اصیل مثل استاد

علی نصیریان در اقدامی تحسین‌برانگیز هنگامی که متوجه شد در سالن قرآن پخش می‌شود، ایستاد و از ورود به برنامه امتناع کرد تا نظم جلسه هنگام قرائت قرآن به هم نخورد.
استاد یک بار دیگر ثابت کرد که اصالت دارد و به‌رغم دهه‌ها کار تراز اول هنری، فریفته زرق و برق سینما نشده و راهش از آنانی که با بزک‌دوزک و یکی دوبار قرار گرفتن جلوی دوربین جو زده‌اند جداست.
روز گذشته ویدئویی در شبکه‌های مجازی منتشر شد که نشان می‌دهد استاد نصیریان، هنگام ورود به سالن تجلیل از مفاخر گیلان، با وجود اصرار میزبان، به احترام تلاوت قرآن پشت در ایستاد و از ورود به برنامه امتناع کرد تا نظم جلسه حفظ شود و حرمت «و اذا قری‌القرآن فاستمعوا له و انصتوا لعلکم ترحمون» محفوظ بماند.
استاد نصیریان به درستی محور «پنج تن سینمای ایران» لقب گرفته است. شخصیت و نحوه مواجهه او با مسائل روز اجتماعی بار‌ها ثابت کرده است که مسیر استاد از خیلی از اکتور‌های دیگر جداست. حساب آن‌هایی که پس‌از یکی دو فریم بازیگری به وطن و مردم‌شان پشت کرده‌اند به‌کنار، حتی آن‌هایی هم که ماندند تا در بزنگاه‌ها با متلک‌پراکنی به زمین و زمان فالوور و لایک جذب کنند، علی نصیریان از همه این‌ها چند سر و گردن بالاتر است.
در روزگاری که غرب به اسم آزادی و حقوق بشر به کتاب مقدس ۲ میلیارد مسلمان توهین می‌کند و سلبریتی‌هایی که برای مریضی گربه هم پست مجازی منتشر می‌کنند، اما در قبال این قبیل اهانت‌های مکرر به نماد‌های فرهنگی ملت خودشان سکوت عافیت‌طلبانه پیشه می‌کنند، احترام عملی استاد نصیریان به قرآن، یک درس بزرگ است: می‌توان سینماگر بزرگ و مشهوری بود و پا روی شرف، آزادگی و انسانیت هم نگذاشت.