اخبار کوتاه


خنثی‌سازی ۳۰ انفجار همزمان
در تهران و بازداشت ۲۸ تروریست
وزارت اطلاعات با صدور اطلاعیه‌ای از خنثی سازی ۳۰ انفجار همزمان در تهران و بازداشت ۲۸ تروریست توسط سربازان گمنام امام زمان (عج) به این شرح خبر داد: «با عرض تسلیت شهادت جانسوز حضرت امام حسن عسکری(ع) و با گرامی‌داشت یاد و خاطره‌ حماسه‌ عظیم دفاع مقدس و درودی از سویدای جان بر حماسه‌سازان غیور و شهیدان خدایی و جانبازان نستوه، و بر مقتدای آن تاریخ‌سازان، حضرت امام خمینی(ره)، به استحضار ملت شریف ایران می رساند که دانش‌آموختگان مکتب دفاع مقدس و سربازان جبهه‌ گمنامی، با عنایات حضرت ولیعصرعجل الله تعالی فرجه الشریف، توطئه‌ سَبُعانه‌ انجام ۳۰ انفجار تروریستیِ همزمان در مراکز پرجمعیت تهران را کشف، خنثی سازی و تمامی عوامل آن را دستگیر کردند. انفجارهای مورد بحث با هدف شکستن اقتدار امنیتی و ارائه‌ تصویری بی‌ثبات از کشور، ایجاد یأس و هراس در جامعه و تحریک به بلوا و اعتراض، دقیقاً برای مقطع سالگرد اغتشاشات سال گذشته برنامه‌ریزی شده بودند.

تکرار ادعای بی‌پایه و اساس
امارات درباره جزایر سه‌گانه ایران



وزیر دولت امارات درباره همکاری‌های بین‌المللی در سخنرانی خود در هفتاد و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد ادعاهای این کشور درباره جزایر سه‌گانه تنب کوچک، تنب بزرگ و ابوموسی ایران را تکرار کرد. ریم بنت ابراهیم الهاشمی ، وزیر مشاور امارات در امور همکاری‌های بین‌المللی در سخنرانی خود در جریان هفتاد و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک از جمهوری اسلامی ایران خواست تا مشکل سه جزیره تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی را حل و فصل کند! وی در این خصوص مدعی شد: زمان ما را از درخواست حل و فصل این مشکل چه از طریق مذاکره مستقیم یا دیوان کیفری بین‌المللی بازنمی‌دارند و این موضع ثابت امارات در چند دهه گذشته بوده است. مقام اماراتی این بار از واژه «اشغال» برای جزایر سه‌گانه استفاده کرد.

درخواست ایران از سوئد
برای بازنگری در پرونده حمید نوری
در ادامه دیدارهای دیپلماتیک امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، توبیاس بیلستروم وزیر خارجه سوئد در محل اقامت وزیر امور خارجه کشورمان با ایشان دیدار و گفتگو کرد. وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار با اشاره به چند بار گفتگوی تلفنی مشترک با همتای سوئدی طی ماه‌های گذشته گفت، موضوعات مهمی برای گفتگو و تبادل نظر در حوزه های مختلف داریم. اما مهمترین موضوع، تداوم اهانت به قرآن کریم در کشور شماست.

بایدن نامزد قطعی دموکرات‌ها
در انتخابات ریاست جمهوری
درحالیکه برخی از سیاسمتداران حزب دموکرات آمریکا به دنبال مطرح کردن یک چالش و رقابت مقدماتی علیه نامزدی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری 2024 هستند، «جولی چاوز رودریگوئز» مدیر کمپین انتخاباتی بایدن تاکید کرد که او صددرصد نامزد این حزب در انتخابات آتی ریاست جمهوری خواهد بود. در مصاحبه با شبکه سی بی اس نیوز، مجری و خبرنگار حوزه کاخ سفید این شبکه از مخالفتها در حزب دموکرات با نامزدی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری و همچنین عدم اتحاد رهبران دموکرات در این زمینه پرسید. مدیر کمپین انتخاباتی جو بایدن گفت: من به شما می‌گویم بین صفر تا صد بایدن صددرصد نامزد حزب خواهد بود.

افزایش نگرانی‌های امنیتی از توافق با عربستان در اسرائیل
مقامات امنیتی رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با شبکه کان بار دیگر نگرانی‌های خود را درخصوص این احتمال که توافق با عربستان سعودی به ریاض برای غنی‌سازی اورانیوم کمک خواهد کرد، ابراز کردند. براساس گزارش شبکه صهیونیستی «آی۲۴»، آن‌ها با تاکید بر اینکه «دیدگاه بنیامین نتانیاهو، نخست‌ وزیر اسرائیل برای صلح با عربستان سعودی را بر پایه ایجاد یک خاورمیانه جدید می‌دانند»، اما نگرانی عمیق خود را از این که توافق عادی‌سازی در چارچوب طرح «خاورمیانه جدید» باشد، ابراز کردند. مقامات امنیتی رژیم صهیونیستی دستیابی عربستان به امکان غنی‌سازی اورانیوم را حتی تحت نظارت آمریکا رد کرده و تصریح کردند: «در خاورمیانه هر چیزی ممکن است اتفاق بیفتد؛ رژیم [در عربستان] می‌تواند تغییر کند و فردا این قابلیت‌ها بخشی از قدرت رژیم جدید خواهد شد».

مخالفت نامزد جمهوریخواه انتخابات
آمریکا با پیوستن اوکراین به ناتو
«ران دسانتیس» فرماندار ایالت فلوریدا و یکی از نامزدهای ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا با پیوستن اوکراین به پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) مخالفت کرد و آن را مغایر با منافع آمریکا دانست. تارنمای رسانه آمریکایی «بلومبرگ» با انتشار این خبر افزود: این نامزد ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا با مخالفت در مورد پیوستن اوکراین به ناتو گفت: تصور نمی کنم که این موضوع در راستای منافع امنیتی آمریکا باشد. بنابراین گزارش دسانتیس در مصاحبه ای با برنامه «گلن بک» (The Glenn Beck Program) که به نقطه نظرات سیاسی می پردازد گفت: تصور نمی کنم عضویت (اوکراین در) ناتو به نفع آمریکا باشد، تنها حسن آن افزوده شدن بر تعهدات آمریکا است، بنابراین وقتی بر تعهدات شما افزوده می شود در مقابل چه عاید ما می شود.