جنایت فجیع در شهرک چوکا

بهاره شبانكارئيان 
در روزهاي پاياني تيرماه خبري در شهرستان رضوانشهر استان گيلان پيچيد كه اهالي را به‌شدت بهت‌زده كرد. حالا اهالي معتقدند؛ اين جنايت يكي از هولناك‌ترين قتل‌هاي سال‌هاي اخير در گيلان بوده است…
عصر پنجشنبه كنار جاده سوارش كرد ‌و به «مدرسه سوخته» يا كمپ قديم در شهرك چوكا برد و با آلت قتاله او را از پاي درآورد. بعد هم با ريختن بنزين روي جسد، او را به آتش كشيد و متواري شد. ۳۰ تيرماه رسانه‌هاي محلي گيلان اعلام كردند؛ قاتل در شهرك چوكا پس از نيمه‌جان شدن دختري نوجوان با ضربات چاقو شكم او را شكافته و با ريختن بنزين داخل شكمش او را به آتش كشيده است. پس از انتشار اين خبر «خليل صفوي» فرمانده انتظامي شهرستان رضوانشهر اعلام كرد: «۲۹ تير‌ماه يك دختر نوجوان در اين شهرستان به دست پسري جوان به قتل رسيد و ماموران انتظامي قاتل را در مخفيگاهش دستگير و تلفن همراه مقتوله را از قاتل كشف كردند. فردي كه مرتكب اين قتل فجيع در رضوانشهر شده، سابقه دوستي با مقتول را داشته و به دليل يك اختلاف دست به اين جنايت زده است.» همچنين «مهدي فلاح ميري» دادستان گيلان از دستگيري و بازداشت قاتل دختر نوجوان در شهرستان رضوانشهر خبر داد و عنوان كرد: «حسب اطلاعات به دست آمده به لحاظ آشنايي قبلي كه فيمابين بوده اين اتفاق رخ داده است. بازرسان قضايي جهت كشف زواياي پنهان جرم در حال تحقيقات هستند.» دو روز بعد از اين حادثه هولناك (۳۱ تيرماه) منابع محلي به «اعتماد» اعلام كردند كه يكي از مظنونان آزاد شده است. اين فرد پس از آزادي در صفحه اينستاگرامش نوشت: «من به بي‌گناهي خود اعتراف كردم و اين موضوع به من هيچ ربطي ندارد.» او در ادامه هم در مورد «ا.ش» نوشت كه متهم به قتل خود اعتراف كرده است.
 


صحنه جنايت
پيگيري‌هاي «اعتماد» در مورد محل وقوع جرم از منابع محلي نشان مي‌دهد؛ چندين سال پيش مدرسه قديمي شهرك چوكا به دليل سهل‌انگاري برخي مسوولان در شهرستان رضوانشهر آتش مي‌گيرد و تبديل به يك خرابه مي‌شود كه اين خرابه وهم‌انگيز محل انتخابي مجرم بوده است، اما در مورد كشف جسد در آن محل، يك منبع آگاه به «اعتماد» مي‌گويد: «ماموران پليس ابتدا فكر كردند با يك عروسك روبه‌رو هستند. مادر اين دختر نوجوان از يك‌سري نشانه‌ها متوجه مي‌شود كه اين جسد متعلق به دخترش است.
همچنين گفته شده از لحظه وقوع جرم تصويربرداري مي‌شود و فيلم براي مادر اين دختر ارسال مي‌شود و مادر مقتول موضوع را به پليس اطلاع مي‌دهد. شنيده شده ماموران انتظامي پس از اين ماجرا دو، سه نفر را دستگير مي‌كنند، اما قاتل كه به جرم خود اعتراف مي‌كند دو، سه روز بعد روانه زندان لاكان گيلان مي‌شود.»
به گفته اين منبع آگاه؛ شهرك چوكا توسط كارخانه چوكا براي كاركنان آن ساخته شد، اما چند سال بعد شهرك خصوصي شد.
يكي از رسانه‌هاي محلي استان گيلان نيز در مورد اين اتفاق منزجركننده به «اعتماد» مي‌گويد: «دختر نوجوان با هويت «بيتا.ش» اصالتا اهل پره‌سر بود. ما شنيديم مظنونان دو، سه نفر بودند، ولي از ابتدا هويت دو مظنون اعلام شد. يكي از آنها فردي با هويت «ا.ش» است كه با بيتا در ارتباط و از او خواستگاري كرده بود و شخص ديگر با هويت «ا.غ»؛ البته اين فرد گفته كه اصلا از ماجرا خبر نداشته و آنجا نبوده است. براي همين هم دو، سه روز بعد آزاد مي‌شود. البته شنيده شده متهم كه مرتكب اين جنايت شده حالت عادي نداشته است.» مستنداتي كه از جسد و صحنه جنايت به دست «اعتماد» رسيده، بيشتر شبيه سكانس‌هايي از فيلم‌هاي ترسناك است كه در فضايي غير واقعي رخ مي‌دهد، اما متاسفانه اين جنايت هولناك در واقعيت به وقوع پيوسته است.
 
مادر اين دختر از دستبند او متوجه شد
كه جسد متعلق به بيتا است
«اعتماد» سعي كرد با مادر و يكي از بستگان نزديك او ارتباط برقرار كند، اما به دليل وضعيت وخيم روحي خانواده موفق به صحبت با آنها نشد. حالا يكي از آشنايان خانواده مقتول جزييات بيشتري را براي «اعتماد» توصيف مي‌كند.
پدر و مادر بيتا چند فرزند دارند؟ با توجه به ضدونقيض‌گويي‌ها در مورد سن اين دختر نوجوان بگوييد او دقيقا چند سال داشت؟
بيتا تك‌فرزند بود و ۱۶ سال داشت. مادر بيتا در سن پايين ازدواج كرد و وقتي بيتا به دنيا آمد از يكديگر جدا شدند. مادر اين دختر بعد از طلاق‌شان به همراه بيتا براي زندگي درقرچك ورامين به تهران آمدند.
در اين مدت بيتا پدرش را نمي‌ديد؟
هفته گذشته بيتا و مادرش براي تعطيلات به رضوانشهر مي‌آيند. قرار بود بيتا بعد از ۱۶ سال پدرش را ببيند. لباس‌هاي نو خريده بود تا براي ديدن پدرش راهي پره‌سر شود، اما آن روز با درخواست مادرش مبني بر گرفتن آژانس براي طي كردن اين مسافت مخالفت مي‌كند و به كنار جاده براي گرفتن ماشين مي‌رود. همان جا او را سوار مي‌كند و به شهرك چوكا مي‌برد. همان جا تمام اين اتفاقات رقم مي‌خورد.
يعني بيتا از روي شناختي كه داشته سوار ماشين اين فرد مي‌شود يا به زور او را سوار مي‌كند؟
اين‌طور شنيديم كه دوستان بيتا ديدند او را به زور سوار ماشين كرده‌است . برای همین وقتی با مادرش تماس می گیرند می گویند « ا.ش» بیتا را سوار کرده و برده اگر کاری نکنید ممکن است بیتا را بکشد..
شنيده شده بيتا قصد داشته با متهم ازدواج كند، اما به دليل اختلافات خانوادگي اين اتفاق رخ داده، اين موضوع تا چه حد درست است؟
بيتا فقط ۱۶ سال داشت. در زمان‌هايي كه مادر بيتا به همراه او براي ديدن مادربزرگ بيتا (مادربزرگ مادري) به رضوانشهر مي‌آمدند او با اين فرد آشنا مي‌شود، ولي قطعي نمي‌توان گفت كه قصد ازدواج داشتند.
برخي رسانه‌ها نوشتند؛ متهم با مقتول نامزد بوده است، اين موضوع را به عنوان يكي از آشنايان خانواده تاييد مي‌كنيد؟
خير. بيتا قبلا با اين فرد در ارتباط بوده اما چند وقتي بود كه ديگر با او ارتباط نداشت.
از روز حادثه چه مي‌دانيد؟
آن روز بيتا كنار جاده مي‌آيد تا ماشين خطي سوار شود و به ديدن پدرش برود. دوستان بيتا او را مي‌بينند كه سوار ماشين شده و چند نفر از دوستان ديگر متهم هم دنبال آنها به راه مي‌افتند. دوستان بيتا كه اين صحنه را مشاهده مي‌كنند، متوجه مي‌شوند موضوع مشكوك است و سريع به مادر بيتا خبر مي‌دهند. مادر بيتا بعد از شنيدن اين صحبت‌ها با پليس تماس مي‌گيرد.
ماجراي فيلمي كه از لحظه جنايت براي مادر بيتا ارسال شده، چيست؟
مثل این که دوستان بیتا از لحظه سوختن او فیلمی برای مادرش ارسال می کنند. مادر بيتا آن لحظه هم همراه پليس بوده و مشغول گشتن جاهايي بودند كه احتمال مي‌دادند بيتا آنجا باشد. همزمان با جست‌وجوي ماموران، ساكنان شهرك چوكا به پليس اطلاع مي‌دهند كه بوي بسيار آزاردهنده‌اي در شهرك پيچيده.
ماموران ماجرا را پيگير و متوجه اين جنايت مي‌شوند. ماموران ابتدا فكر مي‌كردند جسد متعلق به انسان نيست و شايد يك عروسك است كه آتش زده شده، اما مادر بيتا از دستبند بيتا متوجه مي‌شود كه جسد متعلق به دخترش است. فيلم لحظه كشف جسد و شيون‌هاي مادر در برخي رسانه‌هاي محلي منتشر شده كه بسيار دردناك است.
اما يك منبع آگاه در مورد روز حادثه به «اعتماد» توضيح مي‌دهد كه متهم قصد ازدواج با بيتا داشت، اما چون متوجه مي‌شود بيتا ديگر تمايلي به رابطه ندارد به او شك مي‌كند و اين شك منجر به چنين اقدام هولناكي مي‌شود. او در ادامه مي‌گويد: «آن روز قرار بود بيتا با متهم صحبت كند. بنابراين متهم با موتوسيكلت دنبال بيتا آمد و او را به سمت شهرك چوكا برد. بيتا مي‌دانست كه ديدار با «ا.ش» امكان خطر برايش ايجاد مي‌كند به همين خاطر به يكي از دوستانش اطلاع مي‌دهد و مي‌گويد؛ اگر از من خبري نشد بدانيد كه بلايي سرم آمده. صحبت‌هاي بيتا بين دوستان او مي‌چرخد و به يكي از دوستان مشترك بيتا و متهم مي‌رسد. هنگامي كه متهم بيتا را به شهرك چوكا مي‌برد ابتدا با ضربات چاقو او را به قتل مي‌رساند و سپس صحنه جرم را ترك مي‌كند و مجدد با دبه بنزين برمي‌گردد تا او را آتش بزند. دوستان بيتا كه در جريان اين ديدار بودند به همراه دوست مشترك‌شان به شهرك چوكا مي‌روند و متوجه سوختن بيتا مي‌شوند. يكي از آنها همان لحظه از صحنه فيلم مي‌گيرد و براي مادر بيتا ارسال مي‌كند و مي‌گويد؛ به شهرك چوكا بياييد كه بيتا به قتل رسيده است.»
 
بررسي‌هاي «اعتماد» از اخبار رسمي منتشرشده در رسانه‌ها نشان مي‌دهد كه در تير ماه جاري دست‌كم ۱۰ زن و دختر از سوي مرداني كه با آنان نسبت داشته‌اند، كشته شده‌اند.
۱ تيرماه زني ۳۰ ساله در شهرك قائميه اسلامشهر توسط همسرش با ضربات چاقو به دليل اختلافات خانوادگي به قتل رسيد.
۱۴ تير ماه «رقيه.ب» ۲۱ ساله اهل روستاي ناگان در استان سيستان‌وبلوچستان توسط همسرش
به قتل رسيد.
۱۵ تيرماه زني ۲۷ ساله در اسلامشهر توسط همسرش به دليل اختلافات خانوادگي با ضربات چاقو به قتل رسيد.
۱۶ تيرماه «زيلان.ا» دختري ۱۵ ساله اهل روستاي زيوه شهرستان پيرانشهر در استان آذربايجان غربي به علت دريافت يك «اس‌ام‌اس» (پيامك) توسط پدرش به خاطر هر آنچه ناموس نام دارد به قتل رسيد.
۱۸ تيرماه زني ۲۲ ساله در شهرستان فسا توسط همسرش با سلاح سرد به دليل اختلافات خانوادگي به قتل رسيد.
۱۹ تيرماه دختري ۱۹ ساله در شهرك وليعصر تهران توسط پدرش به قتل رسيد.
۲۲ تير ماه «راحله.ر» دختري ۱۵ ساله و قرباني كودك‌همسري توسط پدر و مادرش با انگيزه‌اي نامشخص به قتل رسيد.
۲۴ تيرماه «نوشين.م» دختري ۱۷ ساله اهل شهرستان قائميه (چنارشهر) توسط عمويش به دليل اختلافات خانوادگي به قتل رسيد.
۲۷ تيرماه يك زن ۵۵ ساله در شهرستان فيروزآباد توسط همسرش به دليل اختلافات خانوادگي خفه و به قتل رسيد.
۲۹ تيرماه «بيتا.ش» دختر ۱۶ ساله اهل رضوانشهر و ساكن تهران به دليل اختلافات خانوادگي توسط پسري كه قبلا با او در ارتباط بوده به قتل رسيد.