دروغ می‌گویند که در دیگر کشورها نظارت انتخاباتی وجود ندارد

رئیس پژوهشکده شورای نگهبان در پاسخ به سؤالات دانشجویان درباره بررسی صلاحیت‌ها گفت: «برخی از منع شرعی و قانونی بیان دلایل ردصلاحیت‌ها سوءاستفاده می‌کنند.»
عباسعلی کدخدایی در جمع شرکت‌کنندگان در بیست‌وهشتمین دوره طرح ولایت بسیج درخصوص ضرورت اصلاح قوانین انتخاباتی افزود: «در دهه هفتاد، اصلاحاتی در مورد قوانین انتخاباتی انجام گرفت، اما پایه و اساس همان قانون انتخاباتی دهه شصت بود.» کدخدایی تصریح کرد: «در یکی دو دهه گذشته با ثبت‌نام‌های حداکثری روبه‌رو بودیم که قوانین موجود پاسخگو نبود.»
او با بیان اینکه حدود ۷ سال از ابلاغ سیاست‌های کلی انتخابات می‌گذرد، اما هنوز نتوانستیم قانون جامعی براساس آن سیاست‌ها داشته باشیم، اظهار داشت: «اصلاح قانون انتخابات دیر و به‌صورت حداقلی انجام شد؛ انتظار ما این بود که قانون جامعی درباره انتخابات به تصویب برسد. قانون موجود، بخشی از اشکالات را برطرف می‌کند.»
این عضو حقوقدان شورای نگهبان یادآور شد: «یکی از مهم‌ترین اصلاحات در قانون انتخابات طراحی مرحله‌ای با عنوان پیش‌ثبت‌نام است. افرادی که می‌خواهند داوطلب بشوند باید مدارک اولیه ارائه دهند و درصورتی که آن مدارک صحیح باشد، می‌توانند ثبت‌نام کنند.» کدخدایی درباره بخش تبلیغات در قانون انتخابات جدید مجلس گفت: «در اصلاح قانون انتخابات شرایطی به‌وجود آمده تا مشخص شود تبلیغات چگونه و در چه فضایی انجام بگیرد.»



او خاطرنشان کرد: «در حوزه فرهنگ عمومی اقدامات اثرگذاری درباره انتخابات انجام نشده است. در قانون جدید نهادهای رسانه‌ای و آموزشی موظف شده‌اند تا اقداماتی در این خصوص انجام بدهند.»
همه کشورها بر انتخابات نظارت دارند
کدخدایی تصریح کرد: «دشمن همواره از انتخابات ضربه خورده و همیشه نیز تلاش داشته تا حضور مردم را کم‌رنگ نشان بدهد یا کم‌رنگ سازد. از دانشجویان انتظار است که در حوزه مشارکت تلاش کنند.» او افزود: «دشمن همچنین عنوان می‌کند که در کشورهای دیگر نظارت بر انتخابات وجود ندارد که این یک دروغ است. در همه کشورها روش‌هایی برای نظارت بر انتخابات وجود دارد.»
پاسخ به یک سؤال درباره حامیان اغتشاش
این عضو شورای نگهبان در بخش پایانی صحبت‌هایش در پاسخ به سؤال دانشجوی دیگری درباره کسانی که در اغتشاشات و فتنه نقش داشتند و اکنون می‌خواهند داوطلب نمایندگی مجلس شوند، پاسخ داد: «هرکس به هر دلیلی مقابل نظام جمهوری اسلامی ایستاده باشد، قطعا رفتارهایش مورد بررسی قرار خواهد گرفت.»