۱۲۰ هزار بیمار انگلیسی در صف درمان مردند!

آنطور که حزب کارگر انگلیس اعلام کرده ۱۲۰ هزار نفر از بیمارانی که در صف انتظار درمان در سازمان ملی بهداشت و درمان این کشور بودند، پیش از اینکه درمانشان آغاز شود، جان خود را از دست دادند! ماجرا به اعتصاب پزشکان و کارکنان بهداشت و درمان این کشور در اعتراض به حقوق دستمزد و وضعیت نابسامان بهداشت و سلامت در این کشور باز می‌گردد که موجب شده برخی از بیماران تا سه مرتبه نوبت جراحی‌شان به تعویق بیفتد. دیدبان سلامت در انگلیس (Healthwatch England) در پی انتشار این گزارش افزایش شمار بیمارانی را که در صف انتظار درمان جان می‌بازند، نشانگر بروز آشکار «فاجعه ملی» دانست. گاردین نوشت در مقیاس هر تخت بیمارستانی در ازای یکهزار نفر جمعیت، شمار تخت‌های بیمارستانی در انگلیس از کشور‌هایی همچون مکزیک و کلمبیا هم کمتر شده‌است. پزشکان در انگلیس سال‌هاست در اعتراض به آنچه بی‌توجهی دولت به کمبود امکانات و نیروی انسانی در بیمارستان‌های دولتی این کشور می‌خوانند دست به اعتراض زده‌اند و می‌گویند در پی سال‌ها بی‌توجهی به خواسته‌های آنان، از سال گذشته به عنوان آخرین گزینه دست به اعتصاب زده‌اند تا بدین طریق جامعه را متوجه عمق بحران در بیمارستان‌های دولتی این کشور کنند.
قطعاً برای همه ما پیش آمده که به دلیل احساس ناخوشی به پزشک مراجعه کنیم. در چنین شرایطی بسیاری از ما ترجیح می‌دهیم پیش پزشک متخصص برویم و اغلب اوقات پزشکان متخصص برای راحتی تشخیص به سرعت برایمان ام آر آی یا خدمات پاراکلینیکی و آزمایشگاهی دیگر تجویز می‌کنند و ما نهایتاً ظرف یک هفته می‌توانیم با جواب آزمایش یا ام آر آی دوباره نزد دکتر برویم، اما در اغلب کشور‌های اروپایی از این خبر‌ها نیست و گاهی برای یک ویزیت پزشک متخصص یا انجام یک خدمت پاراکلینیکی و امثال آن بیماران مجبورند ماه‌ها پشت نوبت بمانند، چراکه امکاناتی مانند ام آر آی تنها در تهران چند برابر کشوری همچون انگلیس است! تازه این زمان انتظار در حالت عادی است! در شرایط غیر‌عادی مثل همین روز‌ها که در انگلیس با اعتصاب کادر درمان به کمبود امکانات و نیروی انسانی مواجه است، طبق گزارش‌های رسمی ارائه شده از سوی حزب کارگر ۱۲۰ هزار نفر در فهرست انتظار درمان جان خود را از دست داده‌اند! رخدادی که از نگاه دیدبان سلامت در انگلیس فاجعه انسانی است!
تخت‌هایی کمتر از مکزیک و کلمبیا
آنطور که روزنامه گاردین نوشته، در مقیاس هر تخت بیمارستانی در ازای یکهزار نفر جمعیت، شمار تخت‌های بیمارستانی در انگلیس از کشور‌هایی همچون مکزیک و کلمبیا هم کمتر شده‌است. همین کمبود امکانات و شرایط نامساعد هم موجب‌شده تا کادر درمان انگلیس دست به اعتصاب بزنند. حزب کارگر انگلیس اعلام کرد در بررسی‌های این حزب آشکار شده‌است که ۱۲۰ هزار نفر از بیمارانی که در صف انتظار درمان در سازمان ملی بهداشت و درمان این کشور بودند، جان باختند پیش از اینکه درمانشان آغاز شود.


در پی انتشار گزارش حزب کارگر انگلیس که در برخی رسانه‌های این کشور منتشر شد، سازمان‌های هوادار حقوق بیماران، این وضعیت را «فاجعه‌ای ملی» نامیدند. بر اساس گزارش این حزب، ۱۲۰ هزار و ۶۹۵ نفر از بیمارانی که منتظر بودند تا سازمان ملی بهداشت و درمان دولتی، درمان آنان را آغاز کند، جان باختند. نشریه گاردین پیش‌تر نوشت: مرگ بیماران منتظر درمان در انگلیس، به بالاترین تعداد رسیده و در مقایسه با سال ۲۰۱۸ که حدود ۶۰ هزار بیمار منتظر درمان جان باختند، پارسال این تعداد دو برابر شد. در گزارش حزب کارگر انگلیس آمده‌است: مدیر بیمارستان رویال فری (Royal Free) در لندن اعلام کرده‌است ۳ هزار و ۶۱۵ بیمار که در صف انتظار درمان این بیمارستان قرار داشتند، پیش از آغاز درمان جان سپردند. همچنین در بیمارستان «مورکامب بی» Morecambe Bay) در منطقه کامبریا (Cumbria) ۲ هزار و ۸۸۸ بیمار و نیز در بیمارستان آموزشی لیدز ۲ هزار و ۳۹ بیمار، پیش از آغاز درمان، در صف انتظار درمان، جان خود را از دست دادند.
به نوشته گاردین، مدیران بیمارستان‌های دولتی انگلیس می‌گویند بیش از یک دهه است که بودجه لازم به بیمارستان‌ها اختصاص داده نمی‌شود و در نتیجه، بیمارستان‌ها با کمبود نیروی انسانی، تجهیزات و تخت روبه‌رو هستند و به همین علت، بیماران در صف انتظار درمان، بیشتر جان می‌بازند.
دیدبان سلامت در انگلیس (Healthwatch England) در پی انتشار این گزارش افزایش شمار بیمارانی را که در صف انتظار درمان جان می‌بازند، نشانگر بروز آشکار «فاجعه ملی» دانست.
گزارش کتابخانه مجلس عوام انگلیس هم که به سفارش حزب لیبرال دموکرات‌ها تهیه شده‌است، نشان می‌دهد در مقایسه با سال ۲۰۱۵، اکنون بیمارستان‌های دولتی انگلیس ۲ هزار و ۲۳۳ تخت (۶ درصد) کمتر تخت دارند، در حالی که شمار بیماران افزایش یافته‌است.
دولت انگلیس در حال تنظیم لایحه‌ای است که هنگام برگزاری اعتصاب مشاغل عمومی، سطح مناسبی از خدمات را تضمین کند. با این حال ویشال شارما از اعضای ارشد انجمن پزشکی انگلیس می‌گوید که دولت به جای تنظیم لایحه ضد اعتصاب می‌تواند پیشنهاد معتبری را برای جلوگیری از بالا گرفتن اعتراضات ارائه کند. وی با بیان اینکه کارکنان معترض تمایلی به اعتصاب ندارند، افزود: «این وضعیتی است که هیچ‌کس آن را نمی‌خواهد و ما تلاش کردیم تا در مذاکرات با دولت انعطاف به خرج دهیم، اما اگر دولت مایل به انجام این کار نیست، اعضای ما هم موضع خود را حفظ کرده و به اعتراض‌ها ادامه می‌دهند.»
در همین حال، کنفدراسیون سازمان ملی خدمات درمان انگلیس نیز که تمام بیمارستان‌های این کشور را نمایندگی می‌کند، هشدار داد که نوبت پزشکی تعداد فزاینده‌ای از بیماران، از جمله بیماران سرطانی، به دلیل برگزاری اعتصاب‌ها، چندین‌بار تغییر کرده‌است.
متیو تیلور، مدیر عامل این سازمان هشدار داد که اعتصاب‌های اخیر «احتمالاً بزرگ‌ترین اعتراضی است که سازمان ملی خدمات درمان تا به حال دیده و در خدمات درمانی اختلال جدی ایجاد می‌کند. مدیران بیمارستان‌ها نگران هستند که این وضعیت خطرناک توسط دولت دست‌کم گرفته شود و به ما می‌گویند که وضعیت فعلی بسیار متفاوت و پیچیده‌تر از اعتصاب‌های قبلی است. آن‌ها همچنین به ما می‌گویند که این بار تعداد بیشتری از عمل‌های جراحی و نوبت‌های پزشکی برای بیماران سرطانی لغو شده و این بدین معناست که برخی از بیماران ممکن است بیشترین رنج را تحمل کنند.»
اوضاع وخیم سلامت در انگلیس
نتایج تازه‌ترین تحقیقات صورت گرفته نشان می‌دهد که بیشتر انگلیسی‌ها از عملکرد نظام سلامت این کشور در بحبوحه افت شدید خدمات درمانی و اعتصاب گسترده پزشکان، پرستاران و رانندگان آمبولانس‌ها ناراضی هستند. یافته‌های مشترک نظرسنجی مؤسسه معتبر «یوگاو» و نشریه «تایمز» لندن نشان می‌دهد که از نظر دو سوم مردم انگلیس سطح خدمات درمانی در این کشور وخیم است و ۸۰ درصد معتقدند که اوضاع طی پنج سال گذشته، یعنی پس از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا وخیم‌تر شده‌است. خدمات بهداشت ملی انگلیس (ان اچ اس) برای نخستین‌بار در سال ۱۹۴۸ و پس از پایان جنگ جهانی دوم به‌منظور ارائه خدمات درمانی به آسیب‌دیدگان و مجروحان جنگی راه‌اندازی شد و در حال حاضر با داشتن یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار کارمند، به صورت رایگان به مردم انگلستان خدمات بهداشتی ارائه می‌کند. بودجه این سازمان در سال راه‌اندازی‌اش در سال ۱۹۴۸ میلادی، بیش از ۴۳۷ میلیون پوند (به ارزش امروزی‌اش حدود ۹ میلیارد پوند) بود و این رقم در سال جاری میلادی به حدود ۱۳۶ میلیارد پوند رسیده که فشار زیادی را بر بودجه دولت این کشور وارد کرده‌است. این در حالی است که شرایط اقتصادی انگلیس بر اثر چندین بحران متوالی در بدترین شرایط نیم قرن گذشته قرار دارد و کشور به گفته رئیس بانک مرکزی دوره طولانی رکود اقتصادی را تجربه می‌کند.