمون و بقيه جور ديگري بودند و شجاعت حمله از آنها گرفته شده بود. زمان اسكوچيچ انصافا خوب شد. حالا بايد ديد زمان قلعه‌نویي چه مي‌شود . فعلا نمي‌شود اظهارنظر دقيقي كرد. اول بايد با تيم‌هاي قدرتمند بازي كنيم تا بتوانم نظر دقيقي دهم؛ اما شكل بازي تيم ملي از زمان حضور قلعه‌نویي بهتر بوده حالا درست كه تيم‌ها هم‌ ضعيف‌تر بودند.
  ‌بهتر نيست تيم‌ ملي در جام‌ ملت‌ها پوست اندازي كند براي جام‌جهاني؟ كاري كه سال‌هاست كره‌ای‌‌ها انجام مي‌دهند؟ 
نه!. به نظر من جام ‌ملت‌ها مهم است؛ همانطور كه در بازي‌هاي دوستانه مثل بازي مقابل قرقيزستان و افغانستان آقاي قلعه‌نویي سعي مي‌كند بيشتر از بازيكنان اصلي استفاده كند. طبيعي است كه مي‌خواهد با تركيب اصلي وارد جام‌ ملت‌ها شود چون فكر مي‌كنم بقاي او هم‌ بستگي به‌عملكرد خوبش در اين بازي‌ها دارد و اگر بتواند نتايج قابل قبولي بگيرد احتمالا بتواند كارش را با تيم ‌ ملي ادامه دهد. تغيير نسل هم‌ كم‌كم صورت مي‌گيرد. شما الان ببينيد در دفاع سامان فلاح پتانسيل اين را دارد به تيم ملي دعوت شود و تا حدي امين حزباوي هم است. صيادمنش را هم‌ داريم. از بازيكنان اميد هم بازيكناني شرايطش را دارند كه كم‌كم به بزرگسالان بيايند و اين موضوع اجتناب‌ناپذير است و رخ مي‌دهد.
  ‌ فكر مي‌كنيد بازيكني بوده كه در خط دفاع شايستگي‌دعوت‌ به تيم ‌ملي را داشته باشد؟‌
آرمين سهرابيان ‌عملكرد‌ خوبي در ليگ ‌داشت اما جلوي روسيه روي يكي از گل‌هاي خورده ما اشتباه ‌فاحشي انجام داد و بعد از آن بازي ديگر دعوت نشد. سهرابيان ‌خوب بود چون چپ پا است. الان ما دفاع وسط چپ‌پا نداريم. همه راست‌پا هستند. ‌شما نگاه كنيد شجاع، پورعلي‌گنجي، كنعاني زادگان و حسيني همگي راست‌‌پا هستند. بازيكن‌ديگر فكر نكنم‌ بيرون گود باشد و انصافا خوب‌هاي ليگ‌ همه دعوت شدند. آدم بايد صادقانه بگويد!
  ‌درباره دستياران‌قلعه‌نویي نظري نداريد؟
رحمان رضايي و تيموريان سال‌ها سابقه بازي در تيم ملي را دارند. لژيونر بودند. اگرچه درست است كه آندو زياد مربيگري نكرده اما به نظرم مي‌تواند كمك كند و حميد مطهري هم نشان داده كه كمك خوبي است اما درباره الهويي نظر خاصي ندارم و نمي‌توانم نظري دهم!
  ‌اميدي به قهرماني جام‌ملت‌ها هست؟ 
به نظرم شرايط خوبي است و نسل خوبي با بازيكنان باكيفيتي داريم. بايد ديد آماده‌سازي چطور است و چه بازي‌‌هاي تداركاتي در نظر گرفته مي‌شود . من اميدوارم خيلي هم اميدوارم.
  ‌بازي ندادن به بازيكنان‌ديگر حتي در بازي‌هايي كه نتيجه‌اش اهميتي ندارد باعث ‌از بين رفتن انگيزه آنها نمي‌شود؟ 
قلعه‌نویي استرس دارد كه ‌نتواند نتايج قابل قبولي بگيرد و باعث شود انتقادات به او زياد شود و‌ نتواند كنترل تيم ملي را در دست بگيرد و اين دليلش است. اگر باعث مي‌شود يكسري بازيكنان بي‌انگيزه شوند به هرترتيب شروع كار مربي است و قلعه‌نویي مي‌خواهد يك شروع قدرتمند داشته باشد و قدرت خودش را نشان دهد. حالا بعد از آن شايد فرصت پيدا كند تا به بازيكنان جوان يا بازيكناني كه در ليگ خوب بودند بازي دهد. قطعا منتقدان زيادي هستند كه همين حالا كه تيم ملي گل مي‌خورد به او انتقاد مي‌كنند. شما ببينيد اگر پورحميدي را بازي مي‌داد و نتيجه نمي‌گرفت مي‌گفتند قلعه‌نویي در حد تيم ملي نيست. ترس از انتقادات شديد و از بين نبردن آرامش خودش و تيم ‌ملي باعث شده او فعلا از تركيب اصلي در بازي‌ها استفاده كند.
دليل دعوت حاج صفي را مي‌دانم و به شما مي‌گويم! چون حاج صفي در تراكتور و سپاهان شاگرد قلعه‌نویي بوده نسبت به خصوصيات رفتاري يكديگر شناخت كامل دارند و از طرفي حاج صفي بالاخره كاپيتان تيم ملي بوده و قلعه‌نویي با حفظ او سعي كرده كنترل رختكن را دردست داشته باشد.
قلعه‌نویي استرس دارد كه ‌نتواند نتايج قابل قبولي بگيرد و باعث شود انتقادات به او زياد شود و‌ نتواند كنترل تيم ملي را در دست بگيرد و اين دليلش است. اگر باعث مي‌شود يكسري بازيكنان بي‌انگيزه شوند به هرترتيب شروع كار مربي است و قلعه‌نویي مي‌خواهد يك شروع قدرتمند داشته باشد و قدرت خودش را نشان دهد.