اروپا در روند باطل تحریم‌ها دنبال امریکا نرود

  پنج شنبه گذشته توبیاس بیلستروم، وزیر خارجه سوئد با حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان گفت‌وگوی تلفنی داشت و طرفین درباره طیفی از موضوعات تبادل‌نظر و بر ضرورت گسترش بیش از پیش مناسبات تأکید کردند. دیروز و کمتر از یک هفته از این گفتگو، بیلستروم در جمع خبرنگاران با اعلام اینکه نهمین بسته تحریمی علیه ایران تصویب خواهد شد، در دفاع از این اقدام گفت: «بسته تحریمی جدید برای این است که ما نشان دهیم اروپا نقض حقوق بشر در ایران را درک می‌کند و ما برای کمک به اوضاع تلاش خواهیم کرد.» اروپایی‌ها از آغاز اغتشاشات در ایران به بهانه مسائل حقوق بشری هشت بسته تحریمی علیه ایران وضع کرده‌اند. ساعاتی بعد از اظهارات وزیر سوئدی، اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد که هفت فرد ایرانی را در ارتباط با نقض حقوق بشر به فهرست تحریم‌های خود اضافه می‌کند. ناصر کنعانی در جریان نشست هفتگی با خبرنگاران داخلی و خارجی به طور مشخص درباره سیاست‌های یک بام و دو هوای اروپایی‌ها در به نمایش گذاشتن رفتاری دوستانه با ایران و انجام اقدامات ضد ایرانی و به‌طور ویژه در پی رویکرد اخیر دولت سوئد گفت: «حرکت در مسیر تحریم‌ها، حرکت در مسیر باطل است. حرکت در مسیری است که سال‌ها انجام دادند و نتیجه نگرفتند. یک دوگانگی آشکار است که شامل درخواست برای مذاکره و حل و فصل اختلافات در عین حال استفاده از ابزاری که اقدامی غیرسازنده و متضاد برای گفتگو و تبادل نظر است.» بنابر گزارش خبرنگار «جوان»، سخنگوی دستگاه دیپلماسی تأکید کرد: «ما این روند را روندی باطل و بی‌نتیجه می‌دانیم و معتقدیم که اروپا باید رفتارش را در این زمینه اصلاح کند و از گذاشتن پا در جای پای دولت امریکا در این زمینه خودداری و اجتناب کند. قطعاً نتیجه ناشی از استفاده از تحریم‌ها صرفاً به ضرر جمهوری اسلامی نیست. طرف‌هایی که از این ابزار استفاده می‌کنند، از جمله دولت‌های اروپایی هم از استفاده از ابزار تحریم قطعاً ضرر خواهند کرد.»
تحریم، ابزاری در سیاست خارجی امریکا
سخنگوی وزارت خارجه درباره اینکه آیا شاهد تبادل زندانیان بین ایران و سوئد خواهیم بود، نیز گفت: «در خصوص حمید نوری این موضوع جزو مطالبات ما از دولت سوئد است که بدون قید و شرط او را آزاد کند و درباره اصل بازداشت، محاکمه و زندانی شدن آن تأکید کردیم کل روند از ابتدا غیرقانونی و غلط بوده است. همچنان تأکید می‌کنیم که دولت سوئد بدون قید و شرط او را آزاد کند.»‌وی ادامه داد: «در گفتگو‌های دیپلماتیک با مقامات سوئدی از جمله گفت‌وگوی اخیر وزرای خارجه این موضوع مورد اهتمام دستگاه دیپلماسی بود. آزادی این شهروند را با جدیت دنبال می‌کنیم. روندی که دولت سوئد در پیش گرفته در مرحله دادگاه‌های تجدیدنظر است که روند طولانی شده است. هم از طرق سیاسی و هم از طریق کنسولی و مجاری حقوقی و قضایی پیگیر آزادی این شهروند هستیم و تا تحقق آزادی آن این روند را دنبال خواهیم کرد.»
سیاست ناکارآمدی که اروپایی‌ها در تحریم و اعمال فشار بر انجام آن پافشاری می‌کنند در اصل پیروی از سیاست‌های تحریمی امریکاست. کنعانی درباره اقدام کمیته سیاست خارجی امریکا برای دائمی کردن تحریم‌ها علیه ایران نیز گفت: «اصرار بر انجام مذاکره برای حل و فصل موضوع برجام و حل‌وفصل اختلافات موجود را نمی‌توانیم با تلاش برای تشدید و حفظ تحریم‌ها تحلیل و تفسیر کنیم. این دوگانگی آشکار است که از یک سو درخواست مذاکره مستقیم را مطرح می‌کنند یا از طریق واسطه‌ها گفتگو می‌کنند و باز از سوی دیگر دست به تحریم می‌زنند.» وی یادآور شد: «امریکا نشان داد به سیاست تحریم علیه دولت‌های مستقل اعتیاد پیدا کرده و تحریم به ابزاری در سیاست خارجی امریکا تبدیل شده است. استمرار تحریم‌ها علیه ایران توسط امریکا همانطور که تا الان به نتیجه نرسیده به نتیجه نخواهد رسید.»‌کنعانی خاطرنشان کرد: «تحریم‌های یکجانبه علیه ملت ایران یک اقدام کاملاً غیرقانونی، ظالمانه و نقض فاحش حقوق بشر است. دولت امریکا در دوران همه‌گیری کرونا با اصرار بر تحریم‌های ظالمانه و افزودن بر تحریم‌ها و ممانعت از دستیابی ایران به منابع مالی خود مرتکب جنایت علیه بشریت شد.»


منافع ملی را به رابطه با کشور خاص گره نمی‌زنیم
این دیپلمات ارشد ایرانی در بخش دیگری از جلسه پرسش و پاسخ با اعلام بی‌اعتمادی به امریکا گفت: «تا زمانی که نگاه و رفتار امریکا نسبت به ایران تغییر نکرده باشد، طبیعی است نگاه دولت و ملت ایران نسبت به دولت امریکا تغییر نخواهد کرد.» وی افزود: ایران روابط خارجی و تأمین منافع ملی خود و ملت را به سرنوشت روابط با کشور خاص و یا موضوع و پرونده خاصی گره نزده و نخواهد زد. در ارتباط با روابط خارجی مبتنی بر مصالح و منافع ملی عمل خواهیم کرد. نگاه دولت سیزدهم ایجاد روابط متعادل و متوازن با کشور‌های مختلف مبتنی بر روابط متوازن است. تغییر بنیادین دولت امریکا نسبت به ایران مقدمه تغییر هرنوع نگاه و نگرش خواهد بود. دولت امریکا باید پاسخگوی جنایات علیه ملت ایران باشد.»
کنعانی در پاسخ به سؤالی درباره مذاکرات علی‌باقری و انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در قطر هم گفت: «در مورد مذاکرات رفع تحریم‌ها رویکرد‌های دیپلماتیک را در روش‌های مختلف ادامه می‌دهیم. در ملاقات‌ها، موضوعات مختلف و مورد علاقه‌ای را برای گفتگو داریم که یکی از موضوعات مسیر مذاکرات است. مواضع ایران به صراحت به طرف‌های مذاکره‌کننده اروپایی بیان و دیدگاه‌های طرف مقابل شنیده شده است.» سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: «ما برای دستیابی به نتایج مثبت از روند مذاکرات رفع تحریم از همه ظرفیت‌های دیپلماتیک استفاده می‌کنیم و از تمایل‌ها و رغبت‌های توأم با حسن‌نیت از جمله طرف‌های منطقه‌ای از جمله عمان استفاده کرده و می‌کنیم و تبادل پیام‌ها ادامه داشته است.»‌وی درباره دارایی‌های بلوکه شده ایران نیز گفت: «پیشرفت‌هایی در این خصوص حاصل شده است. برای رفع انسداد کامل دارایی‌های بلوکه شده ایران در برخی کشور‌ها اقدامات خود را با جدیت انجام خواهیم داد.»