قضاوت ما بر مبنای عمل آمریکا است نه پیام

 حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در پایان سفر هفت روزه خود به نیویورک اعلام کرد: «همواره پیام‌های مثبتی از آمریکایی‌ها دریافت می‌کنیم، اما بر مبنای رفتار عملی آمریکا قضاوت می‌کنیم.»
وزیر امور خارجه ایران که برای شرکت در هفتادوهشتمین مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کرده بود، در پایان سفر هفت روزه خود و پیش از ترک خاک آمریکا گفت: «در گفت‌وگو با «بدر البوسعیدی» وزیر خارجه عمان آخرین وضعیت مذاکرات رفع تحریم‌ها را بررسی کردیم. هر طرح و ابتکاری که منافع ملت ایران را به خوبی تامین و خطوط قرمز ما را رعایت کند و نتیجه آن لغو تحریم‌ها و بازگشت همه طرف‌ها به تعهدات‌شان باشد، طبعا می‌تواند در مرکز توجهات ما قرار بگیرد. یکی از اقداماتی که به‌طور ثابت در دستور کار دستگاه دیپلماسی قرار دارد، تلاش برای لغو تحریم‌ها آن هم از مسیر دیپلماسی عزتمندانه و از طریق مذاکراتی است که با طرف‌های مختلف در این رابطه داریم. در گفت‌وگو با وزیر خارجه عمان، دبیرکل سازمان ملل و برخی دیگر از وزرای خارجه کشورها، به‌دلیل علاقه‌مندی آنها و ابتکاری که به نام «سلطان عمان» روی میز قرار دارد در این رابطه گفت‌وگو کردیم. در نیویورک در گفت‌وگوهایی که با سیاستمداران سابق آمریکایی در جلسات اندیشکده‌ها داشتیم، یکی از موضوعات مطرح، بحث لغو تحریم‌های ایران و بازگشت همه طرف‌ها به تعهدات‌شان بود. به‌طور طبیعی تبادل پیام‌ها بین دو طرف جریان دارد و موضوع جدیدی نیست، اما باید ببینیم در هفته‌های آینده چه اتفاقی خواهد افتاد. ما به تلاش‌هایمان برای لغو تحریم‌ها از مسیر دیپلماسی و مذاکره ادامه خواهیم داد.»

جمهوری اسلامی اهل مذاکره و دیپلماسی عزتمندانه است
امیرعبداللهیان درباره طرح سلطان عمان نیز گفت: معتقد هستیم که مذاکرات به مقدار زیادی در وین ماه‌ها انجام و منجر به پیش‌نویسی شده است که آن پیش‌نویس هم هنوز نهایی نیست، اما پیش‌نویس در دسترس است. اگر طرف‌های مقابل و آمریکایی‌ها اراده لازم را داشته باشند در چارچوب مذاکرات قبلی انجام‌شده و اولویت‌هایی که مدنظر ایران است، می‌توانیم یک توافق را در دسترس بدانیم. اما در اینجا در دیدار با اندیشکده‌ها که دیپلمات‌ها و سیاستمداران سابق آمریکایی هم حضور داشتند به صراحت و شفافیت گفتم که رئیس‌جمهوری ایران به‌خوبی روشن کرده که جمهوری اسلامی اهل مذاکره و دیپلماسی عزتمندانه است.»وی ادامه داد: «جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به یک توافق خوب و پایدار به تلاش‌های خودش از مسیر دیپلماسی همچنان ادامه خواهد داد، اما تأکید کردم اقدامات و رفتار ریاکارانه آمریکا را هرگز برنمی‌تابیم و لزوما این‌طور نیست که همیشه همه‌‌چیز بخواهد از کانال برجام عبور کند. طبعا جمهوری اسلامی ایران هم دست‌بسته نیست، ضمن اینکه مسیر دیپلماسی و مذاکره را برای رسیدن به توافق دنبال می‌کند، اما این موضوع، طرف‌های دیگری هم دارد. رویکرد مثبت و اقدامات سازنده طرف‌های دیگر هم برای رسیدن به توافق، خود یک موضوع مهم است. البته ما همواره پیام‌های مثبتی از آمریکایی‌ها دریافت می‌کنیم، اما در جلساتم در نیویورک به صراحت تأکید کردم که ما بر مبنای رفتار عملی آمریکا قضاوت خواهیم کرد.»