تفاوت پاداش زنان با آقايان؟

روزبه دلاور
به گزارش‌ «اعتماد»، تيم ملي بسكتبال زنان ايران در فينال مسابقات ديويژن ب كاپ آسيا با نتيجه نزديك ۵۴-۵۵ به اندونزي باخت و نايب‌قهرمان شد. بسكتباليست‌هاي زن ايران در صورت قهرماني، مي‌توانستند براي اولين‌بار در تاريخ جواز صعود به ديويژن A (سطح يك) آسيا را كسب كنند. تيم ملي ايران دومين حضور خود را در كاپ دسته دوم آسيا تجربه كرد و در حالي كه در اولين تجربه حضور بدون پيروزي مسابقات را ترك كردند در دومين حضور به فينال رسيدند. ملي‌پوشان در تايلند و در دور مقدماتي مقابل مالزي و مغولستان به پيروزي رسيدند و با شكست مقابل اندونزي به عنوان تيم دوم به مرحله بعدي صعود كردند. در مرحله حذفي با عبور از سد قزاقستان براي اولين‌بار به جمع چهار تيم برتر كاپ آسيا اضافه شدند و در اين مرحله‌ هم با شكست اردن به فينال مسابقات راه يافتند. اندونزي كه‌ در مرحله گروهي هم‌ تيم ‌ملي كشورمان را شكست داده بود در فينال آن برتري محسوس نسبت به ايران نداشت و در نهايت با يك امتياز بيشتر جواز صعود به ديويژن A آسيا را كسب كرد.
دلارام وكيلي‌ در پوزيشن ۳ و ۴ با بيش از ۱۴ سال سابقه بازي در رده‌هاي ملي يكي از ستاره‌هاي اين ‌مسابقات بود. وكيلي كه ۳۲ سال سن دارد تا چند سال ديگر هم مي‌تواند به درخشش در تيم ملي ادامه دهد. وي در گفت‌وگوي اختصاصي با خبرنگار اعتماد از وضعيت‌ خودش و تيم‌ملي در بازي‌هاي آسيايي گفت ‌كه در ادامه‌ مي‌خوانيد.‌
 


نايب‌قهرماني آسيا را به شما تبريك مي‌گوييم. از سطح مسابقات براي ما بگو!
بازي‌ها خدا را شكر خيلي‌ خوب بود و در سطح خوبي برگزار شد. ما هم از اول به اين مسابقات رفتيم با اين هدف كه بازي‌هاي‌مان را ببريم و به گروه A برسيم و خدا را شكر كه تا فينال هم رسيديم اما با يك باخت ميليمتري بازي را به ‌اندونزي واگذار كرديم و نتواستیم به ديويژن A صعود كنيم.
چه حيف كه فقط يك تيم‌ صعو د كرد.
بله؛ فقط تيم‌ اول صعود مي‌كرد. تيم ‌ما دو‌سال است كه در بازي‌هاي سطح B شركت مي‌كند و دو سال پيش هشتم شديم و امسال هم تنها سالي بود كه توانستيم تا اين مرحله از مسابقات پيش برويم كه متاسفانه ميليمتري باختيم و دوم شديم.
از كار كردن با الني كاپو‌جياني بگو.
او سال اولي است كه به ايران آمده و سه ماه است كه با او كار كرديم ‌اما خب تجربه فوق‌العاده‌اي بود و خيلي چيزها از او ياد گرفتيم و تغييرات مثبت زيادي داشتيم. آنچه مشخص است تيمي كه تا فينال بازي‌ها پيش مي‌رود نشان از تغييرات مثبت دارد. فكر مي‌كنم در بخش دفاعي بسيار تغيير كرديم و در حمله بسيار منظم‌تر شديم. در كل تجربه خيلي خوبي بود.
بازي‌هاي ديگري هم در پيش داريد؟
همين مسابقات تا دو سال ديگر مجدد برگزار مي‌شود و فكر نمي‌كنم در اين مدت بازي رسمي داشته باشيم و بايد صبر كرد و ديد چه بازي‌هاي در پيش است، حالا رسمي يا غير رسمي!
قبل از حضور در مسابقات اردوهاي خوبي را سپري كرديد؟
به لحاظ آماده‌سازي خيلي خوب بود و براي اولين‌بار بازي‌هاي تداركاتي داشتيم. ما در چند تورنمت حضور پيدا كرديم و اولين‌بار بود كه تا اين حد بازي‌هاي تداركاتي داشتيم و مشخصا وضعيت تيم بهتر مي‌شود. خدا را شكر همه ‌چيز خوب است.
در اردوها كم و كسري نداشتيد؟
نه همه چيز خوب بود.
در كدام باشگاه عضو هستيد؟
بهمن ‌تهران.
سقف قرارداد در ليگ بسكتبال بانوان چقدر است؟
حدود ۴۰۰ ميليون.‌
مبلغ قرارداد شما هم همين ‌قدر است؟
بله. تقريبا.
با همين‌ پول زندگي مي‌چرخد يا شغل ديگري هم داريد؟
كارهاي ديگر تا حدي كه لطمه نخورد به ورزش‌مان انجام مي‌دهيم.
چقدر پاداش گرفتيد؟
براي هر بردي كه داشتيم پاداش جداگانه دادند. از ۵۰ دلار بوده، ۱۰۰ دلار بوده و براي حضور در فينال هم ۲۰۰ دلار پاداش گرفتيم. تازه رسيديم و بايد صبر كنيم، ببينيم چه تداركي براي‌مان ديده اند.
پاداش فوتباليست‌ها با پاداش شما قابل قياس نيست. از اين موضوع ناراحت نمي‌شويد؟
اين چيزها در جامعه ‌ما هست و كاري هم نمي‌شود كرد. يعني كاري هم از دست‌مان برنمي‌آيد درباره اين موضوع!
فوتبالي هم هستيد و‌ طرفدار پرسپوليس. درست است؟‌
بله. پرسپوليس دو آتيشه! و بازي‌هاي اين تيم را دنبال مي‌كنم.
بازي كدام‌ بازيكن اين تيم را مي‌پسنديد؟‌
فرقي ندارد؛ كلا‌ تمام ‌تيم.
ترتيب سوالات‌مان ‌به هم ‌خورد! مردم از شما استقبال خوبي داشتند؟
بله؛ از ايران خيلي انرژي فرستادند و ايراني‌هاي مقيم تايلند هم بودند و تشويق‌مان مي‌ كردند و كلي از ما حمايت كردند. در كل همه چيز خوب بود.
و سوال آخر، يك‌سري از مسائل حاشيه‌اي هم به وجود آمده بود درباره سرود نخواندن اعضاي تيم. در جريان قرار گرفته بوديد؟
بله؛ به گوش ما هم رسيده بود.
نظري داريد؟
توضيحات را رييس فدراسيون دادند و اجازه بدهيد ديگر وارد مسائل حاشيه‌اي نشويم.