واليبال ایران طلسم طلا را شكست

روز سوم بازي‌هاي آسيايي هانگژو در شرايطي آغاز شد كه انتظار مي‌رفت ورزشكاران ايران بتوانند طلسم عدم موفقيت در كسب مدال طلا را بشكنند، اما اميدهاي كاروان ايران يكي پس از ديگري نقش بر آب شد تا اينكه واليبال اين روند را متوقف كرد. 
با حذف ناهيد كياني پرچم‌دار كاروان ايران يكي از شانس‌هاي اصلي كسب طلا، شكست يك تكواندوكار ديگر در فينال و باخت باورنكردني دانيال شه‌بخش تاريخ‌ساز بوكس ايران روز سوم براي ورزشكاران ايران بسيار بد آغاز شد و ادامه پيدا كرد.
صبح روز گذشته و در ادامه مسابقات تكواندو نوزدهمين دوره بازي‌هاي آسيايي هانگژو و در وزن 53- كيلوگرم زنان، ناهيد كياني بعد از يك دور استراحت، در مرحله يك‌هشتم نهايي به مصاف تكواندوكار تايلندي رفت. كياني در اين مرحله نتيجه را به حريف واگذار كرد و از گردونه رقابت‌ها كنار رفت. او در راند اول اين مسابقه با امتياز ۹ - ۲ شكست خورد، اما در راند دوم با امتياز ۸ - ۴ پيروز شد و در راند سوم با تساوي ۶ - ۶ (به دليل ضربات بيشتر حريف) شكست خورد.
همچنين عليرضا حسين‌پور در فينال رقابت‌هاي تكواندوي بازي‌هاي آسيايي هانگژو به مبارزه با توب‌تينگ‌دانگ از تايلند رفت و شكست خورد. اين تكواندوكار تايلندي در قهرماني جهان ۲۰۲۳، نقره گرفت و در اين ديدار هم در دو راند پياپي پيروز شد. ملي‌پوش ايران در راند اول ۷ - ۶ و در راند دوم ۱۰ - ۷ نتيجه را واگذار كرد و مدال نقره گرفت. تكواندوكار وزن منهاي ۶۳ كيلوگرم ايران، پيش از اين ورزشكاراني از كره‌جنوبي، پاكستان، اندونزي و اردن را شكست داده بود.


كار تكواندوكاران ايران در پايان روز سوم در شرايطي به اين شكل رقم خورد كه انتظار مي‌رفت اين رشته دست‌كم يك نشان طلا براي كاروان ورزش ايران به ارمغان بياورد، اما درنهايت دو نقره و يك برنز تبديل به دستاورد تكواندوكاران ايران در هانگژو در پايان روز سوم بود. 
رقابت‌هاي بوكس در‌حالي از سه روز قبل در سالن بوكس استاديوم هانگژو آغاز شد كه علي حبيبي‌نژاد نماينده وزن منهاي ۶۳/۵ در همان مبارزه نخست ۳۰بر۲۷ نتيجه را واگذار و از دور رقابت‌ها حذف شد.
اما روز گذشته دانيال شه‌بخش ديگر نماينده بوكس كشورمان در وزن منهاي ۵۷ كيلوگرم در همان مبارزه نخست خود با ليوپينگ از كشور چين مواجه شد.
وي در اين مسابقه به‌رغم تلاشي كه داشت راند اول را ۱۰ بر ۹، راند دوم را ۱۰ بر ۹ و راند سوم را هم ۱۰ بر ۹ واگذار كرد تا با شكست از حريف چيني خود از دور رقابت‌ها حذف شود.
داوراني از كشورهاي كانادا، مراكش، جيبوتي، آذربايجان، پورتوريكو و ايتاليا اين مسابقه را قضاوت كردند. البته دانيال بعد از اين شكست داوري را عامل شكست خودش دانست و گفت داوران هواي بوكسور ميزبان را داشتند!
از ساعت 15 روز گذشته تيم ملي واليبال ايران كه سابقه دو طلاي بازي‌هاي آسيايي را در كارنامه داشت در فينال مسابقات برابر چين ميزبان قرار گرفت. چيني كه با شكست ژاپن در نيمه‌نهايي اجازه تكرار فينال سنتي اين سال‌هاي واليبال آسيا را نداده بود. البته ژاپن با تيم دومش به اين مسابقات آمده بود. 
به گزارش روابط عمومي فدراسيون واليبال، آخرين روز مسابقات واليبال مردان بازي‌هاي آسيايي 2022 هانگژو روز گذشته سه‌شنبه چهارم مهر با پنج ديدار پيگيري شد كه تيم ملي واليبال ايران در فينال به مصاف چين رفت و سه بر يك اين تيم را شكست داد و به مقام قهرماني و مدال طلا دست يافت.
شاگردان بهروز عطايي موفق به كسب نخستين مدال طلاي كاروان ورزشي ايران در هانگژو شدند تا واليبال باز هم افتخارآفريني كند.
ملي‌پوشان واليبال ايران در مرحله مقدماتي اين دوره از رقابت‌هاي واليبال مردان بازي‌هاي آسيايي، نپال و بحرين را شكست دادند و در مرحله نخست حذفي نيز تايلند را از پيش رو برداشتند و مستقيم به مرحله نيمه‌نهايي صعود كردند.
شاگردان بهروز عطايي در مرحله نيمه‌نهايي موفق به شكست قطر شدند تا در فينال حريف چين شوند و با شكست سه بر يك ميزبان در ديدار نهايي به مدال طلا و عنوان قهرماني نوزدهمين دوره بازي‌هاي آسيايي دست يافتند كه براي نخستين‌بار اين عنوان با مربي ايراني به دست آمد.
در اين بازي و در ست نخست چين با حمايت هوادارانش موفق شد سروقامتان كشورمان را غافلگير كرد و درنهايت با حساب 25 بر 19 برنده شد. در اين ست با وجود رقابت نزديك دو تيم، ميزبان در اواسط ست موفق شد فاصله‌اش را با ايران زياد كند و درنهايت هم به پيروزي دست پيدا كرد. 
در ست دوم بهروز عطايي تغييراتي در تركيب 
به وجود آورد و بچه‌هاي تيم ملي توانستند فاصله واقعي خودشان با چين را به رخ بكشند. ايران در اين ست با درخشش شهروز همايون‌فرمنش و همين‌طور صابر كاظمي كه به جاي امين اسماعيل‌نژاد به بازي آمده بود با حساب 25 بر 14 به برتري رسيد. 
در ست سوم چين به خودش آمد و رقابت نزديك‌تري با ايران به نمايش گذاشت ولي درنهايت در امتيازات حساس اين شاگردان عطايي بودند كه با تجربه‌تر عمل كردند و توانستند با حساب 25 بر 22 به برتري برسند.
در ست چهارم ميزبان همه تلاش خودش را كرد تا لااقل بتواند بازي را به ست پنجم بكشاند. تلاش چيني‌ها تا حدي هم مفيد واقع شد و آنها موفق شدند 24 بر 23 از ايران پيش بيفتند. با اين وجود نتيجه درنهايت 26 بر 24 به نفع ايران رقم خورد. 
با اين نتيجه نخستين طلاي كاروان ورزشي ايران در بازي‌هاي آسيايي هانگژو به دست آمد. البته انتظار مي‌رفت كاروان ايران خيلي زودتر رنگ طلا را ببيند اما اميدواريم با قهرماني واليبال موتور ساير ورزشكاران هم روشن شود و در ادامه مسابقات تعداد طلاهاي كاروان كشورمان بيشتر و بيشتر شود. 
رتبه كاروان ورزشي ايران در اين بازي‌ها با طلاي واليبال چهار پله صعود كرد و با يك طلا، چهار نقره و پنج برنز در جايگاه دهم قرار گرفت.