طلای زارع در روز نقره داغ یزدانی ها

شاداب-بالاخره دست شاگردان پژمان درستکار به طلا رسید؛ آن هم در شب حادثه‌خیز کشتی ایران در بلگراد. جایی که سالن اشتارک آره‌نا شاهد شکست عجیب حسن یزدانی مقابل دیوید تیلور و باخت قابل پیش‌بینی امیرمحمد یزدانی مقابل زین رتفورد آمریکایی بود. اما بلگراد در روز دوم یک طلا به ایرانی که سه فینالیست در 4 وزن اول داشت، بدهکار بود و این طلای ناب دست آخر به سینه پادشاه سنگین وزن ایران نشست. فینال وزن 125 کیلوگرم کشتی آزاد قهرمانی جهان درحالی برگزار شد که نیروی جوانی امیرحسین زارع بر کارنامه پر زرق و برق گنو پتریاشویلی کشتی‌گیر کهنه‌کار گرجستانی غلبه کرد و امیرحسین با پیروزی قاطع 10 بر صفر، ایران را صاحب اولین مدال طلای جهان  در۲۰۲۳ کرد. این باخت به‌قدری بر شانه‌های پتریاشویلی سنگینی کرد که در جریان کشتی سیلی نرمی هم به صورت زارع نواخت اما تعبیر پادشاه سنگین وزن ایران از این اقدام در نوع خود جالب توجه بود: «کشتی ورزش ملی کشورهای دیگر نیست ولی ورزش ملی و مذهبی ایران است. صرف‌نظر از قهرمانی، بعد پهلوانی و معرفت برایمان در کشتی مهم است. بعد از اقدام پتریاشویلی سعی کردم در چارچوب کشتی کار کنم و تحت تاثیر کار او قرار نگرفتم. او از رفقای خوب من و کشتی‌گیر با اخلاقی است اما در فینال فشار زیادی روی او بود و دست به چنین اقدامی زد اما درنهایت عذرخواهی کرد. کشتی 6 دقیقه روی تشک رقابت است و خارج از تشک همیشه رفاقت است.» او در پاسخ به این‌که رمز پیروزی‌اش در رقابت شب گذشته چه بود، بیان کرد: «سعی کردم آنالیز سرمربیان را مو به مو پیاده کنم و خدا را شکر آن‌چه می‌خواستم شد.» زارع در واکنش به باخت حسن یزدانی و این‌که گفته‌ می‌شود درخصوص او ناداوری صورت گرفته است، گفت: «در زمان کشتی حسن یزدانی من مشغول گرم کردن بودم و کشتی حسن را ندیدم. اما امیدوارم عوامل مربوط به بحث داوری این کشتی رسیدگی کنند.»
 
 
 


نایب قهرمانی پسران جویباری  در شب ناکامی والی‌زاده و آذرپیرا
نقره‌ داغ 
شاداب- نقره با ضربه‌فنی! نتیجه‌ای خارج از تصور اما حقیقی. حسن یزدانی یل جویباری کشتی آزاد ایران درحالی شب گذشته در ششمین دیدار خود مقابل دیوید تیلور قرار گرفت که با ضربه فنی نتیجه را به جادوگر آمریکایی واگذار کرد. فینال حساس وزن 86 کیلوگرم درحالی برگزار شد که در 3 دقیقه نخست و در حالی که تیلور برای دوخم اقدام کرد یزدانی با کُنده‌کشی حریف را به پل زد و داوران ۴ امتیاز به یزدانی دادند اما با اعتراض آمریکایی ها داوران رای را برگرداندند و ۴ امتیاز به تیلور و ۲ امتیاز به یزدانی دادند تا 3 دقیقه نخست در اعتراض تماشاگران ۵ بر ۳ به سود تیلور تمام شود. در ادامه تیلور یزدانی را خاک کرد و 2 امتیاز دیگر گرفت. در دقایق پایانی هم حریف آمریکایی شانه‌های یزدانی را به تشک بچسباند و با ضربه فنی پیروز شد تا تعداد پیروزی‌های خود مقابل یزدانی را به عدد 5 بر یک برساند. این نتیجه درحالی رقم خورد که پژمان درستکار سرمربی تیم ملی کشتی آزاد معتقد بود داوری عامل شکست حسن یزدانی بود و نفوذ آمریکایی‌ها در داوری باعث برد تیلور شد.

نقره‌ای با طعم اشک!
حاصل 6 دقیقه تلاشش نایب قهرمانی دنیا بود؛ مدالی که گویا اصلا قانع‌اش نکرد تا نارضایتی‌اش را با اشک ریختن به پنهای صورت جوانش نشان دهد. پسر 22 ساله جویباری که سال گذشته نتوانسته بود در مسابقات جهانی کشتی بگیرد، امسال در وزن 70 کیلوگرم به فینال رسید؛ جایی که دست سرنوشت او را مقابل زین رتفورد آمریکایی قرار داد. در همان سرشاخ اول قامت کوتاه رتفورد در مقایسه با یزدانی نشان از خطرناک بودن این کشتی‌گیر برای حریف ایرانی می‌داد. اما امیر یزدانی که آمده بود تا با خوش‌رنگ‌ترین مدال از بلگراد به جویبار برگردد، شروع خوبی نداشت و در همان دقایق اول فاصله امتیازی‌اش با حریف زیاد شد و درنهایت زمانی موتورش مقابل نایب قهرمان ۲۰۲۲ جهان از آمریکا روشن شد که زمان به صفر رسیده بود و کار تمام. یزدانی با نتیجه 8 بر 5 کشتی را به حریف واگذار کرد تا صاحب مدال نقره و عنوان نایب قهرمانی جهان شود. مدال و جایگاهی که به دلش ننشست تا با اشک تشک کشتی را ترک کند.  
والی‌زاده از شروع توفانی تا ناکامی در رسیدن به سهمیه
دومین روز مسابقات کشتی آزاد قهرمانی جهان اما از دیروز با رقابت اوزان 57، 74، 79 و 92 کیلوگرم آغاز شد اما هیچ‌یک از نمایندگان ایران در روز دوم مسابقات موفق به صعود به فینال نشدند. میلاد والی‌زاده در وزن ۵۷ کیلوگرم، یونس امامی در وزن ۷۴ کیلوگرم، محمد نخودی در وزن ۷۹ کیلوگرم و امیرعلی آذرپیرا در وزن ۹۲ کیلوگرم نمایندگان ایران در روز دوم بودند که آذرپیرا و والی‌زاده با شکست برابر حریفان خود حذف شدند. اما امامی و نخودی به رده‌بندی راه یافتند تا شانس کسب مدال برنز داشته باشند.در رقابت‌های چهار وزن دوم میلاد والی‌زاده کشتی‌گیر 18 ساله ایران شروع توفانی داشت. او که نخستین حضورش در مسابقات قهرمانی جهان تجربه می‌کرد در گام اول رضوان کواکس از رومانی را ۴ بر یک شکست داد. او در دور دوم علی‌عباس رضازاده از جمهوری آذربایجان را در یک کشتی پر افت و خیز و دیدنی با نتیجه ۷ بر ۴ از پیش رو برداشت و راهی یک چهارم نهایی شد. او اما در این مرحله مقابل زلیم‌خان آباکاروف نایب قهرمان ۲۰۲۲ جهان از آلبانی با نتیجه ۱۲ بر ۲ شکست خورد تا از صعود به نیمه‌نهایی بازبماند و با توجه به شکست آباکاروف، والی‌زاده شانس کسب مدال برنز و رسیدن به سهمیه المپیک را از دست داد.

امامی به شانس مجدد رفت
در وزن ۷۴ کیلوگرم اما یونس امامی پس از استراحت در دور اول، در دور دوم با علی پاشا عمرپاشایف نفر پنجم سال ۲۰۲۲ جهان از بلغارستان را ۶ بر صفر از پیش‌رو برداشت. او در دور دوم مقابل زائوربیک سیداکوف قهرمان جهان و المپیک از روسیه با نتیجه ۶ بر صفر شکست خورد و از راهیابی به مرحله یک چهارم نهایی بازماند. اما با توجه به حضور این قهرمان المپیک در فینال امامی نیز به دیدارهای شانس مجدد رفت.

نخودی و شانس برنزی شدن
در وزن ۷۹ کیلوگرم که ۲۷ شرکت کننده داشت، محمد نخودی پس از استراحت در دور نخست، در دور دوم رمضان ساری از ترکیه را ۹ بر ۴ شکست داد و راهی یک چهارم نهایی شد. دارنده ۲ مدال نقره جهان در این مرحله به مصاف احمد عثمان‌اف از روسیه رفت و با نتیجه ۵ بر ۲ شکست خورد از صعود به مرحله نیمه‌نهایی بازماند. دراین وزن نیز با توجه به فینالیست شدن عثمانوف نخودی شانس رسیدن به مدال برنز در شانس مجدد را پیدا کرد.

جانشین کامران حذف شد
یکی از اوزانی که کشتی‌دوستان ایرانی منتظر تماشای آن بودند، رقابت امیرعلی آذرپیرا در وزن 92 کیلوگرم بود. بعد از مصدومیت کامران قاسمپور یکی از ستاره‌های کشتی آزاد ایران، آذرپیرا جانشین او در این وزن شد. قهرمان امیدهای جهان که نخستین تجربه جهانی خود در رده سنی بزرگسالان را کسب می‌کرد، در نخستین کشتی برابر چانگ کره‌ای با اقتدار و نتیجه 11 بر صفر به برتری رسید. دارنده طلای امیدهای جهان در مرحله دوم به مصاف زاهید والنسیا رفت که متاسفانه با ارائه یک کشتی بحث برانگیز با نتیجه ۱۲ بر ۹ شکست خورد و با توجه به شکست والنسیا مقابل عثمان نورماگمدوف از جمهوری آذربایجان، آذرپیرا از دور رقابت‌ها حذف شد.