شهادت ۴ مأمور پلیس در اصفهان، شیراز و مسجد سلیمان

عصر روز جمعه مأموران پلیس اصفهان از یک حادثه تیراندازی در خیابان شیخ صدوق با خبر و در محل حاضر شدند. بررسی‌های مأموران کلانتری ۱۶ همزمان با حضور در محل نشان داد که در جریان حادثه تیراندازی یک نفر به قتل رسیده است. وقتی مأموران پلیس برای بازداشت مرد قاتل وارد عمل شدند، وی شروع به تیراندازی به سمت مأموران کرد که در جریان تبادل آتش دو مأمور پلیس به شدت زخمی شدند و قاتل مسلح هم به هلاکت رسید. در حالی که تلاش پزشکان برای نجات جان دو مأمور به جریان افتاده‌بود، سروان امیر حسین‌زاده احمدی به علت شدت جراحت به شهادت رسید. تلاش‌ها برای نجات استوار محمداحسان شفیعی هم ثمری نداشت و او هم روز گذشته به دلیل شدت جراحت روی تخت بیمارستان به شهادت رسید. تحقیقات پلیس درباره حادثه تیراندازی اولیه هم نشان داد که ساعتی قبل از حادثه متهم در چهارراه وکلا، حوالی دادگستری استان اصفهان با مقتول درگیر شده و او را با گلوله اسلحه کمری به قتل رسانده‌بود که در جریان درگیری با پلیس دو مأمور را به شهادت رساند و خودش هم به هلاکت رسید.
شهادت سومین مأمور پلیس
صبح روز گذشته همچنین یکی از مأموران پلیس شهرستان مسجد سلیمان در جریان درگیری با یک سارق مسلح به شهادت رسید. استواریکم سعید پویان از مأموران پلیس آگاهی به همراه تیم پلیس با در دست داشتن حکم قضایی برای بازداشت سارق مسلح، خود را به مخفیگاه وی رسانده‌بودند که متهم به محض مشاهده پلیس شروع به تیراندازی کرد و استوار پویان مجروح و به مرکز درمانی منتقل شد. تلاش‌های پزشکان برای نجات مأمور پلیس هم ثمری نداشت و او هم روی تخت بیمارستان به شهادت رسید.
چهارمین شهید پلیس


چهارمین مأمور پلیس سرباز وظیفه‌ای بود که در شهرستان بیضا از شهرستان‌های شیراز به شهادت رسید. سرباز وظیفه که رامین جوکار نام داشت به همراه سرباز دیگری قصد داشتند سارق بازداشت‌شده را از کلانتری به زندان منتقل کنند که ناگهان مرد سارق با سرباز پلیس درگیر شد و اسلحه وی به دست سارق افتاد. سارق مسلح که قصد داشت با تهدید اسلحه از کلانتری فرار کند به سمت دو سرباز تیراندازی کرد که در جریان آن رامین جوکار به شهادت رسید و دومین سرباز مجروح و روانه بیمارستان شد. مأموران پلیس همچنین موفق شدند متهم را که از ناحیه صورت زخمی شده‌بود، بازداشت و روانه مرکز درمانی کنند. بررسی سوابق متهم نشان داد که وی از مجرمان سابقه‌دار است که قبلاً به اتهام جرائم دیگر بازداشت شده‌بود.
افزایش تهدید‌ها
شهادت مأموران پلیس در جریان تأمین امنیت از ابتدای سال شدت بیشتری گرفته است. بررسی اجمالی سه حادثه مورد اشاره که به شهادت چهار مأمور پلیس منجر شده‌است، نشان می‌دهد در سه حادثه اولیه سه مجرمی که مقابل پلیس قرار گرفته‌بودند، مسلح بودند و چهارمین مجرم هم برای دست پیدا کردن به اسلحه پلیس خودش را به خطر انداخته‌بود. امکان دسترسی آسان به اسلحه همزمان با شدت گرفتن جرائم در کشور و بروز آشوب‌های چند سال گذشته فراهم شده‌است. قاچاق گسترده سلاح و مهمات به داخل کشور با حمایت دولت‌های غرب همزمان با آشوب‌های سال گذشته شدت بیشتری گرفت. دنبال‌کنندگان این آشوب‌ها باورشان این بود در صورتی که از مجرای آشوب‌ها نتوانند به همه اهدافشان دست پیدا کنند، دسترسی آسان مجرمان به اسلحه می‌تواند زمینه‌های لازم را برای ناامنی در کشور فراهم کند. در مقام رویارویی هم به نظر می‌رسد پلیس برای مقابله با مجرمانی که مسلح به سلاح‌های گرم شده‌اند باید توان مقابله‌ای خود را متناسب با تهدید‌هایی که با آن مواجه است، تقویت کند. قطعاً مأموران پلیسی که در جریان مأموریت‌های خود از بدیهی‌ترین امکانات دفاعی مثل جلیقه ضدگلوله و از حمایت سریع گروه‌های پشتیبان محروم است هنگام مواجهه با تهدید‌های پیش‌رو قربانی می‌دهد.