روز اول روز درخشش بانوان بود

خبرنگار اعزامی «جوان» به هانگژو روز اول بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ هانگژو در چین با مدال‌آوری بانوان ورزشکار ایران همراه بود تا آن‌ها باشند که چراغ مدال آوری کاروان ورزش ایران را در همان ابتدای کار روشن کنند. دیروز مهسا جاور و زینب نوروزی در قایقرانی نقره گرفتند و متعاقب آن مرجان سلحشوری، ملی‌پوش پومسه کشورمان مدال برنز کسب کرد.
اما عصر شنبه مراسم افتتاحیه بازی‌های آسیایی پس از یک سال تأخیر با پیام ویژه رئیس‌جمهور چین و جلوه‌های بصری خاص برگزار و بازی‌ها به‌صورت رسمی آغاز شد.

سنگ‌تمام چینی‌ها در افتتاحیه


نه‌تن‌ها در سطح شهر خبری از ماشین‌های بنزینی، دودزا و آلودگی هوا نیست، بلکه به هانگژو لقب شهر «بدون کربن» داده‌اند. تفکر غالب در این شهر حفظ محیط‌زیست و کمک به توسعه هوای پاک است. همین تفکر باعث شد مسئولان چینی سنت‌شکنی کنند و از آتش‌بازی‌های مشهور خود دست بکشند. در افتتاحیه نوزدهمین دوره المپیک آسیایی نورپردازی‌های چشم‌نواز متنوع توجه همگان را به خود جلب کرده بود، اما خبری از آتش‌بازی‌های منحصربه‌فرد همیشگی نبود. با این حال برنامه‌های متنوع و شاد که بیانگر فرهنگ سنتی چین بودند، اجازه نداد تماشاگران خلأ نبود آتش‌بازی را احساس کنند.
تماشای مراسم افتتاحیه در ورزشگاه «مرکز ورزشی المپیک» شهر هانگژو و همزمان دیدن شور و اشتیاق مردم چین، به‌ویژه در زمان سخنرانی شی‌جین پینگ، رئیس‌جمهور این کشور تجربه‌ای جالب برای همه ایرانی‌های حاضر در ورزشگاه بود، به‌خصوص که همه منتطر بودیم کاروان ایران وارد ورزشگاه شود و پرچمداری ناهید کیانی و جواد فروغی را ببینیم. چینی‌ها چند سال سخت را پشت سر گذاشتند تا به شایستگی بازی‌های این دوره را برگزار کنند. انصافاً هم مراسم باشکوه شنبه شب (به وقت محلی) به همه نشان داد چینی‌ها استاد برگزاری تورنمنت‌های بزرگ هستند.
رژه کاروان ورزشی کشور‌های آسیایی، هیجان حاضران در ورزشگاه مراسم افتتاحیه را به اوج رساند. تمامی کشور‌های حاضر برای ورزشکاران خود لباس‌هایی یکدست و الهام گرفته شده از پرچم‌شان در نظر گرفته بودند. بدون شک برای ایرانی‌های حاضر در ورزشگاه، رژه کاروان کشورمان لحظه‌ای غرورانگیز محسوب می‌شد. بعد از اینکه نام جمهوری اسلامی ایران در ورزشگاه خوانده شد، ناهید کیانی و جواد فروغی با پرچم کشورمان به زمین آمدند و ورزشکاران و مربیان ایران هم به همراه پدر شهید حججی رژه رفتند. در این دوره از بازی‌ها، محمدرضا حججی، پدر شهید مدافع حرم محسن حججی به عنوان پدر معنوی کاروان ایران را همراهی می‌کند.
۲۸۹ ورزشکار ایرانی در قالب ۳۴ رشته مختلف در طول بازی‌های آسیایی هانگژو به میدان می‌روند. کاروان ورزش کشورمان به نام شهید حججی مزین شده و امیدواریم در هانگژو نتایج درخشانی برای ورزش ایران رقم بخورد. روز اول به نام بانوان
در روزی که تصور می‌شد تیراندازی برای کاروان کشورمان مدال‌آوری کند، این قایقرانان بانوی کشورمان بودند که مدال‌آوری کردند. تنها نماینده پومسه بانوان هم موفق به کسب مدال شد تا ایران در جدول مدال‌ها با یک نقره و یک برنز در انتظار دشت اولین طلا باشد. از آسیا به المپیک
همانطور که پیش‌بینی می‌شد فینال روئینگ بانوان برایمان یک مدال ارزشمند به همراه داشت. در روئینگ سنگین‌وزن تیمی، مهسا جاور و زینب نوروزی موفق به کسب عنوان نایب‌قهرمانی شدند. این دو بانوی قایقران در مرحله گروهی با ثبت رکورد ۷ دقیقه و ۹ ثانیه و ۲۹ صدم‌ثانیه به فینال رسیده بودند. جاور و نوروزی در فینال بعد از تیم چین و با رکورد ۷ دقیقه و ۱۷ ثانیه و ۸ صدم‌ثانیه نقره آسیا را به گردن آویختند. این اولین مدال کاروان ورزش کشور در این دوره از بازی‌ها بود.
نایب‌قهرمان روئینگ آسیا معتقد است با ادامه این روند رو به رشد از حالا باید به موفقیت در المپیک اندیشید. مهسا جاور از رقابت سخت و تلاش زیاد برای کسب مدال نقره آسیا گفت: «خیلی خوشحالیم که اولین مدال را ما کسب کردیم و باعث خوشحالی مردم شدیم. ان‌شاءالله سایر اعضای کاروان نیز خوش بدرخشند. از مردم بابت دعا‌ها و انرژی مثبتی که برای ما فرستادند، تشکر می‌کنم. واقعاً رقابت سختی را به‌خصوص با کشور میزبان داشتیم که تمام قهرمانان جهان و المپیکی خودشان را آورده بودند. همه تلاشمان را کردیم، روز‌های سختی را پشت سر گذاشتیم و چند ماه در اردو بودیم. ان‌شاءالله با همین فرمان تا کسب سهمیه المپیک پیش می‌رویم.»
زینب نوروزی نیز مدال نقره‌اش را به مردم تقدیم کرد و گفت: «این مدال را به همه مردم عزیز ایران تقدیم می‌کنم، چراکه با دعا و انرژی مثبتی که برای ما فرستادند، توانستیم این مدال نقره را به دست آوریم.»
اولین مدال تکواندو
مرجان سلحشوری با رسیدن به مدال برنز، دومین مدال‌آور و اولین مدال‌آور تکواندوی ایران در روز گذشته بود. ملی‌پوش پومسه بانوان در مرحله نیمه‌نهایی مقابل نیوای از ژاپن قرار گرفت. او در جدال با رقیبش نتوانست به هدفش برسد و ضمن از دست دادن شانس صعود به فینال به برنز اکتفا کرد. مرجان سلحشوری پیش از این حریفانی از بنگلادش و مالزی را شکست داده بود. این در حالی است که پیش از او مرتضی زنده‌دل در پومسه مردان در دور اول شکست خورده و از گردونه رقابت‌ها حذف شده بود.
سلحشوری به تلاشش برای صعود به فینال اشاره کرد و گفت: «مسابقه خیلی سختی مقابل نماینده ژاپن داشتم. حریف مالزی هم رقیب سرسختی بود که کوچ کره‌ای داشت. در این بازی هم در اجرای دوم امتیاز‌های مساوی گرفتیم، ولی، چون اجرای بیشتری گرفتم، موفق شدم در این بازی مدال برنز خودم را قطعی کنم. قبل از اینکه این بازی‌ها به‌خاطر کرونا به تعویق بیفتد خودم را برای شرکت در این رویداد آماده می‌کردم، چون دوست داشتم مدال این بازی‌ها را داشته باشم. دوست داشتم رنگ مدالم بهتر می‌شد، ولی خوشحالم که دست پر از مسابقات برمی‌گردم. بازی‌های آسیایی رویداد بسیار بزرگی است.»
جشنواره گل هندبال
کار شاگردان وویوویچ در گروه مرگ مسابقات هندبال بازی‌های آسیایی با برد پرگل برابر مغولستان آغاز شد. تیم ملی هندبال که امروز دیدار سختی با ژاپن دارد در مصاف با مغول‌ها به پیروزی ۵۰ بر ۱۶ دست یافت. وسلین وویوویچ، سرمربی تیم ملی هندبال دیدار با ژاپن را جنگ تمام‌عیار نامید: «در تورنمنت‌های بزرگ همیشه قدم اول و بازی نخست، مهم و سخت است. مغولستان تیم قوی نبود و بازی آسانی داشتیم، اما جنگ سختی با ژاپن داریم و همه می‌دانند که ژاپن تیم بزرگ و جنگنده‌ای است. باید نمایش خوبی برابر آن‌ها و عربستان برای رسیدن به دور بعد داشته باشیم. من به بازیکنانم اعتماد دارم.» تاریخ‌سازی تنیس روی میز
دیروز تنیس روی میز ایران تاریخ‌سازی کرد و تیم ایران با برتری ۳ بر صفر مقابل ژاپن راهی نیمه‌نهایی شد تا بعد از ۶۵ سال مدال خود را قطعی کند. تیم امید ایران هم با حساب ۳ بر صفر مغولستان را شکست داد تا به عنوان سرگروه راهی مرحله بعد شود. بوکس، اما شروع خوبی نداشت و علی حبیبی‌نژاد با شکست مقابل نماینده تایلند از گردونه مسابقات کنار رفت. در مسابقات ووشو الهه منصوریان کارش را با پیروزی آغاز کرد. در شطرنج هم نمایندگان ایران در مراحل اول و دوم مقابل حریفان خود به پیروزی دست یافتند.
به‌رغم تلاش سایر ملی‌پوشان، دست برخی نفرات از رسیدن به مدال بازی‌های آسیایی کوتاه ماند. نازنین ملایی و کیمیا زارعی در فینال روئینگ سبک‌وزن چهارم شدند. شرمینه چهل‌امیرانی، الهه احمدی و نجمه خدمتی در تفنگ بادی ۱۰متر از صعود به فینال بازماندند. در بخش تیمی، تیم ایران با ترکیب الهه احمدی، نجمه خدمتی و شرمینه چهل‌امیرانی هشتم شد.
در رشته ووشو بخش تالو، احسان پیغمبری موفق به کسب مدال نشد. تیم روئینگ دو نفره سنگین‌وزن مردان به مقام چهارم رسیدو در رشته شنا، متین سهران در ماده کرال ۲۰۰متر مختلط به‌رغم شکستن رکورد ایران به مرحله بعد نرسید. سامیار عبدلی در مرحله مقدماتی ماده ۱۰۰‌متر کرال سینه مقامی بهتر از شانزدهمی به دست نیاورد و هومر عباسی در مرحله مقدماتی ۱۰۰ متر کرال پشت هجدهم شد. ابوالفضل محمودی، جودوکار وزن ۶۶ - در همان مبارزه اول ایپون شد و مشکات‌الزهرا صفی تنها تنیسور ایرانی حاضر در هانگژو حین مسابقه با حریفی از چین‌تایپه از ادامه مسابقه کناره‌گیری کرد.