توفان اقصي (۲)

از ششم اكتبر تا هفتم اكتبر
شايد بهتر از هر كس ديگري روزنامه‌نگار مشهور امريكايي و صهيونيست متشرع، توماس فريدمن شكست اطلاعاتي دولت اسراييل را در مقاله‌اش در روزنامه نيويورك تايمز تبيين كرده است: 
«شكست اطلاعاتي دولت اسراييل بايست در آينده توسط دستگاه‌هاي اطلاعاتي تحقيق و تدريس شود. چگونه ديواري كه به طول بيش از چهل مايل كه با هزار و صد ميليون دلار هزينه ساخته بودند، با يك جرثقيل ويران كردند؟ پس دوربين‌ها و اسلحه‌هاي خودكار كجا بودند؟ چگونه گنبد آهنين كه با هزينه هنگفت بيش از سه ميليارد دلار تدارك شده بود، نتوانست كامل عمل كند؟»  اينكه چرا گنبد آهنين عمل نكرد، يكي از قطعات همان ساعت است كه اشاره كردم. واژه «گشتالت» به زبان آلماني براي بيان همان هارموني و هماهنگي همه قطعات ساعت به كار رفته است. توماس فريدمن موضوع را در حد هزينه ديوار‌سازي و گنبد آهنين تخفيف داده است. آنچه اهميت بيشتري دارد شكست اسطوره و افسانه شكست‌ناپذيري اسراييل در قلمرو اطلاعاتي و امنيتي است. چنان‌كه شكست اطلاعاتي اسراييل در روز ششم اكتبر سال ۱۹۷۳، يعني درست 50 سال پيش و آغاز جنگ يوم كيپور، براي اسراييل به عنوان يك شكست تاريخي و فاجعه بزرگ تلقي شد. گلدا ماير نخست‌وزير وقت اسراييل، در زندگينامه‌اش در فصل چهاردهم، يوم كيپور را به عنوان سخت‌ترين و تلخ‌ترين روز عمر خود و كابوسي كه هميشه به همراه او بوده است، ياد كرده و حتي نوشته است، به فكر خودكشي افتاده بود. چنان‌كه مي‌دانيم، بعد از جنگ يوم كيپور كميته تحقيق به رياست شيمون آگرانانت رييس دادگاه عالي اسراييل تشكيل شد. در ۱۴۰ جلسه به بررسي و بازرسي از مقامات سياسي و امنيتي و نظامي پرداختند، گزارشي در سه بخش و در ۱۵۰۰ صفحه منتشر كردند. نتيجه كار كميته كناره‌گيري گلدا ماير از نخست‌وزيري، موشه دايان از وزارت جنگ و ديويد العازار از رياست ستاد ارتش بود. ديويد العازار سه سال بعد از جنگ ۱۹۷۳ گفتند در اثر حمله قلبي فوت كرده است... 
 اين احتمال هم مطرح شده بود كه از شدت اندوه بعد از بركناري دق‌مرگ شده بود يا خودكشي كرده بود. ترديدي نيست كه مطابق رويه درباره شكست اطلاعاتي ويرانگر هفتم اكتبر نيز كميته تحقيق تشكيل خواهد شد و از هم‌اكنون مي‌توان با اطمينان گفت كه نتانياهو نخست‌وزير، گالانت وزير جنگ و هرزي هالوي رييس ستاد ارتش و نيز رييس موساد و رييس شين بت بركنار خواهند شد. در واقع آخرين فصل كارنامه سياسي و نظامي و امنيتي آنان رقم خورده است.  و اما در روز هفتم اكتبر، شكست اطلاعاتي ديگري هم براي رژيم اسراييل بود. گردان‌هاي حماس به برخي پايگاه‌هاي نظامي دسترسي پيدا كردند. ازجمله به يك پايگاه سري اطلاعاتي و به تمامي طرح‌ها و نقشه‌هاي نظامي ارتش اسراييل درباره اشغال غزه و انضمام آن به اسراييل و نيز اسامي تمامي جاسوسان و خبرچينان و كارمندان اطلاعاتي اسراييلي و عوامل آنها دست يافته‌اند. اين وجه از شكست اطلاعاتي مكتوم مانده است. از اين رو شاهد خشونت زباني و البته رفتاري مقامات اسراييلي هستيم. وقتي گالانت كه براي خود آينده نخست‌وزيري درنظر داشته است، مي‌بيند كه آرزويش خاك شده است، مي‌گويد، فلسطيني‌ها حيوانات آدم‌نما هستند، نتانياهو كه شكست اطلاعاتي و البته عملياتي توفان اقصي در روز هفتم اكتبر را سياه‌ترين روز تاريخ اسراييل از هولوكاست تا به امروز مي‌داند، يعني هفتم اكتبر سياه‌تر از ششم اكتبر ۱۹۷۳ بوده است. با اين تفاوت بسيار مهم، كه در يوم كيپور با دو كشور عربي مصر و سوريه روبه‌رو بودند و در هفتم اكتبر با حماس. وقتي نتانياهو از دوگانه مرگ و زندگي براي اسراييل استفاده مي‌كند، مي‌توان به عمق ماجرا پي برد.
آيا با بمباران بي‌سابقه غزه، به ويژه بمباران بيمارستان اهلي المعمداني كه فاجعه و نقطه عطفي در تاريخ كشتار جمعي اسراييلي‌ها بود، دولت و ارتش اسراييل مي‌توانند، سرنوشت جنگ را رقم بزنند؟ چنان‌كه مي‌دانيم، بمباران يك منطقه كه هيچ‌گونه امكان دفاعي ندارند، با بمب‌هاي امريكايي كه وزن آنها را تا ۲۰۰۰ كيلو بر آورد مي‌كنند و به آنها بمب‌هاي مادر مي‌گويند. ببينيد، نام مقدس مادر را چگونه آلوده كرده‌اند. فرو ريختن بيش از شش هزار تن بمب تا به امروز، بديهي است كه غزه را تبديل به ويرانه و زمين سوخته كرده و بيش از اين خواهد كرد. آيا اسراييل مي‌تواند، غزه را اشغال كند و فلسطيني‌ها را مانند سال ۱۹۴۸ از سرزمين خود اخراج كند؟ آيا اين رفتار مي‌تواند هيمنه در هم شكسته اطلاعاتي و نظامي اسراييل در ساعت شش ونيم بامداد روز هفتم اكتبر را جبران كند؟
در واقع روز واقعه يعني هفتم اكتبر، پيش‌دستي اطلاعاتي حماس و گردان‌هاي قسام بود. اسراييل مي‌خواست بعد از پيمان ابراهيم، با ديپلماسي و تهديد، فلسطيني‌ها را از سرزمين خود آواره كند، آنها را به صحراي سينا اخراج كند، هزينه‌اي هم نپردازد.  هزينه انتقال فلسطيني‌ها را بر دوش عربستان و امارات و قطر بگذارد. امريكا هم دلال ارشد معامله باشد. حماس بازي را به هم زده است.