اخبار کوتاه


پیام رهبر انقلاب در تجلیل از شهدا و ایثارگران
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی به مناسبت هفته دفاع مقدس و روز تجلیل از شهدا و ایثارگران تاکید کردند که باید پیام شهیدان را بدرستی بشنویم و از آن برای آبادی دنیا و آخرت بهره گیریم. پیام رهبر انقلاب اسلامی که بعد از ظهر روز (پنج‌شنبه) توسط حجت‌الاسلام موسوی‌مقدم نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران، در گلزار شهدای بهشت زهرای تهران قرائت شد، به این شرح است:
بسم الله الرّحمن الرّحیم
فرصتِ روزهای خاطره‌انگیز دفاع مقدس را برای سلام بر شهیدان عزیز و تعظیم در برابر ارواح مطهّر آنان مغتنم می شمارم. شهیدان، ستارگان راهنمایند؛ الگوهای بی‌زوال برای همه‌ ما و نسل های پس از مایند؛ رفتار آنان درس است؛ انگیزه‌های آنان حکمت است. پیام آنان را باید به‌درستی بشنویم و از آن برای آبادی دنیا و آخرت در همه‌ دوره‌ها و نسل ها بهره بگیریم. سلام خداوند و اولیائش بر شهیدان عزیز.



سیّدعلی خامنه‌ای

چین و عربستان سعودی رزمایش
مشترک دریایی برگزار می‌کنند
سخنگوی وزارت دفاع چین پنجشنبه شب از برگزاری رزمایش مشترک دریایی این کشور با عربستان سعودی در ماه اکتبر آینده خبر داد. وو کیان سخنگوی وزارت دفاع چین پنجشنبه شب اعلام کرد که این کشور رزمایش دریایی مشترکی را با عربستان سعودی در اکتبر آینده برگزار خواهد کرد. سخنگوی وزارت دفاع چین، گفت: رزمایش دریایی بین چین و عربستان سعودی موسوم به «شمشیر آبی ۲۰۲۳» در شهر ژان جیانگ واقع در استان گوانگ‌دونگ در جنوب این کشور برگزار خواهد شد. چین و عربستان سعودی پیش از این در سال ۲۰۱۹ تمرینات دریایی مشترکی را با نام شمشیر آبی-۲۰۱۹ برگزار کردند که به مدت سه هفته در پایگاه دریایی ملک فیصل در ناوگان غربی در شهر جده ادامه داشت. روابط چین با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از جمله عربستان سعودی طی سال‌های اخیر گسترش یافته است. پیش تر سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفته بود: در ۱۰ ساله اخیر بیش از یک‌هزار و ۲۰۰ قرارداد همکاری بین چین و کشورهای عربی امضای شده است.

رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه خبر داد
استقبال کم نظیرمخاطبان از دهمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی
رئیس ستاد برگزاری دهمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی، صنایع ،تجهیزات و خدمات وابسته از استقبال خوب مخاطبان از این نمایشگاه خبر داد. به گزارش روابط عمومی و اطلاع رسانی دهمین نمایشگاه حمل و نقل ریلی: علی محتشم امیری گفت: طی روزهای گذشته سالن ها و غرفه های نمایشگاه شاهید حضور مقامات و مدیران دولتی، شرکت ها و سازمان ها بود. وی اضافه کرد: طی این مدت همچنین مدیران شرکت تولیدی و عرضه کننده،استان دانشگاهها و دانشجویان، محققان و همچنین هیئت های تجاری هم از غرفه ها و سالن های دهمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی بازدید کردند. دهمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی، صنایع ،تجهیزات و خدمات وابسته که بزرگترین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی منطقه غرب آسیا محسوب می شود، در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران در حال برگزاری است. محتشم امیری گفت: در این نمایشگاه صد ها شرکت بزرگ داخلی و خارجی و همچنین وزارتخانه ها و نهادهای مختلف حضور و مشارکت دارند. مدیر عامل شرکت نمایشگاهی میلاد نورافزود:این نمایشگاه با مجوز رسمی سازمان توسعه تجارت ایران و با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت،وزارت راه و شهرسازی،راه آهن جمهوری اسلامی ایران،انجمن صنایع ریلی ایران، انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل و سایر انجمن ها و اتحادیه های مرتبط در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار شده است. وی افزود:دهمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی، صنایع ،تجهیزات و خدمات وابسته از سوی شرکت نمایشگاهی میلاد نور و در فضائی بالغ بر 14 هزار متر مربع برپا شده است و در آن بیش از یکصد شرکت داخلی و خارجی حضور دارند. محتشم امیری در ادامه خاطر نشان کرد: حضور و بازدید چند هیئت تجاری و صنعتی و تخصصی خارجی و همچنین برگزاری هشت کارگاه و نشست تخصصی و آموزشی نیز برخی از برنامه های جانبی این نمایشگاه است. دبیر برگزاری دهمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی، صنایع ،تجهیزات و خدمات وابسته گفت: در این نمایشگاه انواع صنایع و خدمات مختلف ریلی بخش مسافری درون شهری، برون شهری و بخش باری، انواع واگن ها، واگن‌های نیرومحرکه، واگن مولد ، واگن مانوری ، لوکوموتیو برقی و دیزلی، قطعات مصرفی واگن های اتوبوسی، واگن های باری، شرکت های حمل و نقل ریلی، شرکت های ارائه دهنده خدمات پس از فروش ،خدمات تعمیر ونگهداری و خدمات بیمه ای،ارائه و در معرض دید علاقمندان قرار گرفته است. محتشم امیری افزود: اطلاع رسانی از آخرین دستاوردها و تکنو لوژی صنعت حمل ونقل ریلی و صنایع وابسته ،ارتقاء تولیدات داخلی، توسعه صادرات، ارائه توانمندی های شرکت های ایرانی، افزایش تولید و صادرات، بومی سازی صنایع ریلی و آشنایی تولیدکنندگان صنایع ریلی کشور با جدیدترین پیشرفت های روز این صنعت در جهان،برخی از اهداف برگزاری دهمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل و صنایع ریلی ایران است. جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر یکی از کشورهای صادرکننده صنایع ریلی است و محصولات ریلی ایران به دیگر کشورها صادر می شود. در طی سال های گذشته 500 دستگاه واگن باری به کوبا، یک هزار دستگاه واگن باری به سوریه، 70 دستگاه واگن مسافری به بنگلادش و 200 دستگاه واگن باری به سودان صادر شده است.قرار است واگن های ساخت ایران به کشورهای عراق، بنگلادش و کشورهای آفریقای نیز صادرات شود. علاوه بر ساخت انواع واگن، ساخت لكوموتیو نیز دركشورمان آغاز شده است.