استفاده از فناوری AR در پیاده‌روی بزرگ اربعین

  [ فاطمه عسگری‌نیا]  امسال هم مانند همه سال‌های گذشته جمعیت هلال‌احمر خود را برای خدمت‌رسانی در پیاده‌روی بزرگ اربعین حسینی آماده می‌کند، از آماده‌سازی تیم‌های امدادی و نیروهای نجاتگر برای استقرار در پایگاه‌های امداد جاده‌ای واقع در مسیر زائران گرفته تا آموزش نیروهایی که قرار است در مرزها و خاک عراق به زائران حاضر در این همایش دینی بزرگ خدمات‌رسانی کنند. در کنار همه برنامه‌هایی که هر سال جمعیت هلال‌احمر در این مناسبت انجام می‌داد، امسال معاونت پژوهش و فناوری جمعیت قرار است یک نوآوری قابل توجه را برای آموزش زائران به کار بگیرد تا در سایه آن زائران سفر ایمن‌تری را تجربه کنند. فناوری AR یا همان واقعیت افزوده امکان دسترسی زائران به مطالب آموزشی مورد نیاز در سفر را تنها با اسکن آرم جمعیت هلال‌احمر فراهم می‌کند. با دکتر پیمان صابریان، معاونت آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال‌احمر، در این‌باره گفت‌وگو کردیم.

فناوری AR چگونه به یاری زائران کربلا می‌آید؟
در این فناوری فرد با در اختیار داشتن یک گوشی هوشمند می‌تواند اقدام به اسکن آرم جمعیت هلال‌احمر کند و اطلاعات مورد نیاز را با توجه به زمان و مکانی که در آن قرار دارد، دریافت کند.
زمان و مکان چه تاثیری در دریافت نوع اطلاعات دارد؟
این برنامه به‌گونه‌ای طراحی شده است که اگر زائر هنگام ظهر آرم هلال‌احمر را اسکن کند، اطلاعاتی درباره چگونگی مقابله با گرمازدگی، تغذیه صحیح در ساعت‌های گرم و هشدارهای لازم در برابر رعایت موارد بهداشتی را دریافت می‌کند. همچنین اگر هنگام شب آرم هلال‌احمر را اسکن کند، با توجه به اینکه اغلب زائران برای استراحت در همان مسیرهای بین راه توقف می‌کنند، هشدارهای لازم در برابر مارگزیدگی و سایر تهدیدات را دریافت می‌کند. این برنامه باعث می‌شود زائران بی‌دردسر آموزش‌های مورد نیاز را دریافت کنند و سفر ایمن‌تری داشته باشند.



چه شد که به فکر استفاده از این فناوری و ایده در اربعین افتادید؟
یکی از دغدغه‌های ما در پوشش خدمات‌رسانی پیاده‌روی اربعین مسئله آموزش زائران بود. هرساله با جمعیت زیادی از زائران داخلی و خارجی برای شرکت در همایش بزرگ پیاده‌روی اربعین روبه‌رو هستیم و امکان تهیه و چاپ بروشور به اندازه تمامی این افراد وجود ندارد یا حتی اگر چاپ هم می‌‌شد، بعد از مطالعه تمامی کاغذها زیر دست و پا می‌افتاد و ضمن آلوده‌کردن مسیر راهپیمایی هرسال هزینه زیادی صرف انجام این کار می‌شد. اما حالا با استفاده از فناوری AR زائران می‌توانند از طریق واقعیت مجازی این آموزش‌ها را ببینند، ضمن اینکه از این طریق جذابیت آموزش‌ها هم برای افراد بیشتر خواهد بود.
برای نخستین‌بار است که از فناوری AR استفاده می‌کنید؟
بله، دوست داشتیم در حج هم از این فناوری استفاده کنیم، اما نتوانستیم آن را به حج برسانیم، ولی در پیاده‌روی اربعین شاهد استفاده از این فناوری برای آموزش زائران خواهیم بود.
آیا جز زائران ایرانی سایر زائران هم می‌توانند از این امکان بهره‌مند شوند؟
بله، با توجه به اینکه پیاده‌روی اربعین حسینی، یک همایش مذهبی بین‌المللی است و از اغلب کشورهای دنیا در این مراسم حاضر هستند، ما هم پیش‌بینی‌های لازم را برای بهره‌مندی زائران غیرایرانی از این امکانات کرده‌ایم، به‌طوری که تمامی موارد آموزشی به‌صورت زیرنویس انگلیسی و عربی به مخاطبان عرضه خواهد شد.
از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی‌شده آموزشی جمعیت هلال‌احمر برای اربعین بگویید.
درحال‌حاضر مشغول آموزش موکب‌داران هستیم و تلاش می‌کنیم آنها را برای ارائه خدمات بهداشتی و اصلی به زائران اربعین آماده کنیم. در تمام استان‌ها برگزاری دوره‌های آموزشی موکب‌داران شروع شده است.
مهم‌ترین اولویت‌های آموزشی جمعیت در سال‌جاری چیست؟
آموزش‌های ما در سه حوزه دنبال می‌شود که یکی از مهم‌ترین آنها آموزش‌های همگانی است. ما امسال برای جذاب‌شدن این آموزش‌ها قرار است از واقعیت مجازی کمک بگیریم.
چطور واقعیت مجازی قرار است شما را در این بخش کمک کند؟
با کمک عینک سه‌بعدی افراد می‌توانند آموزش مخاطراتی چون زلزله را فرا‌بگیرند، البته جذابیتش این است که در قالب بازی، افراد می‌توانند این آموزش‌ها را ببینند.
در مورد این ایده و طرح کمی توضیح می‌دهید؟
سال گذشته پروپوزالی برای فدراسیون صلیب‌سرخ فرستادیم تا بیان کنیم برای آموزش همگانی مردم اقداماتی در دست انجام داریم و درنهایت دانشگاه علم و صنعت پذیرش شد و برای این عینک، بازی‌ را طراحی کرد. این عینک، بازی سه‌بعدی دارد و برای آموزش مقابله با مخاطرات مانند زلزله استفاده می‌شود. همچنین چند سایت آماده شده تا افراد در آن آموزش ببینند. این عینک‌ها برای بازی هم مورد استفاده قرار می‌گرفته، اما نخستین‌بار است که برای آموزش مقابله با مخاطرات مانند سیل و زلزله استفاده می‌شود و هر نفر که از آن استفاده می‌کند یک بازی ۳ تا ۵ دقیقه‌ای را آموزش می‌بیند.
در حال حاضر چند عینک واقعیت مجازی وارد شده است؟
۲۰۰ عینک واقعیت مجازی وارد شده است، اما در تلاشیم تا مهندسی معکوس کنیم و در ایران این عینک را بسازیم.
برای تامین هزینه تهیه این عینک‌ها مشکلی نداشتید؟
هزینه تهیه این عینک‌ها توسط فدراسیون بین‌المللی صلیب‌سرخ تامین شده است.
از هوش مصنوعی هم در ماموریت‌های هلال‌احمر در زمان بحران‌ها استفاده می‌کنید؟
 قصد داریم در بحران‌های مختلف از هوش مصنوعی استفاده کنیم، مانند پیشگویی هوش مصنوعی درمورد وقوع سیل و زلزله‌ که چه زمانی اتفاق می‌افتد و چه میزان خسارت وارد می‌کند یا در توزیع اقلام غذایی و ... .
تا به حال چند طرح هوش مصنوعی در جمعیت هلال‌احمر ثبت شده است؟
حدود 80 طرح هوش مصنوعی در جمعیت هلال‌احمر برای مخاطرات و سایر پروژه‌ها طراحی و ارائه شده است و برای نخستین‌بار در سال گذشته 10درصد سامانه سما را طرح‌های جمعیت هلال‌احمر شامل می‌شدند که این مسئله مایه مباهات است.
برای آموزش امدادگران هم برنامه‌ای دارید؟
ما در آموزش‌های تخصصی هم از VR برای آموزش امدادگران بهره می‌بریم. استفاده از تکنولوژی‌های جدید باعث می‌شود جوانان و نوجوانان با انگیزه بیشتری جذب فعالیت‌های جمعیت هلال‌احمر شوند.
استفاده از هوش مصنوعی چقدر می‌تواند به پیشبرد اهداف جمعیت هلال‌احمر کمک کند؟
 استفاده از هوش مصنوعی دسترسی افراد به دریافت پاسخ سوال‌هایشان را در زمان مخاطرات تسهیل می‌کند، علاوه بر این، به جمعیت هلال‌احمر هم در زمان بحران کمک بسیاری خواهد کرد. ما با استفاده از هوش مصنوعی می‌توانیم میزان خسارت وارده به منطقه، میزان نیاز به کمک‌های مردمی و نحوه توزیع اقلام امدادی را به‌راحتی بسنجیم. توسعه کیفی خدمات توانبخشی به جامعه معلولان کشور و عموم توان‌خواهان از دیگر اولویت‌های هوش مصنوعی در جمعیت هلال‌احمر است.