مردم فلسطین: ما همه جِنین هستیم

با افزایش تنش‌های صهیونیست‌ها و مقاومت فلسطین، رژیم صهیونیستی از نیمه شب دوشنبه، حمله هوایی و زمینی بسیار گسترده را به شهر جنین در کرانه باختری آغاز کرده است که به تعبیر رسانه‌های رسمی، بزرگ‌ترین عملیات نظامی این رژیم در خاک فلسطین در دو دهه اخیر است. به‌گفته وزارت بهداشت فلسطین، در این حمله که حدود ساعت یک بامداد دوشنبه آغاز شد، تاکنون دست‌کم 9فلسطینی به شهادت رسیده و 28نفر زخمی شدند و احتمال افزایش تلفات وجود دارد. حداقل 10حمله هواپیمای بدون سرنشین به ساختمان‌های مسکونی صورت گرفت و حملات زمینی با ورود تیپ سربازان رژیم صهیونیستی به شهر و اردوگاه پناهندگان جنین که گفته شده بین هزار تا دوهزار نفر بودند، با پشتیبانی بولدوزرهای زرهی و تک‌تیراندازها روی پشت‌بام‌ها آغاز شد.

تهاجم به جنین نخستین حمله از زمان نبرد این منطقه در سال 2002در جریان انتفاضه دوم است که بیش از 50فلسطینی به شهادت رسیدند و 23سرباز ‌رژیم اشغالگر طی یک هفته درگیری کشته شدند. وقایع بامداد دوشنبه، تعداد شهدای فلسطینی در کرانه باختری را به بیش از 133نفر رساند که در جریان افزایش بیش از یک سال خشونت‌های صهیونیست‌ها علیه فلسطینی‌ها به شهادت رسیده‌اند. خشونت‌های این رژیم در این مدت منجر به بدترین خونریزی‌ها در این منطقه شده که در دو دهه اخیر بی‌سابقه بوده است.

چراغ سبز آمریکا برای یورش صهیونیست‌ها به جنین

منابع خبری گزارش دادند که حمله کنونی ارتش رژیم صهیونیستی به شهر و اردوگاه جنین در کرانه باختری رود اردن با چراغ سبز آمریکا صورت گرفته است. به گزارش خبرگزاری سما، رژیم صهیونیستی به واشنگتن اعلام کرده بود که قصد انجام عملیات نظامی در جنین را دارد. براساس این گزارش، آمریکا از عملیات نظامی صهیونیست‌ها در جنین مطلع بود اما از تاریخ دقیق آن و برنامه‌ریزی‌ها خبر نداشت. خبرنگار نظامی رادیو رژیم صهیونیستی نیز ضمن تأیید این موضوع گفت که این عملیات قرار است چند ساعته یا یک روزه باشد.



 

جنین در برابر تجاوزهای دشمن ایستادگی می‌کند

سخنگوی محمود عباس، رئیس‌جمهوری فلسطین، این عملیات را «جنایت جنگی جدید علیه مردم بی‌دفاع فلسطین» خواند. پیش از این نافذ عزام، یکی از رهبران جنبش جهاد اسلامی فلسطین، در اظهاراتی تأکید کرد که شهر جنین در برابر تجاوزهای دشمن ایستادگی می‌کند و با قدرت و همبستگی بیشتر از این نبرد خارج خواهد شد. او گفت که گردان جنین وابسته به سرایا القدس، شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین و تمام نیروهای مقاومت در شهر و اردوگاه جنین می‌دانند که با عزم و ثابت‌قدمی خودشان چگونه دشمن صهیونیستی را شکست دهند. عزام تأکید کرد که دشمن هرچقدر به تجاوزهای خود ادامه دهد ناامیدی‌اش بیشتر خواهد شد و همه خواهند دید که بازوهای مبارزان مقاومت چه چیزی برای دشمن تدارک دیده‌اند. این عضو ارشد جهاد اسلامی خاطرنشان کرد که دشمن صهیونیستی در نتیجه اقدام‌های مقاومت در کرانه باختری، دیگر نمی‌تواند قدرت بازدارندگی از دست‌رفته خود را بازگرداند و مقاومت در جنین و دیگر مناطق سرزمین اشغال شده ما، درحال گسترش است.

 

آنچه در اردوگاه آوارگان می‌گذرد، جنگ واقعی است

یک راننده آمبولانس فلسطینی، به نام خالد آل احمد، می‌گوید: «آنچه در اردوگاه آوارگان می‌گذرد، جنگ واقعی است. مرگ و ویرانی از آسمان جنین می‌بارد. هر بار حدود پنج تا هفت آمبولانس، راهی مناطق درگیری می‌شویم و پر از مجروحان برمی‌گردیم.» به نوشته گاردین، این تهاجم و یورش زمانی رخ داده است که رژیم صهیونیستی با افزایش فشارهای داخلی مواجه است، فشارهایی که خواستار پاسخی سخت به مجموعه‌ای از حملات مقاومت فلسطین به شهرک‌نشینان شده؛ در تازه‌ترین عملیات فلسطینیان در هفته گذشته چهار نفر از صهیونیست‌ها کشته شدند.

 

چرا اردوگاه جنین هدف حمله صهیونیستهاست؟

اردوگاه جنین در حومه شهر شمالی کرانه باختری در دهه 1950برپا شد و این منطقه که محله یهودی‌نشینی است، محل زندگی حدود 11هزار نفر محسوب می‌شود و مدت‌هاست به‌عنوان کانون مقاومت مسلحانه فلسطینیان تلقی می‌شود. صدها مبارز مسلح از گروه‌های حماس، جهاد اسلامی و فتح در این منطقه مستقر هستند. جنین و نابلس، منطقه مجاور آن، اهداف اصلی عملیات موج‌شکن رژیم اشغالگر بوده‌اند که بیش از یک سال قدمت دارد. عملیات موج‌شکن، حملات شبانه نزدیک و تعدادی از شدیدترین درگیری‌ها در کرانه باختری از زمان انتفاضه دوم را که در سال 2005به پایان رسید، شامل می‌شود. همچنین حملات هشیارانه شهرک‌نشینان صهیونیست مستقر در کرانه باختری علیه روستاهای فلسطینی نیز در مقیاس و وسعت در حال افزایش است.

تنها چند روز قبل از حمله هواپیمای بدون سرنشین ماه گذشته در جنین، پس از آنکه مبارزان فلسطینی از مواد منفجره علیه نیروهای اعزامی رژیم صهیونیستی استفاده کردند، برای نخستین بار از زمان انتفاضه دوم، ارتش رژیم اشغالگر از بالگرد برای کمک به خروج نیروها و خودروهای یورش برده به شهر، استفاده کرد. مبارزان فلسطینی پس از آخرین حمله بزرگ در جنین در ماه ژوئن، در حمله‌ای که منجر به خشم جمعیت شهرک‌نشینان در روستاها و شهرهای سرزمین‌های اشغالی شد، چهار صهیونیست را در نزدیکی یک شهرک یهودی در کرانه باختری به هلاکت رساندند.

 

ما همه جنین هستیم

الجزیره از واکنش فلسطینیان به تجاوز‌های رژیم اشغالگر پرداخته و نوشته، گروه‌های فلسطینی در مرکز شهر غزه در بحبوحه تجاوزهای صهیونیست‌ها، با مردم جنین اعلام همبستگی کردند. ده‌ها نفر از فلسطینیان با تجمع اعتراضی و سردادن شعارهایی خواستار توقف فوری تجاوز رژیم اشغالگر به جنین شدند. بنرهایی با عبارت «ما همه جنین هستیم» و «ما با مقاومت هستیم» بر نیاز فوری مداخله طرف‌های بین‌المللی برای پایان دادن به عملیات نظامی رژیم صهیونیستی در جنین تأکید کردند.

خالد البتش، یکی از رهبران ارشد جهاد اسلامی، در گفت‌وگو با الجزیره، اهمیت ایستادن در کنار مردم و جناح‌های مقاومت در جنین را یادآور شده و قاطعانه اظهار داشت که «تلاش‌های‌ رژیم اشغالگر برای بردن نبرد به خیابان‌های جنین بیهوده است و اطمینان می‌دهیم که جنین تنها نخواهد ماند.» او افزود: «ما از همه میانجیگران در سراسر جهان خواسته‌ایم تا قبل از اینکه خیلی دیر شود، اقدام فوری برای توقف حمله به جنین را انجام دهند. ما در غزه، جنین را رها نخواهیم کرد.»

 

انتقاد از «کلمات توخالی» جامعه جهانی

مروان بشاره، تحلیلگر ارشد سیاسی الجزیره، می‌گوید که اظهارات جامعه بین‌المللی در مورد حملات رژیم اشغالگر به فلسطینی‌ها، با قضاوت براساس سوابق تاریخی، درواقع چیزی بیشتر از همان کلمات پوچ نیست. او گفت: «احتمالا ما به مداخله الهی نزدیک‌تر و امیدوارتر هستیم تا مداخله بین‌المللی برای حفاظت از مردم فلسطین. من فکر می‌کنم بسیاری از کسانی که دم از حقوق فلسطینیان زده‌اند، صرف‌نظر از اینکه آیا با نیت خیر بوده یا غیر از این، از تشکیلات خودگردان فلسطین، کشورهای عربی و اتحادیه عرب گرفته تا کنفرانس اسلامی 55عضوی، همه فقط یورش‌ها را محکوم کرده‌اند. هیچ نهادی، هیچ کاری انجام نداده است.» او افزود: «رژیم صهیونیستی با مصونیت کامل به انجام کارهایی که در نیم قرن گذشته انجام داده، ادامه می‌دهد، فقط اینکه یورش‌هایش وحشیانه‌تر و با ابتذال بیشتر انجام می‌شود.»

 

روزنامه‌نگاران «مستقیما» هدف ارتش صهیونیست‌ها در جنین هستند

اهالی رسانه هم از یورش صهیونیست‌ها در امان نیستند؛ خبرنگاران شبکه تلویزیونی العربی و سایر روزنامه‌نگاران اعلام کردند که در هنگام گزارش رویدادهای اردوگاه آوارگان جنین، مستقیما هدف تیراندازی رژیم اشغالگر قرار گرفتند. ویدیویی که پرسنل شبکه‌های خبری به اشتراک گذاشته‌اند، نشان می‌دهد که دوربین و دستگاه پخش آنها در آتش می‌سوزند و روزنامه‌نگاران خاطرنشان کردند که ارتش «مستقیما به سمت ما شلیک کرد». عمید شحاد، خبرنگار تلویزیون العربی، گفت که ارتش «با حدود 10گلوله به دوربین شلیک کرده است». شحاد به همراه چهار خبرنگار دیگر به‌مدت دو ساعت داخل یکی از خانه‌های کمپ گیر کرده بودند، تااینکه تیم‌های هلال‌احمر توانستند با آمبولانس آنها را تخلیه کنند.

او با توصیف وضعیت داخل کمپ از عبارت «وحشت واقعی» در توصیف سربازان صهیونیست استفاده کرده است: «پس از انفجار دوربین و دستگاه پخش با شلیک گلوله، مجبور شدم کمپ پناهندگان جنین را ترک کنم. شرایط داخل کمپ وحشتناک است. مردانی را دیدم که سرشان را به دیوار می‌کوبیدند، زیرا چیزی برای دفاع از خانواده و فرزندان‌شان نداشتند. بچه‌ها و زنان بی‌وقفه گریه می‌کردند و گلوله‌های ارتش اشغالگر همه جا را هدف قرار می‌داد.»

 

آغاز عملیات «بأس جنین» علیه یورش صهیونیست‌ها

تیپ جنین وابسته به گردان‌های سرایا القدس، شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی در بیانیه‌ای از آغاز عملیات «بأس جنین» برای پاسخ به تجاوز رژیم صهیونیستی به شهر و اردوگاه جنین خبر داده است.در بیانیه این تیپ آمده است: بر ادامه نبرد تاکید می‌کنیم و به مردم و مقاومت اطمینان می‌دهیم که در بهترین شرایط هستیم و روحیه مجاهدان ما در بهترین حالت است و دست مجاهدان در میدان نبرد، دست برتر باقی خواهد ماند.تیپ جنین همچنین در بیانیه خود تاکید کرد: جهاد ادامه دارد و سلاح ما در تمامی جبهه‌ها آماده است.این تیپ همچنین از انفجار چند خودروی صهیونیست‌ها در این حمله خبر داد.تیپ جنین در این باره اعلام کرد: مواد منفجره‌ای که برای انفجار خودروهای نظامیان رژیم اشغالگر اسرائیل مورد استفاده قرار گرفته، برای نخستین بار عملیاتی شده‌اند. احزاب ملی در رام‌الله و البیره نیز در بیانیه‌ای از همه مردم، بخش‌ها و نهادهای فلسطین خواستند به خیابان‌ها بیایند و از حق خود در مقابل رژیم صهیونیستی دفاع کنند.این احزاب خواستار اعلام بسیج و حرکت به سمت نقاط تماس با اشغالگران شدند.در این بیانیه آمده است: آنچه امروز در جنین اتفاق می‌افتد، یک جنگ آشکار بوده که هدف آن ضربه زدن به مبارزات ملی مشروع ملت ما برای به دست آوردن آزادی و استقلال است.