انتخابات مجلس دوازدهم

انتخابات مجلس دوازدهم در روز جمعه ۱۱ اسفندماه امسال برگزار مي‌شود. براي من نام مجلس و انتخابات مجلس و كار در مجلس يا با مجلس دوست‌داشتني است! دوره اول (خرداد ۱۳۵۹ تا خرداد ۱۳۶۳) نماينده مجلس بودم و دوازده سال هم معاون حقوقي و امور مجلس نخست وزير و رييس‌جمهور بودم، بعد هم از مجلس راي اعتماد گرفتم، استيضاحم هم كه به معني بقاي راي اعتماد بود، ماجرا شد! مي‌خواهم بگويم به چند اعتبار مجلسي بوده‌ام و علاقه‌مند به انتخابات فراگير و ملي و تشكيل مجلسي دانا، كارشناس و البته انقلابي و نيرومند. آيا چنين چشم‌انداز روشني را در پيش‌رو مي‌بينيم؟ به هزار و يك دليل تواناترين و كارشناسي‌ترين مجلسي كه در تاريخ هر يازده دوره مجلس شوراي اسلامي تشكيل شده، همان مجلس دوره اول بوده است كه فعلا درصدد سنجش نيستم. اما مجلس اول سه مشخصه بسيار مهم داشت. 
يكم: مردم به شكل طبيعي و واقعي مجلس را از خود مي‌دانستند و امام خميني هم مجلس را «عصاره فضايل ملت» ناميد. مردم به محض بروز بحراني يا مشكلي در برابر مجلس جمع مي‌شدند. تا قبل از خرداد سال ۱۳۶۰، آمد و رفت مردم به مجلس و دسترسي به نمايندگان آسان و عادي بود. بسياري از مردم، به ويژه شهرستاني‌ها كه با نمايندگان قرار داشتند، به داخل مجلس و حتي به رستوران مجلس مي‌آمدند، همراه با نماينده چاي مي‌نوشيدند يا غذا صرف مي‌كردند. اصلا گاهي ملاقات‌كننده با نماينده درون ساختمان مجلس مي‌آمد و نماينده را پيدا مي‌كرد و با او حرف مي‌زد. يك‌بار ديدم به‌آذين، نويسنده و مترجم مشهور در داخل مجلس، كنار صندلي دكتر گلزاده غفوري، نماينده تهران روي زمين نشسته و دارد با او گفت‌وگو مي‌كند. به‌آذين را مي‌شناختم اما تا آن روز او را از نزديك نديده بودم. عضو هيات رييسه بودم، رفتم سلامي و كلامي و او را براي ناهار دعوت كردم! مرحوم آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني هم سلام و احوالپرسي گرمي با به‌آذين كرد و از به‌آذين به عنوان یاران زندان (اصحاب سجن) نام برد. 
دوم: مجلس اول اكثريت داشت و اقليت، هر دو واقعي و اصيل و صادق بودند و چهره‌هاي شناخته شده انقلاب در هر دو جمعيت اكثريت و اقليت ديده مي‌شدند. مهندس بازرگان، دكتر يدالله سحابي، مهندس عزت سحابي، مهندس معين‌فر، مهندس هاشم صباغيان، دكتر احمد صدر و حاج سيد جوادي به عنوان چهره‌هاي شاخص اقليت مجلس، موجب اعتبار مجلس اول بودند.
سوم: هيچ نماينده‌اي دنبال سود شخصي و منفعت نبود. نگاه و جهت نمايندگي با خدمت به مردم و انقلاب و نظام تحقق مي‌يافت. زندگي نمايندگان ساده و شبيه مردم بود. نمايندگاني بودند كه ماشين نمي‌گرفتند يا بخشي از حقوق يا همه حقوق خود را برمي‌گرداندند.
چگونه مي‌شود، مجلسي نزديك به مجلس اول ساخت؟ وقتي فضاي انتخاباتي عادلانه و رقابتي و توام با حفظ كرامت و شخصيت نامزدها شكل بگيرد. اگر فضا به گونه‌اي باشد كه افرادي كه توانايي و دانش و تخصص مناسب و تجربه لازم را براي نمايندگي دارند؛ اما بيم ردصلاحيت يا عدم احراز صلاحيت! داشته باشند، نمي‌آيند. چنانكه در فضاي موجود و اگر همين فضا تداوم يابد، بسياري نمي‌آيند، به ويژه وقتي جريان تند غوغاسالاري در فضاي سياسي كشور شكل مي‌گيرد كه چهره‌هاي شاخص جريان اصولگرايي مانند دكتر علي لاريجاني و مهندس محمدرضا باهنر هم ناخالص و غيرخودي تلقي مي‌شوند، حساب ديگران با كرام‌الكاتبين است.