دولت امریکا روی ریل تعطیلی

  به گزارش «جوان»، یک سال مانده به انتخابات ریاست جمهوری امریکا، کشمکش‌های سیاسی بین جمهوریخواهان و دموکرات‌ها شدت گرفته است و این بار بودجه عمومی دولت، به صحنه زورآزمایی کاخ سفید و کنگره تبدیل شده است. پس از چند هفته بحث بین دموکرات‌ها و جمهوریخواهان برای تصویب ۱۲ لایحه بودجه امریکا، دو طرف نتوانستند به توافق برسند و گفتگو‌ها در این زمینه جمعه شب به بن‌بست رسید تا باز هم دولت در آستانه تعطیلی قرار گیرد. در همین رابطه، نمایندگان تندرو جمهوریخواه در کنگره از پیشنهاد مجلس سنا برای باز نگاه داشتن دولت حمایت نکردند و با ۲۳۲ رأی موافق در مقابل ۱۹۸ رأی موافق علیه آن رأی دادند. جمهوریخواهان تندرو حتی طرح هم‌حزبی‌های خودشان برای اعطای زمان بیشتر به قانونگذاران جهت مذاکره بر سر بودجه کل سال را نیز رد کردند.
بنابراین با بن‌بست در روند تصویب بودجه، بخش‌های مهمی از دولت فدرال از امروز (یک‌شنبه) به حالت تعطیلی درخواهند آمد. به این ترتیب، حالا نیز مانند تعطیلی‌های گذشته، کارکنان به خانه فرستاده می‌شوند، وب‌سایت‌ها مسدود می‌شوند، جلسات به تعویق می‌افتند، آموزش مختل و پروژه‌های تحقیقاتی متوقف می‌شوند و بسته به مدت زمان تعطیلی، ممکن است نهاد‌ها بسته شوند و مأموریت‌ها به تعویق بیفتند یا لغو شوند. به گزارش رویترز، جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا گفته که تعطیلی خسارات سنگینی بر نیرو‌های مسلح وارد خواهد کرد. جانت یلن، وزیر خزانه‌داری امریکا هم در سخنانی گفت که تعطیلی دولت فدرال باعث تضعیف پیشرفت‌های اقتصادی دولت خواهد شد و می‌تواند پیشرفت در پروژه‌های مهم زیرساختی را به تأخیر بیندازد. کاخ سفید هشدار داد که ممکن است بودجه ۷ میلیون نفری که به برنامه کمک غذایی برای زنان و کودکان وابسته هستند، قطع شود. چهار مقام دولتی امریکا نیز به شبکه سی‌ان‌ان گفته‌اند انتظار می‌رود بایدن پس از آنکه گمانه‌زنی‌ها در مورد احتمال آغاز تعطیلی دولت وی از یک‌شنبه مطرح شده، جلسه اضطراری کابینه را در اوایل این هفته با محوریت بررسی تداوم فعالیت دولت برگزار کند.
چشم اندازی وجود ندارد
در حال حاضر کاخ سفید با کارکنان خود و آژانس‌های مستقل دولت فدرال امریکا ارتباطات منظمی برقرار کرده و از طریق این آژانس‌ها، برنامه‌ریزی اضطراری‌اش را برای انجام اقدامات لازم در صورت مواجه شدن با کمبود بودجه دولت آغاز کرده است. برخی از مقامات دولت امریکا عنوان کرده‌اند که برنامه‌های اضطراری کاخ سفید ناشی از تعطیلی احتمالی دولت که می‌تواند هفته‌ها طول بکشد، در حال تهیه است، با این وجود هیچ دیدگاه واحدی بین اعضای دولت در مورد مدت زمان این تعطیلی وجود ندارد که بتوان بر اساس آن برنامه‌ریزی دقیق‌تری را انجام داد. یکی از مقامات دولت بایدن چشم‌انداز هفته‌های آتی دولت امریکا را این‌طور توصیف کرده است: «باید به بهترین اتفاق‌ها امیدوار بود، اما برای بدترین اتفاقات هم برنامه‌ریزی کرد.»


این تعطیلی چهارمین تعطیلی در یک دهه اخیر است. تعطیلی دولت زمانی رخ می‌دهد که سنای امریکا لایحه بودجه مالی دولت را برای سال مالی آینده تصویب نکند و بر این اساس تمام نهاد‌های غیرضروری دولتی متوقف می‌شود و تنها نهاد‌های ضروری باقی می‌مانند. به گزارش خبرگزاری آناتولی، این بحران ماه‌ها پس از بحران بدهی امریکا رخ می‌دهد که پس از اختلافات شدید بین احزاب دموکرات و جمهوریخواه، ایالات متحده را در آستانه بحران بدهی قرار داد که رقم ۳۳ تریلیون دلار را برای اولین بار در تاریخ بدهی‌های این کشور ثبت کرد و طی آن جمهوریخواهان خواستار کاهش بودجه شدند.
یکی از دلایل اختلاف بین کنگره و دولت، بحث کمک‌های چند میلیارد دلاری به اوکراین است که جمهوریخواهان تندرو به شدت مخالف این کمک‌ها هستند. کوین مک کارتی، رئیس مجلس نمایندگان در این باره گفت: «مجلس نمایندگان کمک‌های اضافی به اوکراین را که بایدن درخواست کرده است و سنا در لایحه خود گنجانده، نمی‌پذیرد». حکیم جفریس، دموکرات ارشد مجلس نمایندگان امریکا به خبرنگاران گفت: «ما در میانه جنگ داخلی جمهوریخواهان هستیم که ماه‌ها در جریان است و اکنون دولت را به تعطیلی فاجعه‌بار تهدید می‌کند.»
تقابل بودجه‌ای با دولت درحالی است که برخی جمهوریخواهان در هفته‌های اخیر حتی روند استیضاح بایدن را هم کلید زده‌اند تا فضای جامعه را علیه دموکرات‌ها شورانده و به سمت حزب خود سوق دهند.
عواقب منفی تعطیلی دولت
تعطیلی بزرگ‌ترین اقتصاد جهان، بدون تردید عواقب منفی بر امریکا خواهد داشت و اقتصاددانان نسبت به آن هشدار می‌دهند. به گزارش نیویورک تایمز، مؤسسه رتبه‌بندی اعتباری جهانی مودیز، هشدار داد که تعطیلی دولت ایالات متحده در بحبوحه بن‌بست سیاسی در کنگره، اثرات منفی بر رتبه درجه یک این کشور خواهد داشت. مودیز اعلام کرد: «تعطیلی طولانی مدت منجر به اختلال در اقتصاد و بازار‌های مالی ایالات متحده خواهد شد و پیامد‌های منفی بالقوه‌ای بر توانایی این کشور برای تحمل بدهی‌های دولتی خواهد داشت.»
مؤسسات «فیچ و استاندارد‌اند پورز» قبلاً رتبه‌بندی بدهی ایالات متحده را در سال‌های اخیر کاهش داده‌اند که خطرات مرتبط با بدهی و هزینه استقراض دولت را افزایش داده است. تعطیلی طولانی همچنین به معنای کاهش وام‌های کسب‌وکار کوچک و شرکت‌های کمتر فهرست‌شده در بازار سهام است. گری جنسلر، رئیس کمیسیون بورس و اوراق بهادار امریکا، از شرکت‌هایی که آماده فهرست‌بندی بودند، خواست قبل از تعطیلی، این کار را انجام دهند، زیرا اگر خدمات غیرضروری دولتی متوقف شود، روند بررسی شرکت‌ها برای عرضه عمومی در بازار سهام کند می‌شود.
به گزارش العربی‌الجدید، «این تعطیلی منابع مالی تخصیص داده شده به کارگران پارک‌های ملی، موزه‌ها و سایر مکان‌های دارای بودجه فدرال را به خطر می‌اندازد و می‌تواند پیامد‌های سیاسی جدی برای بایدن داشته باشد، زیرا او به دنبال پیروزی برای دومین بار در انتخابات ۲۰۲۴ است.»
سنگ‌اندازی جمهوریخواهان در مسیر دولت بایدن درحالی است که در یک سال گذشته که مجلس نمایندگان در اختیار جمهوریخواهان قرار گرفت، برخی از اعضای نزدیک به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق اعلام کردند که عرصه را بر دولت دموکرات تنگ خواهند کرد. به همین خاطر، عدم تصویب بودجه عمومی هم به تقابل سیاسی بین دو حزب مربوط می‌شود و می‌خواهند هم انتقام سال ۲۰۲۰ را بگیرند و هم اینکه با ناکارآمد نشان دادن دولت بایدن، مسیر پیروزی جمهوریخواهان در انتخابات آتی را هموار کنند.
به گزارش العربی‌الجدید، رأی‌گیری بودجه در کنگره اغلب به تقابلی تبدیل می‌شود که در آن یک حزب از شبح تعطیلی برای گرفتن امتیاز از رقیب استفاده می‌کند، اما این مانور‌ها معمولاً با شکست مواجه می‌شوند. ترامپ در سال ۲۰۱۸ مؤسسات فدرال را به دلیل کنترل مرز‌ها به مدت ۳۵ روز تعطیل کرد، اما پس از اینکه دولت نتوانست امتیازی از دموکرات‌ها بگیرد، نهاد‌های فدرال در نهایت کار خود را از سر گرفتند. این معضل معمولاً قبل از تبدیل شدن به یک بحران حل می‌شود، اما احتمال بسته شدن نهاد‌های فدرال در سال جاری با دوقطبی شدن شدید در کنگره تشدید خواهد شد.