ارتش سوئد به جنگ گانگستر‌های استکهلم می‌رود

سلوان مومیکا، مهاجر عراقی که پیش‌تر هم به ساحت قرآن کریم بی‌احترامی کرده بود، با مجوز پلیس بار دیگر برای قرآن‌سوزی آماده می‌شود. چنین روندی در شرایطی در سوئد با استناد به قوانین مربوط به آزادی تداوم دارد که سیاست‌های راست‌گرایانه دولت و ناتوانی در مهار بحران‌های اجتماعی، بحرانی را در این کشور رقم زده که دولت را واداشته برای کنترل تبهکاران، از ارتش کمک بخواهد. منابعی در پلیس استکهلم، فهرستی را از حدود ۱۵۰ آدرس تهیه کرده‌اند که انتظار دارند در آینده در معرض خطر حمله گروه‌های تبهکار قرار گیرند. این مناطق شامل منابع یا شرکت‌هایی می‌شوند که به تبهکاران تعلق دارند یا جا‌هایی که دوستان یا خویشاوندان افراد فعال در چنین گروه‌هایی در آن‌ها سکونت دارند. البته «کاتترینه کیمریوس ویکشتروم» رئیس پلیس جنوب استکهلم تعداد دقیق نشانی‌های درج شده در این فهرست را تأیید نکرده و فقط به این حد اکتفا کرد که پلیس تلاش می‌کند تا جایی که می‌تواند نقاط بالقوه را زیرنظر داشته باشد، اما امکان نظارت دقیق بر همه مناطق وجود ندارد. او در این مورد به تلویزیون سوئد گفت: «اگر شما افرادی را که در این سازه‌ها زندگی می‌کنند زیر نظر بگیرید و همچنین به نقاطی که خویشاوندان این افراد در آن‌ها به سر می‌برند، توجه کنید، در چنین شرایطی متوجه می‌شویم که ما درباره چند نفر صحبت می‌کنیم. اینکه همه این افراد را همزمان تحت نظر داشته باشیم، غیرممکن است.»
هیچ کشور اروپایی مثل سوئد نیست
این موضع‌گیری، به برجسته شدن مسائل مربوط به اقدامات مجرمانه سازمان یافته در سوئد مربوط می‌شود. در تازه‌ترین مورد، تنها ظرف ۱۲ساعت، دو مرد در اثر شلیک گلوله در استکهلم و یک زن در انفجار خانه‌ای در شهری در شمال پایتخت کشته شدند. در پی افزایش قتل‌های گروه‌های خلافکار در سوئد، اولف کریسترسون، نخست‌وزیر این کشور رئیس ستاد نیرو‌های مسلح را احضار کرد و از ارتش کمک خواست. کریسترسون، در یک سخنرانی تلویزیونی کم‌سابقه گفت: «هر گزینه‌ای روی میز است. ما گروه‌های گانگستری را شکار خواهیم کرد و آن‌ها را شکست خواهیم داد.» کریسترسون نه تنها اذعان کرد که سوئد هرگز پیش از این چنین چیزی را تجربه نکرده بود، این را هم گفت که هیچ کشور دیگری در اروپا نیز چنین وضعیتی ندارد و تأکید کرد که کودکان و افراد بی‌گناه در سراسر کشور به طور فزاینده‌ای درگیر خشونت می‌شوند. مایکل بیدن رئیس ستاد نیرو‌های مسلح گفته است که آماده کمک به پلیس برای مقابله با این وضعیت است. تا جایی که امکان دارد، نیرو‌های ارتش برخی از وظایف پلیس را به عهده بگیرند. رسانه‌های سوئد موج اخیر قتل را به خشونت مرتبط با باندی به نام شبکه فاکستروت مرتبط می‌دانند که با درگیری‌های داخلی به دو جناح رقیب تقسیم شده است. طبق گزارشی که نشریه «داگن نیهتر» منتشر کرده است، فقط در ماه جاری میلادی تاکنون ۱۲ نفر در خشونت‌های گروهی کشته شده‌اند که بالاترین رقم از دسامبر ۲۰۱۹ است. پارسال، بیش از ۶۰ نفر در تیراندازی در سوئد جان باختند که بالاترین رکورد در تاریخ جرایم این کشور است و به احتمال زیاد، آمار امسال همین تعداد و احتمالاً بیشتر خواهد بود.
بی‌توجهی به ریشه مسائل
پلیس علت افزایش خشونت را با ناتوانی در ادغام مؤثر مهاجران در جامعه، شکاف رو به رشد درآمدی و افزایش مصرف و قاچاق مواد مخدر مرتبط دانسته است. دولت اقلیت راست میانه کریسترسون که سال گذشته با حمایت دموکرات‌های ضد مهاجرت سوئد به قدرت رسید، هنوز نتوانسته خشونت‌ها را متوقف کند. کریسترسون گفت که با نظارت بیشتر، مجازات‌های سخت‌تر برای نقض قوانین اسلحه، قدرت بیشتر برای اخراج خارجیان متخلف و برقراری مناطق ایست و بازرسی با این وضعیت مقابله خواهد کرد. بنابر گزارشی رسمی از دولت در سال ۲۰۲۱، از هر یک میلیون نفر سوئدی، هر سال چهار نفر در اثر تیراندازی جان خود را از دست می‌دهند. این رقم برای کل اروپا ۶/۱ نفر در هر میلیون است. یکی از فعالان ارائه خدمات به جوامع اقلیت در سوئد به شبکه خبری بی‌بی‌سی گفت که دولت ابداً به مسائل اجتماعی ریشه‌ای توجه ندارد و به جای علت، به معلول پرداخته است. همچنین، «سکریا هیرسی» رئیس یک گروه مرتبط با سازمان عفو بین‌الملل، خواستار اقدامات بیشتر در رسیدگی به وضعیت کودکان خانواده‌های کم‌درآمد و افزایش منابع برای باشگاه‌های جوانان، مراکز ارائه خدمات اجتماعی و ورزشی شده است.