خرید گندم رکورد سال گذشته را شکست


گروه سیاسی: علی بهادری جهرمی در نشست خود با اشاره به برنامه دولت برای مهار تورم گفت:بر اساس گزارش اخیر مرکز آمار، روند نزولی نرخ رشد تورم ادامه داشته و تورم نقطه به نقطه خانوارهای کشور که در خردادماه ١٤٠٢، ٤٢,٦ درصد بوده است، در تیرماه در مقایسه با ماه قبل ۳/۲ درصد کاهش یافته و به زیر ۴۰ درصد رسید. وی افزود: این در حالی است که پرداخت تسهیلات در شبکه بانکی در سال گذشته رشد ۴۵.۳ درصدی و در سه ماهه اول ۱۴۰۲ نیز رشد ۲۵.۸ درصدی داشته است. حجم نقدینگی در مرداد ۱۳۹۲ معادل ۶۴۰ هزار میلیارد تومان بود که در پایان شهریور ۱۴۰۰ این رقم به ۴ هزار و ۶۸ هزار میلیارد تومان رسید.

رشد اقتصادی بیش از ٤درصد
سخنگوی دولت ادامه داد: همه این‌ها در کنار رشد اقتصادی بیش از ۴ درصدی است. نرخ بیکاری فصل بهار نیز طبق اعلام مرکز آمار ایران به عدد بی سابقه ۸.۲ درصد (نسبت به بهار سال گذشته) کاهش یافته است.

افزایش مبادلات تجاری دولت سیزدهم با دولت قبلی
بهادری جهرمی همچنین درباره وضعیت تجارت خارجی دولت، گفت: طبق گزارش سازمان توسعه تجارت صادرات ما به ۱۵ کشور همسایه در سال توافق هسته‌ای ۲۲ میلیارد دلار و در سال پایانی دولت قبل ۲۰ میلیارد دلار بوده اما در سال ۱۴۰۱ و علیرغم تحریم های ظالمانه به بیش از ۳۰ میلیارد دلار رسید. بهادری جهرمی یادآور شد: حجم کل تجارت خارجی ما با همسایگان نیز از ۳۲ میلیارد دلار در اجرای برجام و ۳۶ در سال پایانی دولت گذشته به ۵۸ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۱ رسیده است. تجارت با آفریقا نیز دو برابر شد و از ۶۰۰ میلیون دلار به ۱۲۰۰ میلیون دلار رسید. حجم کل تجارت خارجی از ۷۳ میلیارد دلار در سال ۱۳۹۹ به ۱۱۲ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۱ رسید.
سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره خرید تضمینی گندم، تاکید کرد: با اعتماد کشاورزان و سیاست‌های دولت، تاکنون خرید گندم امسال رکورد سال گذشته را شکست از ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تُن فراتر رفت. ارزش گندم‌های خریداری شده از مرز ۱۰۰ هزار میلیارد تومان عبور کرده است. وی افزود: دو استان بوشهر و یزد به عنوان استانی‌هایی که با حدود ۶ برابر رشد خرید گندم نسبت به سال گذشته از افزایش کم‌سابقه‌ای در میزان خرید گندم برخوردار بوده‌اند. خرید گندم در کهگیلویه و بویراحمد، ۲.۵ برابر و در استان‌های البرز، فارس و اصفهان، بیش از ۲ برابر شده است. تاکنون بیش از ۴۵۰ هزار کشاورز در سراسر کشور، گندم تولیدی خود را به مراکز خرید این محصول تحویل داده‌اند.

بیماری تورم، بیکاری، گرانی و رکود در مسیر درمان است



وی در پاسخ به پرسشی با اشاره به وضعیت رشد نقدینگی اظهار کرد: رشد نقدینگی از حدود ۴۳ درصد در ابتدای استقرار دولت، خرداد امسال به ۲۸ درصد رسیده و کاهش ۱۳.۸ درصدی داشته، در حالی که پرداخت تسهیلات در شبکه بانکی کاهش نیافته و افزایش ۴۵ درصدی داشته است. سه ماهه اول سال نرخ رشد تسهیلات ۲۵.۸ درصد رشد را تجربه کرده است. همزمان رشد اقتصادی هم مدنظر بوده و در صنایع دارویی رشد ۱۱.۷ درصدی را شاهد بودیم و نرخ آمار بیکاری در فصل بهار که فصل فعالی نیست با کاهش نسبت به سال قبل همراه شده که نشان می‌دهد مشکلات تورم، بیکاری، گرانی و رکود به تدریج در حال برطرف‌شدن و در مسیر درمان قرار گرفتن، است.

وضعیت پرداخت طلب ایران از سوی عراق
بهادری‌جهرمی در پاسخ به پرسشی درباره پرداخت طلب ایران از سوی عراق، میزان دقیق این بدهی و طرح موضوعاتی درباره صادرات نفت در برابر دریافت غذا، تصریح کرد: بخش اول این پرسش را بانک مرکزی باید اعلام کند، چون در شرایط تحریم قرار داریم و اقدامات در این زمینه به روش‌های خنثی‌سازی انجام می‌شود. وی یادآور شد: مسیرها و توافقات نادرستی در دولت قبل صورت گرفته بود که اینستکس یکی از آن‌هاست، دولت سیزدهم میراث‌دار این‌ موارد بود که بخشی از آن را حل کرده و بخشی دیگر هم در حال حل‌شدن است. قدرت دلار در سطح جهان کاهش یافته و طبیعی است که برخی از کاسبان تحریم‌ها این امر را برنمی‌تابند.