پهپاد‌های ایران در آفریقا

به گزارش ایرنا، پهپاد‌های تولیدی شرکت‌های دانش بنیان ایرانی که کاربرد‌های دوگانه برای «سم‌پاشی» زمین‌های کشاورزی و همچنین «بازرسی مزرعه» با قابلیت پردازش تصویر برای اموری از جمله نقشه‌برداری و تشخیص آفات مزارع دارد، روز چهارشنبه در جریان سفر رئیس‌جمهور و هیئت همراه به کنیا با حضور سیدابراهیم رئیسی در مرکز نوآوری و فناوری ایران در نایروبی باهدف بازاریابی برای محصولات دانش بنیان ایرانی رونمایی شد. پهپاد «پلیکان ۲» ساخت یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی است که دارای قابلیت‌های منحصر به فردی از جمله پیشرانه صنعتی ضد آب و گرد و غبار، دارای بازو‌های جداشونده و آماده‌سازی در دو دقیقه، پرواز اتوماتیک، پایش دو هکتار در هر پرواز، پوشش عرضی پنج تا شش متر، قابلیت نصب انواع ماژول‌های کشاورزی، پمپاژ شش لیتر در هر دقیقه و دارای نرم‌افزار هوشمند تشخیص مسیر پرواز است.
کنیا مقصد نخست رئیسی
رئیس‌جمهور اسلامی ایران بامداد چهارشنبه که در صدر هیئتی عالی رتبه، به دعوت رسمی رؤسای جمهور سه کشور کنیا، اوگاندا و زیمبابوه، به آفریقا سفر کرده است، در نخستین مقصد آفریقایی خود، از سوی «ویلیام سامویی روتو» رئیس‌جمهور کنیا در محل کاخ ریاست جمهوری مورد استقبال قرار گرفت. همزمان با ورود رئیسی به کاخ ریاست جمهوری کنیا ۲۱ گلوله توپ به افتخار ورود رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و هیئت ایرانی شلیک شد.
این نخستین سفر یک رئیس‌جمهور ایران به کل قاره آفریقا پس از ۱۱ سال است که در راستای سیاست خارجی جامع، متوازن و مبتنی بر همگرایی در عین چندجانبه‌گرایی اقتصادی دولت سیزدهم، با هدف افزایش حضور ایران در اقتصاد حدود ۶۰۰ میلیارد دلاری قاره آفریقا صورت می‌گیرد. سفیر جمهوری اسلامی ایران در کنیا درباره اهمیت این سفر می‌گوید: در کنیا طی سه سال گذشته عملکرد موفقیت‌آمیزی را داشتیم و موفق شدیم چهره شاید تا اندازه‌ای منفی را که نسبت به ایران وجود داشت برطرف کنیم و الان با «چهره مثبتی در بازار اقتصادی کنیا مواجه هستیم»، اما لازم است که این چهره را با حضور مستمر و حساب شده بخش خصوصی حفظ کنیم و این مسیر را ادامه دهیم.


هدف‌گذاری برای تجارت ۱۰ برابری با کنیا
در نشست هیئت‌های عالی‌رتبه، «ویلیام روتو» رئیس‌جمهور کنیا سفر رئیس‌جمهور اسلامی ایران به نایروبی را سرآغاز فصل جدیدی در روابط دو کشور دانست و بر علاقه‌مندی کشورش برای توسعه تعاملات تجاری و سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگردی، شیلات و کشاورزی و تجهیزات پزشکی و دارویی با تهران تأکید کرد.
رئیس‌جمهور اسلامی ایران نیز در این نشست روابط ایران و کنیا را دارای ریشه‌های عمیق تاریخی دانست و با اشاره به ظرفیت‌های عظیم موجود در دو کشور، بر ضرورت بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها در راستای توسعه تعاملات تجاری تأکید کرد. رئیسی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به برکت انقلاب اسلامی امروز به یکی از کشور‌های پیشرفته در حوزه‌های مختلف پزشکی، کشاورزی، علم و فناوری و صنعت تبدیل شده است، از آمادگی ایران برای به اشتراک گذاشتن این تجربیات در قالب مبادلات تجاری و اقتصادی با کنیا خبر داد. وی سطح فعلی تجارت دو کشور را ناکافی و غیرقابل قبول دانست و افزایش سطح این همکاری‌ها تا ۱۰ برابر در گام اول را مورد تأکید قرار داد.
ایران و کنیا ۵ سند همکاری امضا کردند
ایران و کنیا در راستای توسعه روابط دوجانبه در زمینه‌های مختلف پنج سند همکاری در حوزه‌های دامپزشکی، ارتباطات، فرهنگ، شیلات و فنی حرفه‌ای امضا کردند.
در جریان سفر سیدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور و هیئت ایرانی به نایروبی، در حضور رؤسای جمهور دو کشور به امضای هیئت‌های سیاسی و اقتصادی ایران و کنیا رسید. این اسناد در حوزه‌های ارتباطات، معدن، شیلات، گردشگری، همکاری‌های معدنی و صنعتی، آموزش فنی و حرفه‌ای و کشاورزی بود که وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران و وزیر تعاون و کار و رفاه اجتماعی به نمایندگی از دولت ایران این اسناد را امضا کردند.
اوگاندا دومین مقصد رئیسی
رئیس‌جمهور پس از پایان سفر به کنیا، در راستای ارتقای سطح روابط با کشور‌های دوست و همسو و به دعوت رسمی «یووری موسونی» رئیس‌جمهور اوگاندا وارد این کشور شد. سید ابراهیم رئیسی در دومین مقصد از سفر منطقه‌ای خود به قاره آفریقا و به دعوت رسمی «یووری موسونی» رئیس‌جمهور اوگاندا و با استقبال وزیر امور خارجه این کشور وارد فرودگاه انتبه شد.
نگاه ایران به قاره آفریقا، هم‌افزایی است
سید ابراهیم رئیسی پیش از عزیمت به سه کشور آفریقایی کنیا، اوگاندا و زیمبابوه در فرودگاه مهرآباد تهران درباره اهداف این سفر با بیان اینکه این سفر به دعوت رسمی رؤسای جمهور کنیا، اوگاندا و زیمبابوه انجام می‌شود، تصریح کرد: روابط جمهوری اسلامی ایران با کشور‌های آفریقایی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، روابط خوبی درحوزه‌های مختلف بوده است، اما در گذر زمان برخی روابط دچار توقف‌هایی شده به ویژه در دهه اخیر که با توجه به این ثروت عظیم و منابع طبیعی و معدنی که امروز در آفریقا وجود دارد با توجه به استعداد‌های بسیار در کشور‌های آفریقایی می‌تواند تبادل ظرفیت بین دو کشور صورت بگیرد. رئیس‌جمهور با بیان اینکه کشور‌های آفریقایی برای ارتباط با ایران ابراز علاقه مندی کرده اند، افزود: از جمله حوزه‌هایی که امروز می‌توان برای ارتباط با آن در سیاست خارجی اقدامات خوبی صورت گیرد، کشور‌های آفریقایی است. برخی به آفریقا نگاه استعماری دارند، اما نگاه جمهوری اسلامی ایران به این قاره نگاه کرامت انسانی و هم افزایی است.