در آموزش آنلاین و آفلاین بی‌رقیبیم

  [فاطمه عسگری‌نیا] جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران حسب وظایف ذاتی و قانونی خود، متولی اصلی آموزش‌های مربوط به حوادث و سوانح در کشور است و تلاش دارد با استفاده از مشارکت‌های مردمی، بشردوستانه و داوطلبانه میزان خسارات ناشی از حوادث و سوانح را کاهش دهد. بعد از اینکه کرونا آمد و دوره‌های آموزش حضوری هلال احمر به ناچار به سمت آموزش‌های آنلاین رفت، کسی فکر نمی‌کرد روزی پلتفرم آموزشی هلال احمر ایران به‌عنوان یکی از پلتفرم‌های آموزشی سرآمد، در میان جمعیت‌های ملی دنیا مطرح شود. مجموعه‌ای که حالا در سایه آن، شرکت در دوره‌های آموزش همگانی برای عموم مردم به خصوص قشر کارمند، دانشجو و ساکنین مناطق دوردست راحت شده و حالا امکان شرکت آنها علاوه بر این دوره‌های آموزشی در وبینارهای آموزشی و همایش‌های علمی حوزه بحران هم وجود دارد. با مراجعه به این مجموعه به آدرسLearn. rcs  (آموزش‌های مجازی جمعیت هلال احمر) می‌توان علاوه بر فراگیری نکات آموزشی کارآمد، در دوره‌های آموزش همگانی، آموزش حضور در تجمعات، آموزش امدادی در سیل، آموزش امدادی در زلزله و .... شرکت و بعد از گذراندن دوره‌های آموزشی اقدام به دریافت گواهینامه آموزشی کرد.

کرونا که آمد چراغ بسیاری از کلاس‌های آموزش همگانی در جمعیت‌های هلال احمر سراسر کشور خاموش شد. اگرچه خیلی‌ها گمان می‌کردند دیگر برگزاری این دوره‌های آموزشی به بعد از کرونا و بهبود شرایط موکول شده، اما از آنجا که ارائه آموزش‌های مرتبط با حوادث و سوانح از اولویت‌های کاری جمعیت هلال احمر بود، به این منظور سایت آموزش مجازی هلال احمر راه‌اندازی شد و برای جذب مخاطبان خود اقدام کرد. به گفته نواب شمس‌پور، مدیر کل آموزش همگانی و مسئول سایت آموزش هلال احمر، بعد از کرونا خیلی از مراکز آموزشی در کشور مطابق با الگوهای جهانی اقدام به راه‌اندازی یا توسعه آموزش‌های آنلاین خود کردند. ما هم در جمعیت هلال احمر ایران همین رویه را در پیش گرفتیم؛ با این تفاوت که از همان ابتدای فعالیت آموزش‌های مجازی آنلاین، اقدام به توسعه و غنی‌سازی محتوای آن کردیم؛ موضوعی که خوشبختانه مورد توجه مخاطبان قرا گرفت و باعث شد تا بعد از پایان کرونا همچنان دوره‌های آموزشی، وبینارها و همایش‌های مجازی ما طرفداران پر و پا قرص خود را داشته باشد: «‌استقبال خوب مخاطبان از دوره‌های آموزشی این سایت و مشارکت آنها در برگزاری آنلاین همایش‌ها و وبینارها باعث شد که فعالیت‌های این مجموعه بعد از کرونا نه تنها کمرنگ نشود، بلکه تقویت هم شود؛ تا جایی که امروز به عنوان مرجع اصلی آموزش‌های همگانی در کشور مطرح است.»

در میان 192 جمعیت ملی برجسته‌ایم
به گفته نواب شمس‌پور، مرکز آموزش‌های الکترونیکی جمعیت هلال احمر ایران امروز در میان 192 جمعیت ملی دنیا جزو معدود مراکز آموزشی حرفه‌ای و پرمحتواست که علاوه بر مخاطبان ایرانی، مردم سایر کشورها هم خواستار بهره‌گیری از آموزش‌های آن هستند: «در تلاشیم با راه‌اندازی بخش انگلیسی و عربی سایت این امکان را برای علاقه‌مندان به بهره‌برداری از آموزش‌های فوق در سراسر دنیا فراهم کنیم.»  شمس‌پور یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد مرکز آموزش‌های الکترونیکی هلال احمر را برگزاری مجازی دوره‌های آموزشی و وبینارها و ارائه آنلاین گواهینامه شرکت در دوره‌ها به شرکت‌کنندگان برمی‌شمارد و می‌گوید: «این موضوع باعث شده هر روز به تعداد مخاطبان این مجموعه اضافه شود، به‌طوری که تا امروز بالغ بر 2 میلیون و 538 هزار و 659 نفر بعد از شرکت در دوره‌های آموزشی این مرکز گواهینامه دریافت کرده‌اند و در حال حاضر، بالغ بر یک میلیون و 100 هزار نفر کاربر، عضو آن هستند.» او در ادامه با بیان اینکه پلتفرم یادگیری الکترونیکی جمعیت هلال احمر شامل وبینار «کلاس، دوره، نشست، کارگاه و ...»، دوره ضبط‌شده آفلاین و بخش آزمون‌هاست، می‌گوید: «علاقه‌مندان به شرکت در پلتفرم یادگیری الکترونیکی جمعیت هلال احمر می‌توانند هم در مدرسه متاورس امداد و نجات (آموزش از طریق واقعیت مجازی و افزوده) شرکت کنند هم در بوت‌کمپ تابستانه کمک‌های اولیه قهرمان شوند.»

همه نوع آموزش داریم
مسئول سایت آموزشی هلال احمر در ادامه با اشاره به دیگر ویژگی‌های این سایت بیان می‌کند: «در کنار آموزش‌های امدادی و آمادگی در زمان بحران در مرکز آموزش‌های الکترونیکی جمعیت هلال احمر، افراد حتی می‌توانند مهارت‌های زندگی را فرا بگیرند: «‌این بخش شامل کمک‌های اولیه پایه، اعم از کمک‌های اولیه روانشناختی در رویدادها، شرایط خاص، حوادث و ... است. تنوع آموزش‌های ارائه شده در این بخش به گونه‌ای است که می‌تواند باعث جذب مخاطبان شود.» یکی دیگر از ویژگی‌های این مجموعه آموزشی برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه گروه‌های اجتماعی خاص است؛ از آموزش‌های ویژه اصحاب رسانه توسط باشگاه باور گرفته تا برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه کودکان و نوجوانان توسط گروه همتا، برگزاری آموزش‌های ویژه اعضای داوطلب توسط گروه آکادمی بشردوستی، آموزش‌های ویژه جوانان توسط دادرس دانشگاه، ارائه آموزش‌های ویژه تغییرات اقلیمی، آموزش‌های ویژه حجاج، زائران و مناسبت‌های مذهبی.



عدالت آموزشی
مدیرکل آموزش همگانی جمعیت هلال احمر در ادامه با اشاره به تلاش این جمعیت برای برقراری عدالت آموزشی می‌گوید: «‌قبل از فعالیت این سایت آموزشی، برگزاری دوره‌های آموزش همگانی در مناطق دوردست و صعب‌العبور کاری سخت بود که علاوه بر نیاز به داوطلب‌شدن نیروهای متخصص برای انجام کار، نیازمند زیرساخت‌های آموزشی دیگری هم بودیم. اما امروز با فعالیت این سایت آموزشی دیگر دغدغه‌ای در این‌باره نداریم. افراد علاقه‌مند به فراگیری دوره‌های آموزش همگانی می‌توانند در صورت دسترسی به اینترنت در این دوره‌ها شرکت و به صورت مجازی گواهینامه خود را دریافت کنند. حتی دیگر شرکت در دوره‌های آموزشی و وبینارهای جمعیت هم برای ساکنان مناطق دورافتاده کشور یک حسرت نیست، بلکه همه علاقه‌مندان به یک اندازه می‌توانند از این خدمات استفاده کنند؛ از اهالی دورافتاده‌ترین روستاها تا ساکنان پایتخت. او تاکید می‌کند: «هلال احمر ایران در میان 192 جمعیت ملی دنیا جزو معدود جمعیت‌هایی است که از امکانات آموزش مجازی این‌چنینی برخوردار است و به جرأت اعلام می‌کنیم که هیچ جمعیتی سایت آموزشی آفلاین و آنلاین برای مخاطرات مستمر و فصلی ندارد.»