ریزش معنادار قیمت دلار

روزگاری قرار بود هم چرخ سانتریفیوژ‌ها را بچرخانند و هم چرخ اقتصاد را، ولی آنچه از این جهد به جای ماند، توقف چرخ هر دو بود، چه آنکه در شهریور ۱۴۰۰، دولت را با تورم حدود ۶۰ درصدی تحویل دادند و رفتند. حال با گذشت حدود دو سال از آن روز‌ها و در آستانه انتخابات ۱۴۰۲، از گوشه‌وکنار، بدون آنکه بگویند وضعیت امروز، محصول عملکرد دیروز آن‌ها در دهه ۹۰ است، صدای‌شان بلند شده است. افزایش شوک‌آور قیمت ارز و نوسانات آزاردهنده آن، یکی از میراث‌های به جا مانده بود که با ورود دولت سیزدهم، نرخ ارز به ثبات رسید، اما آنچه مهم است اینکه اقتصاد، علم رفتار عاملان اقتصادی و به نوعی بین‌اذهانی است، یعنی اگر همه مردم فکر کنند، نرخ ارز افزایش می‌یابد، افزایش می‌یابد، بنابراین انتظارات تورمی نقش مهمی در بازار ارز مخصوصاً دلار دارد و به همین علت، اعدادسازی در کانال‌های تلگرامی، مورد علاقه برخی‌هاست و سعی دارند با هر رویداد ریزودرشت، قیمت جدیدی برای دلار اعلام کنند تا شاید با این روش، انتظارات باعث افزایش قیمت دلار شود و‌ای بسا موفق هم بوده‌اند.
جنگ روایت‌ها در بازارسازی ارز، دقیقاً مصداق داشت و غالب رسانه‌های مخالف دولت فعلی یا حتی رسانه‌های برخی جریان‌های اقتصادی که نفع آن‌ها در تلاطم بازار دلار بود، در تلاش بودند سیاست خارجی دولت سیزدهم را ناموفق جلوه دهند و با این گزاره که مذاکرات به نتیجه نخواهد رسید، به انتظارات تورمی دامن بزنند. از طرفی راهبرد رسانه‌ای تیم سیاست خارجی دولت فعلی با راهبرد دولت قبلی متفاوت است، چه آنکه دولت قبلی، هر کنش و اقدامی را فارغ از نتیجه آن رسانه‌ای می‌کرد که همین اقدام، اقتصاد کشور را شرطی کرده بود، همین مشی نیز برخی‌ها را واداشته بود تا از فضای ایجاد شده، به تبلیغات سوء بپردازند، ولی تیم سیاست خارجی دولت فعلی، زمانی موضوعی را مطرح می‌کند که به نتیجه رسانده باشد.
اگر نفس تلاش‌های دیپلماتیک، رایزنی‌ها و نشست‌وبرخاست‌ها برای دولت قبلی، هدف بود و آن را به مردم می‌فروخت، رهیافت دولت فعلی برخلاف آن است و بنا ندارد روی نتایج این رایزنی‌ها و رفت‌وآمد‌ها مانور بدهد. حال تلاش‌ها برای بازگرداندن اموال دزدیده‌شده ملت ایران از سوی کره‌جنوبی جواب داده و با چراغ سبز کدخدای سئول، این اموال آزاد شده است. رئیس کل بانک مرکزی روز چهارشنبه از «خبر‌های خوب ارزی» سخن گفته بود. حال این خبر خوب ارزی، بر بازار دلار داخلی اثر گذاشته و منجر به کاهش قیمت دلار شده است، البته صرف آزادسازی اموال ایران از سوی کره‌جنوبی کافی نبوده و این کشور باید خسارت وارده به دلیل دزدی و نگه داشتن اموال ملت ایران را نیز پرداخت کند و به همین جهت، شکایت از سئول در دستور کار قرار دارد.
به نظر می‌رسد دولت برای آزادسازی اموال مردم در کشور‌های مختلف مصر است. به گفته معاون امور سیاسی دفتر رئیس‌جمهور «بعد از آزاد شدن پول‌های ایران در عراق، فرایند آزادسازی کل دارایی‌های ایران در کره‌جنوبی نیز آغاز شده است. تا زمان انتقال کامل پول‌ها، زندانیان مدنظر امریکا همچنان در ایران باقی می‌مانند.» این یعنی، امضا، تضمین نیست!