دست همکاری رقبای دیرینه


گروه انرژی: یک کارشناس حوزه انرژی گفت: اکنون صنعت پتروشیمی در کشور ما با یارانه فعالیت می‌کند و با کمبود سرمایه‌گذاری مواجه است. اما صنعت پتروشیمی عربستان در چارچوب برنامه‌های شرکت سابیک برنامه‌های بلندپروازانه‌ای را پیگیر است. به گزارش تجارت، توسعه صنعت پتروشیمی همسو با اجرای اهداف اقتصاد مقاومتی و جلوگیری از خام فروشی، موجب افزایش سهم صادرات غیرنفتی و ارتقای درآمد ارزی کشور، تکمیل زنجیره ارزش در صنایع پایین دستی و ایجاد ارزش افزوده و اشتغال بیشتر، توسعه و بهبود قدرت اقتصاد کشور و رفاه عمومی مردم می شود. از بعد داخلی بررسی ارزش صنایع پتروشیمی از یک سو به عنوان صنایعی استراتژیک در فراهم سازی مواد اولیه سایر بخش ها و از سوی دیگر با توجه به وزن بالایی که این صنعت در تشکیل بازار سهام دارد; حائز اهمیت است. این صنعت ضمن تاثیر پذیری از احولات برخی بازارها به ویژه بازار نفت، اثرات قابل ملاحظه ای بر روی سایر بازارها به ویژه بازار مالی دارد. هرچند بیشتر مرکز پژوهش‌های مجلس بررسی کرده که عربستان با توجه به اقدامات مثبتی که در صنعت پتروشیمی خود انجام داده، در آینده می‌تواند جایگاه بهتری را در زمینه پتروشیمی نسبت به سایر کشورهای منطقه داشته باشد. صنعت پتروشیمی عربستان یکی از رقبای مهم منطقه‌ای پتروشیمی ایران محسوب می‌شود. به گزارش آن مرکز یکی از دلایل موفقیت صنعت پتروشیمی عربستان، وجود برنامه‌های پنج ساله برای توسعه صنعتی در این کشور و بالا بردن سهم بخش خصوصی در تولید ناخالص داخلی تا حد 70 درصد و ایجاد شهرهای صنعتی جبیل و ینبع است که از جمله دستاوردهای این برنامه‌های پنج ساله بوده است.

امکان تعامل و همکاری بیشتر بین ایران و عربستان
با وجود این به‌دنبال از سر گرفتن روابط ایران و عربستان، چند روز پیش بود که سفیر عربستان گفت: با انضمام ایران و عربستان به توافق گروه بریکس، امکان تعامل و همکاری بیشتر وجود دارد. عبدالله بن سعود العنزی، همچنین اظهار کرد عربستان و ایران این قدرت را دارند تا تعامل بیشتر داشته باشند و سرمایه‌گذاری‌های بزرگ و اقتصادی قوی را ایجاد و ارزش اقتصادی را بالا ببرند و فرصت اشتغال را برای نسل جوان هر دو کشور ایجاد کنند. پس از آن هم حسین علیمراد، رئیس‌کل امور بین‌الملل شرکت ملی صنایع پتروشیمی به پیوستن ایران و عربستان به سازمان بریکس اشاره کرد و گفت: بریکس قبلاً به منابع زیرزمینی دسترسی نداشت و با پیوستن این دو کشور، پتانسیل با ارزشی به آنها منتقل شد و قدرت بیشتری را کسب کردند. وی افزود: وقتی حرف از صنعت پتروشیمی در عربستان می‌زنیم منظور سابیک است و وقتی صحبت از صنعت پتروشیمی در ایران می‌زنیم تمام نگاه‌ها به هلدینگ خلیج‌فارس منتهی می‌شود. هلدینگ خلیج‌فارس تنها هلدینگ تخصصی در صنعت پتروشیمی است و توسعه‌های کلیدی آینده صنعت پتروشیمی توسط این شرکت است. علیمراد اظهار امیدواری کرد که در آینده نزدیک در جلسه‌ای مشترک بین دو شرکت سابیک و هلدینگ خلیج‌فارس حضور داشته باشند. حسن نشان‌زاده مقدم، معاون برنامه‌ریزی و توسعه کسب‌وکار گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس نیز با اشاره به اهتمام دو کشور ایران و عربستان برای همکاری‌های اقتصادی به‌خصوص در حوزه پتروشیمی، گفت: همکاری ایران و عربستان تأثیر زیادی در اقتصاد دو کشور و منطقه خواهد داشت. هلدینگ خلیج‌فارس با حدود ۶۰ شرکت فعال و پروژه‌های بزرگ و سرمایه‌گذاری‌های گسترده برای همکاری با سابیک و سایر شرکت‌های عربستانی در این حوزه اعلام آمادگی می‌کند.

تهران-ریاض چگونه در صنعت پتروشیمی همکاری می‌کنند؟
در این راستا محمود خاقانی در گفت‌و‌گو با ایلنا، درباره امکان همکاری ایران و عربستان در حوزه پتروشیمی اظهار داشت: در حال حاضر دولت بر اساس برنامه و استراتژی راهبردی در حال مذاکره و تفاهم در حوزه انرژی است، بر این اساس برای پتروشیمی هم برنامه‌هایی در دستور کار قرار گرفته است. اما واقع امر اینکه عربستان در صنعت پتروشیمی از ایران خیلی جلوتر است، ما وقتی در این صنعت به‌دنبال خصوصی‌سازی رفتیم با این هدف بود که صنعت پایه پتروشیمی را که با بودجه بیت‌المال سرمایه‌گذاری شده واگذار کنیم تا ارتقا داده شود. وی ادامه داد: محصولاتی که اکنون در ایران تولید می‌شود در مقابل محصولاتی که در عربستان به تولید می‌رسد بسیار ارزان‌تر است زیرا ما هنوز در اول راه حرکت به سمت زنجیره ارزش هستیم، بنابراین با خصوصی‌سازی آن تحولی که انتظار می‌رفت در این صنعت ایجاد نشد، یعنی خصوصی‌ها همان محصولاتی را که پتروشیمی دولتی تولید می‌کرد؛ با خوراک ارزان تولید می‌کنند و ‌‌هر زمان هم که بحث افزایش نرخ خوراک می‌شود؛ معترض می‌شوند.