منتقدان را بی‌شناسنامه نمی‌خوانیم

کنایه رئیس‌جمهور گویا به رئیس دولت گذشته است که طی هشت سال ریاست جمهوری نه تنها منتقدان را به رسمیت نمی‌شناخت، بلکه بار‌ها و به بهانه‌های مختلف آن‌ها را با انواع القاب و عناوین بعضاً توهین‌آمیز مانند بی‌هویت و بی‌شناسنامه خطاب می‌کرد که تعداد این توصیفات از ۶۰ عنوان فراتر رفت.
دکتر سید ابراهیم رئیسی ظهر دیروز در جریان بازدید از سازمان صدا و سیما به مناسبت روز خبرنگار، با حضور در استودیوی پخش خبر ۱۴ رسانه ملی، با تبریک روز خبرنگار به همه فعالان عرصه رسانه در رسانه ملی و دیگر رسانه‌ها، گفت: رسانه به عنوان پل ارتباطی میان مردم و مسئولان نقش مهمی در انتقال دیدگاه‌ها و انتظارات متقابل آنان به هم دارد.
رئیس‌جمهور با گرامیداشت یاد شهدای عرصه رسانه، به‌ویژه ۱۶۰ شهید رسانه ملی افزود: رهبر معظم انقلاب جهاد تبیین را وظیفه‌ای همگانی عنوان کردند، اما رسانه‌ها و در صدر آن‌ها رسانه ملی کانون جهاد تبیین و مرکز فکرساز و فرهنگ‌ساز کشور هستند که در مقابله با جریان‌سازی‌های دشمن و تنویر افکارعمومی، تبیین و معرفی دستاوردها، ارزش‌ها و سبک زندگی ایرانی-اسلامی نقش بسیار مهمی دارند.
دولت مردمی شنوای انتقادات است


دکتر رئیسی با بیان اینکه دولت در میدان اقدام و عمل است و تبیین آنچه دولت انجام می‌دهد بر عهده رسانه ملی و دیگر رسانه‌هاست، اظهار داشت: به طور طبیعی ممکن است نقد‌هایی نیز به عملکرد دولت وجود داشته باشد؛ دولت مردمی منتقدان را بی‌شناسنامه و بی‌هویت نمی‌خواند، بلکه با دلسوزی انتقادات آنان را می‌شنود. رئیس‌جمهور تصریح کرد: امروز دولت برای شنیدن سخنان و انتقادات، به‌ویژه از سوی اصحاب رسانه گوش شنوا دارد و نظرات و تحلیل‌های اصحاب نظر و رسانه‌ها را برای خود نعمت می‌داند. البته رعایت انصاف نیز اصلی مهم در بیان انتقادات است. دکتر رئیسی به بازدید خود از بخش رادیو سازمان صدا و سیما اشاره کرد و گفت: فضای حاکم بر رادیو فضایی انقلابی بود و نشان می‌داد کسانی که در رادیو و تلویزیون کار می‌کنند، نگاهشان متوجه مسائل مردم است.
وی بیان کرد: برای دولت، صحبت اصحاب رسانه و اصحاب تحلیل حائز اهمیت است و گام‌های خوبی در رسانه ملی در این زمینه برداشته است و امروز رسانه ملی شاهد یک نگاه تحولی است که معتقدیم با این نگاه تحولی می‌تواند به سمت قله‌های پیشرفت حرکت کند.
هزینه کردن در مسیر رسانه سرمایه‌گذاری است
در جریان بازدید رئیس‌جمهور از معاونت صدای رسانه ملی، صحنه‌هایی از فتح رادیو و تلویزیون به دست مردم در زمان انقلاب و همچنین نقش‌آفرینی رادیو در دوران دفاع مقدس بازسازی شد. رئیسی همچنین با حضور در استودیو شماره یک صدای رسانه ملی ضمن دیدار و گفتگو با تعدادی از گویندگان پیشکسوت، در جریان تولید برنامه‌های رادیویی در این بخش قرار گرفت.
رئیس‌جمهور در ادامه از دیگر بخش‌های این سازمان بازدید کرد و با مدیران و کارکنان آن به گفتگو پرداخت. رئیس‌جمهور در جریان این بازدید در گفتگو با خبرنگاران این رسانه تاکید کرد: هزینه‌کردن در مسیر رسانه حتماً سرمایه‌گذاری است زیرا پیام انقلاب اسلامی در منطقه و جهان شنیده شود. رئیسی با تاکید بر اینکه بخش برون‌مرزی صدا و سیما از برکات انقلاب است، گفت: به رغم شرایطی که امپراتوری رسانه‌ای دشمن ایجاد کرده است، فریادی برای آزادگان عالم دارد؛ پیام انقلاب اسلامی را به گوش آزادگان عالم برسانید.
مأموریت مشترک دولت و رسانه برای رفاه مردم
رئیس‌جمهور همچنین در پخش زنده برنامه سیمای خانواده شبکه ۱ سیما حضور یافت و گفت: نهاد خانواده اگر چه کوچک‌ترین واحد اجتماعی محسوب می‌شود، اما در عرصه جامعه بسیار تأثیرگذار است.
رئیسی محور و بنیان خانواده را محبت، دلدادگی، همیاری و همکاری اعضای خانواده با هم دانست و افزود: رسانه می‌تواند نقش مؤثری در فرهنگ‌سازی و ترویج تشکیل و تقویت نهاد خانواده، تشویق خانواده‌ها به فرزندآوری و تلاش برای تربیت بهتر فرزندان در خانواده‌ها داشته باشد. وی ترویج زیست عفیفانه، ارتقای سطح رفاه و آرامش خانواده‌ها و تبدیل خانواده به محلی برای تربیت نیرو‌های کارآمد برای ایران اسلامی را از جمله مأموریت‌های مشترک دولت و رسانه‌ها و به‌ویژه رسانه ملی دانست و اظهار داشت: امروز ارتقای نشاط، مشارکت، تأمین اشتغال، مسکن مناسب و ایجاد فضای مناسب برای کسب و کار برای خانواده‌ها از جمله نیاز‌های مهم و بستر افزایش مشارکت و اعتماد عمومی است.
رئیس‌جمهور اضافه کرد: اگر خانواده‌ها نشاط و رفاه داشته باشند، تأثیر آن در اجتماع مشاهده می‌شود و این مأموریت مشترک ماست؛ دولت در عرصه اقدام و عمل و رسانه در عرصه تبیین و تنویر و فرهنگ‌سازی باید برای رسیدن به این اهداف تلاش کنند.