شاهكار مطبوعاتي بايدن در ويتنام

به گزارش «جوان»، نشست خبري بايدن در هانوي، پايتخت تايوان به يك نمايش تمام عيار از گاف‌ها و اشتباهات تبديل شد. بايدن در حالي كه به سؤالات خبرنگاران پاسخ مي‌داد خسته و گيج به نظر مي‌رسيد تا جايي كه در يك مقطع از كنفرانس خبري 26 دقيقه‌اي، در حالي كه نمي‌دانست شب است يا صبح، گفت كه بعد از كنفرانس مطبوعاتي به رختخواب خواهد رفت و در جايي ديگر، گفت كه از دستورات كاركنانش پيروي مي‌كند كه با چه كسي تماس بگيرد و به هيچ‌يك از «سافت‌بال» پاسخ نخواهد داد.
متن کنفرانس مطبوعاتی که کاخ سفید آن را منتشر کرد، نشان می‌دهد خبرنگاران به صراحت سؤالاتی آغشته به تمسخر از او می‌پرسند. در یک‌جا خبرنگار بی‌بی‌سی در حالی که می‌خندد، به رئیس‌جمهور امریکا یادآوری می‌کند که الان عصر است: «می‌خواستم به شما یادآوری کنم (که عصر است)(خنده)».
در بخش پاياني كنفرانس مطبوعاتي يك‌شنبه شب، در حالي كه بايدن مصرانه به سؤالات روزنامه‌نگاران پاسخ مي‌داد، يكباره موسيقي جاز با صداي بلند از ميكروفون پخش شد، در حالی که او می‌گفت : «ما از ثبات صحبت كرديم، در مورد جهان سوم صحبت كرديم، متأسفم (اين را مي‌گويم كه) نيمكره جنوبي به تغييرات نیاز دارد. » دقيقاً در همين نقطه از سخنان بايدن بود كه كارين ژان پير، دبير مطبوعاتي كاخ سفيد با درك از وضعيتي كه صحبت‌هاي بايدن به وجود آورده، با عجله صحبت‌هاي بایدن را قطع كرد و گفت: «از همه متشكرم. اين كنفرانس مطبوعاتي به پايان مي‌رسد. با تشكر از همه.» ولي بايدن غافل از اينكه مدتي است ميكروفون او خاموش شده، به صحبت‌هاي خودش ادامه داد و در ادامه نيز در سالن، موسيقي جاز پخش شد و باز هم جو بايدن بدون اينكه متوجه باشد، به صحبت ادامه داد و سعي مي‌كرد به چند سؤال ديگر خبرنگاران پاسخ دهد، در حالي صداي موسيقي بلندتر مي‌شد تا اينكه بايدن از صحنه خارج شد. عملكرد بايدن در كنفرانس مطبوعاتی يك‌شنبه شب با تمسخر و انتقاد برخي از ناظران روبه‌رو شد كه آمادگي ذهني و توانايي‌هاي رهبري او را زير سؤال بردند. يك كليپ ويدئويي از بايدن كه درخواست چرت زدن داشت در توئيتر با بيش از 2 ميليون بازديد و هزاران نظر منتشر شد.
سفر بايدن به هند و ويتنام براي ملاقات با رهبران گروه 20 و منطقه هند و اقيانوس آرام با هدف مقابله با نفوذ فزاينده چين انجام شد. صحبت‌هاي بايدن در مورد تايوان نيز خبرساز شد. رئيس‌جمهور امريكا روز دوشنبه گفت كه اگر چين به تايوان حمله كند، ايالات متحده پاسخ نظامي خواهد داد، پاسخي كه با سياست سنتي ايالات متحده درباره «ابهام استراتژيك» در تناقض است. او در يك موضع‌گيري تكميلي كه به نظر مي‌رسد براي تصحيح صحبت‌هايش درباره پاسخ نظامي امريكا بود، گفت كه سياست امريكا در مورد تايوان تغيير نكرده، اما اظهارات قبلي خود را پس نگرفت. بايدن گفت كه نمي‌خواهد چين را مهار كند، بلكه مي‌خواهد رابطه‌اي داشته باشد كه «رو به تصاعد است.»