جنایت جنگی رژیم صهیونیستی در غزه


گروه سیاسی: نهمین روز عملیات طوفان الاقصی، همانند روزهای گذشته پرتنش و پرمجادله بود. هم در سطح میدانی و هم در سطح سیاسی شاهد تحولات چشم‌گیری بودیم. حملات رژیم صهیونیستی به مناطق پرجمعیت نوار غزه درحالی همچنان ادامه دارد که تعداد قربانیان به ۲۳۲۹ شهید و ۹۰۲۴ مجروح رسیده است. تمامی شواهد از آغاز قریب الوقوع عملیات نظامی زمینی ارتش صهیونیست‌ها حکایت دارد.
به گزارش «تجارت»، افزایش درگیری‌ها در سرزمین‌های اشغالی در شرایطی است که جنبش حماس خواهان تشکیل کمیته‌های حمایت مردمی در تمام مناطق کرانه باختری برای مقابله با حملات شهرک نشینان شده است. همچنین، هیئت نمایندگی ایران در سازمان ملل با هشدار نسبت به ادامه جنایات صهیونیست‌ها در نوار غزه تاکید کرد که مسئولیت عواقب گسترده آن بر عهده سازمان ملل و شورای امنیت است. همزمان ‌پایگاه خبری آکسیوس نیز به نقل از منابع آگاه مدعی شد، ایران از طریق سازمان ملل به رژیم صهیونیستی درباره حمله زمینی به نوار غزه هشدار داده است.

آماده‌سازی برای آغاز عملیات زمینی در غزه
همان‌گونه که انتظار می‌رود به نظر می‌رسد ساعت صفر آغاز حمله زمینی رژیم اسرائیل به غزه به زودی اعلام می‌شود. در این ارتباط، روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» به نقل از سه تن از افسران ارشد رژیم صهیونیستی گزارش کرد که ارتش رژیم صهیونیستی به زودی آماده می‌شود تا با دهها هزار نظامی صهیونیست به نوار غزه حمله کند به امید آن‌که شهر غزه را تحت تصرف خود قرار دهد و رهبری فعلی این منطقه را از بین ببرد. نیویورک‌تایمز گزارش کرد، ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرده است که هدف نهایی آن، از بین بردن سلسله مراتب سیاسی و نظامی حماس است. این حمله، احتمالاً بزرگ‌ترین عملیات زمینی رژیم صهیونیستی از زمان حمله ۲۰۰۶ این رژیم به لبنان محسوب خواهد شد. با وجود تمامی آماده‌سازی‌های دولت تل‌آویو، در سایه انتشار خبرهایی از افزایش شمار تلفات ارتش رژیم صهیونیستی و کشته شدن۲۸۶ نظامی اشغالگر، در نهمین روز عملیات «طوفان الاقصی»، کانال ۱۰ تلویزیون رژیم صهیونیستی، از فرار دسته جمعی شماری از نظامیان اسرائیلی و مخالفت آن‌ها با شرکت در تجاوز به نوار غزه خبر داد.

شائبه تعویق عملیات نظامی زمینی در غزه به علت اختلافات داخلی
در روزهای گذشته اخبار زیادی پیرامون تعویق عملیات غزه بیان شده است. در یکی از مهم‌ترین گزارش‌ها بر این نکته تاکید شده بود که آمریکا این درخواست را از تل‌آویو داشته که عملیات را چند روز دیرتر شروع کند. با این وجود، لویدآستین وزیر دفاع آمریکا، اخیرا در این ارتباط اعلام کرده که آن‌ها از رژیم صهیونیستی در خواست تعویق و یا سرعت بخشیدن به عملیات زمینی نکرده‌اند. با این وجود، اخیرا برخی منابع عبری از اختلاف نظر میان طبقه سیاسی و نظامی این رژیم درباره هدف چنین عملیاتی و سردرگمی آنها پرده برداشته‌اند. روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در این باره اعلام کرد که ارتش رژیم صهیونیستی اجرای تصمیم خود مبنی بر آغاز عملیات زمینی علیه نوار غزه را به تعویق انداخته است. نیویورک تایمز نوشت: ابتدا مقرر شده بود که عملیات زمینی یکشنبه (دیروز) آغاز شود اما دست‌کم به مدت چند روز به تعویق افتاده است. این رسانه درباره دلایل این تصمیم اعلام کرد: این تصمیم به دلیل شرایط جوی نامناسب اتخاذ شده است؛ چراکه در شرایط جوی فعلی در صورت آغاز عملیات زمینی خلبانان کار دشواری را برای پشتیبانی عملیات زمینی خواهند داشت. نیویورک تایمز درحالی مدعی تعویق این عملیات به دلیل شرایط نامساعد جوی شده است که یک رسانه‌ عبری زبان از سردرگمی صهیونیست‌ها درباره اهداف این عملیات و شکاف و اختلاف نظر میان طبقه سیاسی و نظامی رژیم اشغالگر در این باره پرده برداشته است.

افزایش نگرانی‌ها از وقوع فاجعه انسان در غزه



با افزایش دامنه درگیری‌ها، سازمان پزشکان
بدون مرز در بیانیه‌ای در این باره با ابراز نگرانی از سرنوشت بیماران، کادر پزشکی، مجروحان و سالخوردگان برای خروج از غزه، خواستار ایجاد مناطق امن در شمال این باریکه و آتش‌بس دوره‌ای برای ترک امن غزه از سوی فلسطینی‌ها شدند. این سازمان خواستار فراهم کردن شرایط برای خروج ساکنان غزه از این باریکه و ورود آنها به مصر شد. این سازمان در ادامه ضرب‌الاجل رژیم صهیونیستی به ۱.۱ میلیون نفر از ساکنان غزه در «منطقه‌ای پرجمعیت، با مشکلات شدید در تأمین غذا، آب و مراقبت‌های بهداشتی» را غیرمنطقی و غیرقابل قبول ارزیابی کرد. در سطحی دیگر، مارتین گریفیث، نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور انسانی گفت: «غیرنظامیان یک هفته است که متحمل ویرانی غیرقابل تحملی شده‌اند. می‌ترسم که بدترین اتفاقات در راه باشد. وضعیت انسانی که عملا در غزه بحرانی بود به سرعت غیرقابل تحمل می‌شود.»

اسرائیل در تلاش برای گرفتن کمک نظامی از آمریکا
به نظر می‌رسد سران رژیم صهیونیستی خود را برای یک جنگ ادامه‌دار و نسبتا طولانی آماده کرده‌اند. مهم‌ترین نمود این امر، درخواست این رژیم از آمریکا برای ارسال تجهیزات است. لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا با اشاره به پیچیدگی اوضاع در سرزمین‌های اشغالی اذعان کرد که رژیم صهیونیستی از آن‌ها درخواست سلاح و تجهیزات کرده است. او اذعان کرد: تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا حمایت‌های مورد نیاز از آن را انجام دهیم. وزیر جنگ آمریکا تاکید کرد که اوضاع پیچیده است و اسرائیلی‌ها را تشویق می‌کنیم که حرفه‌ای عمل کنند.

اعزام ناو هواپیمابر «آیزنهاور» به مدیترانه
در ادامه همراهی‌های اخیر آمریکا با تل‌آویو، لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا دیروز –یک‌شنبه- در اظهاراتی گفت: دستور دادم که ناو هواپیمابر «آیزنهاور» به سمت شرق دریای مدیترانه حرکت کند. وی تاکید کرد که اعزام دومین ناو هواپیمابر بخشی از تلاش‌های ما در راستای مقابله با اقدامات خصمانه علیه رژیم صهیونیستی و یا گسترش دایره جنگ است. وزیر دفاع آمریکا هم چنین خاطرنشان کرد که افزایش استقرار نیروهای ما نشان‌دهنده پایبندی قاطع به دفاع از امنیت
رژیم صهیونیستی و هم‌چنین عزم ما به بازدارندگی هر کشور و یا طرفی است که به دنبال گسترش جنگ با این رژیم است.