ثبات تولید نفت در کشور


گروه انرژی: آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش ماهانه اعلام کرد، تولید نفت ایران در ماه گذشته میلادی سپتامبر (شهریور ماه) روزانه 3.14 میلیون بشکه بوده که نسبت به ماه قبل از آن تغییری نداشته است، در عین حال وزیر نفت ایران از ظرفیت تولید روزانه ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه نفت خام و میعانات گازی سخن می‌گوید و پیش‌بینی کرده که امسال رکوردی تازه در صادرات نفت ثبت شود.
به گزارش تجارت، ایران ظرفیت تولید نفت حدود ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه در روز را دارد؛ تولید واقعی نفت کشور هم روزانه بیش از ۳ میلیون بشکه اعلام شده است. از سوی دیگر ایران در مجموع با ۱۰ پالایشگاه نفت خام و میعانات‌گازی خود، ظرفیت پالایش بیش از روزانه ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه تا ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه دارد که از این مقدار حدود ۴۵۰ هزار بشکه مربوط به میعانات گازی و پالایشگاه ستاره‌ خلیج‌فارس است. همچنین ۹ پالایشگاه دیگر ایران البته خوراک نفت خام دریافت می‌کنند که در صورت کار با ظرفیت کامل، روزانه رقمی حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه تا یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه نفت خام نیاز دارند. البته پالایشگاه‌های کشور در بازه‌های زمانی مختلف تعمیرات و نگهداری دوره‌ای دارند که همه یا بخشی از دریافت خوراک نفت خام را متوقف می‌کنند و مصرف داخلی نفت خام کشور کاهش می‌یابد. برای نمونه در اردیبهشت‌ماه پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند تعمیرات دوره‌ای داشته که بخشی از خوراک دریافتی آن با کاهش همراه شده است.
ایران در حالی که روزانه بیش از ۳ میلیون بشکه نفت خام تولید می‌کند، ظرفیت تولید بیش از ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه نفت خام را نیز داراست که با افزایش مقدار صادرات، این ظرفیت بالقوه می‌تواند تبدیل به بالفعل شده و با افزایش تولید، نفت بیشتری روانه بازارهای جهانی کند. افزون‌بر این، ایران ظرفیت تولید روزانه ۸۰۰ هزار بشکه میعانات گازی نیز دارد، رشد صادرات نفت و میعانات را از صفر شدن ذخایر میعانات گازی روی آب نیز می‌توان فهمید. با وجود ذخیره ۸۷ میلیون بشکه‌ای میعانات در آغاز به‌کار دولت سیزدهم، اکنون با صادرات آن ذخیره میعانات گازی ایران روی آب به صفر رسیده است، بنابراین صادرات روزانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه نفت ایران با توجه به آمار تولید و مصرف پالایشگاه‌های کشور در کنار استفاده از نفت ذخیره‌شده در دولت گذشته، به‌طور کامل امکان‌پذیر است.
درآمدهای نفتی ایران از مرز ۴۲ میلیارد دلار گذشت



. روند افزایشی فروش محموله‌های نفتی ثبت رقم بیش از ۴۲ میلیارد دلاری برای ارزش صادرات نفت خام ایران در سال ۲۰۲۲ میلادی نشان می‌دهد این رقم به‌دنبال افزایش فروش محموله‌های نفتی در حال نزدیک شدن به رقم ۶۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار در سال ۲۰۱۸ است. ارزش صادرات نفت ایران پس از آن رخ داده که تولید نفت ایران در ماه ژوئن به ۳ میلیون و ۱۰ هزار بشکه در روز رسیده است. این رقم مشابه ماه مه امسال بوده است و تولید نفت خام ایران از آغاز سال ۲۰۲۳ میلادی تاکنون با ۳۵۰ هزار بشکه افزایش همراه بوده است. تولید نفت خام ایران با وجود تحریم‌های شدید در سال ۲۰۲۲ میلادی هم با افزایش ۱۳۰ هزار بشکه‌ای روبه‌رو بوده و به میانگین ۲ میلیون و ۵۵۰ هزار بشکه در روز رسیده است. این افزایش تولید و صادرات نفت ایران در مدت زمان دو سال گذشته یک پیام واضح داشته که پیامد آن چیزی جز بی‌اثر شدن تحریم‌های بین‌المللی علیه صنعت نفت ایران نیست. لیندسی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه آمریکا در ماه مه امسال اعتراف کرد که تحریم‌های یکجانبه اعمال‌شده علیه ایران بی‌اثر بوده است، همچنین تحریم‌های بین‌المللی علیه صنعت نفت ایران از سال ۱۳۹۷ بدین سو همواره تشدید شده است که از نگاه بسیاری، صادرات نفت ایران پس از اعمال دوباره تحریم‌ها علیه این کشور هرگز به این اندازه بالا نبوده است. جواد اوجی، وزیر نفت با تأیید افزایش صادرات نفت ایران پیش از این گفته بود که در سال ۱۴۰۱، ۱۹۰ میلیون بشکه نفت بیشتر از سال ۱۳۹۹ و ۸۳ میلیون بشکه بیشتر از سال ۱۴۰۰ صادر شده است. وزیر نفت پیش‌بینی کرد که امسال نیز رکوردی تازه در صادرات نفت ثبت شود. اوجی، با اشاره به ظرفیت تولید روزانه ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه نفت خام و میعانات گازی و بیش از یک میلیارد مترمکعبی گاز غنی (ترش) در ایران گفته که با توجه به وجود ظرفیت بالای توان تولید نفت و گاز، ایران در دولت سیزدهم برنامه‌ مدونی برای افزایش توان تولید در نظر گرفته است. در این میان فارس در گزارشی از آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش ماهانه ماه اکتبر اعلام کرد، ایران در ماه گذشته میلادی یعنی سپتامبر (شهریور ماه) روزانه ۳.۱۴ میلیون بشکه نفت تولید کرده که نسبت به ماه قبل از آن یعنی آگوست تغییری نداشته است. بر اساس گزارش این نهاد بین‌المللی، میزان تولید نفت ایران در ماه آگوست نیز ۳.۱۴ میلیون بشکه بوده است.