باز شدن گذرگاه رفح قریب‌الوقوع است؟

  [ شهروند ]  حضور مسئولان سازمان ملل، دو هفته بعد از شروع عملیات طوفان الاقصی و حمله‌های بی‌رحمانه صهیونیست‌ها به مناطق مسکونی، درمانی غزه که تا روز جمعه بیش از 4هزار نفر را به شهادت رسانده است، از مهم‌ترین تحولات روز چهاردهم درگیری‌های ارتش صهیونیست و مقاومت اسلامی فلسطین محسوب می‌شود که البته همچنان این سؤال را بی‌پاسخ می‌گذارد که شرایط مردم غزه باید به چه نقطه‌ای می‌رسید که پای چهره‌های شاخص سازمان ملل متحد را به منطقه باز کند؟ به‌رغم گسترش اعتراضات مردم خاورمیانه و جهان علیه رژیم صهیونیستی، کشتار غیرنظامیان و بمباران مناطق غیرنظامی، مسکونی و درمانی غزه همچنان ادامه دارد و جهانیان از این همه توحش شگفت‌زده و خواهان توقف ماشین جنگی رژیم آپارتاید هستند. تعداد شهدای حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی به غزه روز جمعه به ۴‌هزار و 137 نفر طی ۱۴ روز اخیر رسید. وزارت بهداشت غزه اعلام کرد: «بیش از 13هزار نفر در این حملات مجروح و بیش از 1000نفر مفقود شده‌اند که بیشتر آنها کودک هستند.

دبیرکل پناهندگان سازمان ملل می‌گوید که تشدید بیشتر نظامی برای غزه «فاجعه‌بار» خواهد بود. کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان روزگذشته گفت، هرگونه تشدید فعالیت‌های نظامی در نوار غزه برای مردم آنجا «فاجعه‌بار» خواهد بود. فیلیپو گراندی به خبرنگاران در ژاپن گفت: «[من] می‌توانم با اطمینان به شما بگویم که تشدید بیشتر یا حتی ادامه فعالیت‌های نظامی فقط برای مردم غزه فاجعه‌بار است.» گراندی ضمن تأکید بر اینکه آژانس پناهندگان سازمان ملل و کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل، هیچ مأموریت رسمی در اراضی اشغالی فلسطین ندارد، گفت: «من در نگرانی‌های زیادی که توسط بسیاری از همکاران ازجمله دبیرکل سازمان ملل در مورد درگیری‌های اخیر ابراز شده، شریک هستم. پیامدهای گسترش درگیری به لبنان و جاهای دیگر «غیر قابل محاسبه خواهد بود.»

گوترش در گذرگاه رفح: شروطی که برای ورود کمک‌ها به غزه وضع شده، باید برچیده شود
به گزارش گاردین، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، نیز از سمت مصر از گذرگاه مرزی رفح با غزه بازدید کرد تا بر آماده‌سازی ارسال کمک‌ها به مناطق جنگ‌زده نظارت کند. دبیرکل سازمان ملل خواستار آتش‌بس بی‌قیدوشرط برای امدادرسانی فوری به غزه شد. صفحه توییتر(ایکس) شبکه خبری الجزیره به نقل از گوترش نوشت: «شرط‌وشروطی برای ورود کمک‌های انساندوستانه به داخل غزه وضع شده که باید این شروط برای تسریع ورود این کمک‌ها برچیده شوند.» وی تأکید کرد که بیشترین حجم ممکن کمک‌های بشردوستانه باید وارد غزه شود. گوترش که دو هفته بعد از شروع جنگ و شهادت بیش از 4هزار فلسطینی در حملات وحشیانه صهیونیست‌ها به منطقه گذرگاه رفح رفته است، گفت که « اونروا » (UNRWA) (آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک) مسئول توزیع کمک‌ها در باریکه غزه خواهد بود.سایت رسمی سازمان ملل بعدازظهر جمعه گزارش داد با حضور آنتونیو گوترش، دبیرکل این سازمان، در گذرگاه رفح، به‌نظر می‌رسید باز شدن این گذرگاه برای ارسال کمک‌های انساندوستانه به داخل غزه قریب‌الوقوع باشد.هواپیماها و کامیون‌های باری چند روزی است که کمک‌های بشردوستانه را به رفح می‌آورند، اما تاکنون هیچ‌کدام به نوار غزه که رژیم اشغالگر 13روز آن را محاصره و بمباران کرده، تحویل داده نشده است. گوترش جمعه به خبرنگاران گفت: «ما فعالانه با همه طرف‌ها، مصر، رژیم صهیونیستی و ایالات متحده... تعامل داریم تا این کامیون‌ها در اسرع وقت حرکت کنند.»

مسئول امور بشردوستانه سازمان ملل: کمک‌ها باید در یک روز آینده انجام شود
پیشتر در روز جمعه، مارتین گریفیتس، مسئول امور بشردوستانه سازمان ملل متحد، گفت که تحویل کمک‌های اولیه از طریق گذرگاه رفح باید «در یک روز آینده» انجام شود. گوترش گفت که «نیاز مطلق به حرکت این کامیون‌ها در اسرع وقت و تا آنجا که لازم است» وجود دارد و افزود که «باید یک تلاش مستمر صورت بگیرد.»
دبیرکل سازمان ملل متحد گفت: «ما به‌دنبال رسیدن یک کاروان از کمک‌های بشردوستانه نیستیم، بلکه به‌دنبال این هستیم که کاروان‌هایی به تعداد معنی‌دار مجاز باشند تا کامیون‌های کافی برای حمایت از مردم غزه وارد منطقه کنند.»

اختلاف‌نظر قاهره و تل‌آویو بر سر گشایش گذرگاه رفح



رفح تنها گذرگاه به داخل سرزمین‌های محاصره شده فلسطینی است که به‌طور کامل تحت کنترل رژیم صهیونیستی نیست. اختلاف‌نظر قاهره و تل‌آویو بر سر گشایش گذرگاه رفح، بیش از 10روز است که ساکنان غزه را در شرایط بحرانی قرار داده است. شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان گزارش داد گذرگاه رفح که پیش از این قرار بود شنبه به‌روی کامیون‌های حامل کمک‌های بشردوستانه گشوده شود به‌دلیل اختلاف‌نظر میان طرفین مصری و اسرائیلی به تعویق افتاد.

وزارت خارجه مصر «رسانه‌های غربی» را متهم کرد!
وزارت خارجه مصر «رسانه‌های غربی» را برای هدف قرار دادن این کشور در مورد بحران انسانی غزه متهم کرده است. وزیر امور خارجه مصر در شبکه اجتماعی ایکس، نوشت: «رسانه‌ها، سناریوی آوارگی را ترویج می‌کنند و با وجود حملات هدفمند اسرائیل و امتناع از ورود کمک‌ها، مصر را مسئول بستن گذرگاه و ممانعت از ورود کمک‌ها می‌دانند.» در ادامه این نقل قول آمده است: «گذرگاه رفح از سوی مصر باز است و مصر مسئولیتی در قبال ممانعت از خروج اتباع کشورهای ثالث ندارد.» در توییت بعدی آمده است: «فردا، فرصت برای تغییر رویکردها و بیدار کردن وجدان‌ها مهیاست.»

بمباران 100هدف جدید در غزه؛ از مسجد تا کلیسا
گفتنی است ارتش رژیم اشغالگر برای چهاردهمین روز متوالی نوار غزه را هدف حملات هوایی قرار داد که در اثر آن شمار دیگری از ساکنان این منطقه از فلسطین به شهادت رسیدند که در یک فقره، اصابت موشک به خانه خانواده عطاری‌ها در دیرالبلح واقع در مرکز غزه، 10تن شهید و شمار زیادی زخمی شدند. در حملات رژیم صهیونیستی به چندین باب منزل مسکونی به «خان یونس» واقع در جنوب غزه بیش از 20نفر شهید و ده‌ها تن مجروح شدند. ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که پنجشنبه شب 100هدف جدید را در نوار غزه بمباران کرده است که در شدیدترین هدف‌ها می‌توان به مسجد و کلیسا اشاره کرد. سخنگوی وزارت بهداشت فلسطین جمعه اعلام کرد که در حمله پنجشنبه شب رژیم صهیونیستی به کلیسای ارتدوکس 16مسیحی به شهادت رسیده‌اند. همچنین شبکه خبری «المیادین» پنجشنبه گزارش داد که هواپیماهای رژیم صهیونیستی مسجد بزرگ «عمری» در شهر «جبالیا» واقع در شمال نوار غزه را به‌طور کامل تخریب کردند.

بایدن خبر داد؛ افزایش شمار کشته‌های آمریکا در طوفان الاقصی
جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، طی نشست خبری گفت که بیش از 1500نفر ازجمله حداقل 32شهروند آمریکایی در فلسطین اشغالی طی عملیات طوفان الاقصی کشته شدند. بایدن با تکرار اینکه حماس نماینده مردم فلسطین نیست، گفت که اولویت اول ما سرنوشت زندانی‌های آمریکایی در نوار غزه است. رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین مدعی شد: «نمی‌توانیم از راهکار دو دولتی دست بکشیم و اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها شایسته زیستن در امنیت، باشرافت و در صلح هستند.» سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی نیز جمعه اعلام کرد 306نظامی از زمان شروع عملیات الاقصی از 7اکتبر (15مهرماه) تاکنون کشته شده‌اند. پیشتر وزارت بهداشت رژیم صهیونیستی تعداد کشته‌ها از آغاز عملیات «طوفان الاقصی» را 1500نفر و تعداد مجروحان را3‌هزار و  715تن اعلام کرده بود.

حمله راکتی مقاومت به اشدود و عسقلان

منابع رسانه‌ای ظهر جمعه از موج جدید حمله راکتی مقاومت به شهرهای اشغالی اشدود و عسقلان در جنوب فلسطین اشغالی خبر دادند. به گزارش شبکه المسیره، گردان‌های شهید عزالدین القسام اعلام کرد که شهر اشغالی اشدود را هدف حمله راکتی قرار داده است.
گردان‌های القسام اعلام کرد که این حمله در پاسخ به جنایات رژیم صهیونیستی علیه غیرنظامیان و زنان و کودکان در نوار غزه انجام شد. گردان‌های القسام همچنین از حمله راکتی به شهرک صهیونیست‌نشین «کفار غزه» در شرق غزه خبر داد. منابع خبری اعلام کرده‌اند که آژیرهای خطر در کفار غزه به صدا درآمده‌اند. همزمان منابع خبری فلسطین اعلام کردند که مقاومت فلسطین بار دیگر چند راکت به شهر اشغالی عسقلان شلیک کرد.با ورود عملیات طوفان الاقصی به چهاردهمین روز خود و ادامه کسب پیروزی‌های کم‌نظیر توسط رزمندگان مقاومت در نبرد علیه رژیم صهیونیستی، ارتش اشغالگر قدس که از مقابله با رزمندگان فلسطینی مستاصل شده با بمباران جنون‌آمیز مناطق مسکونی، درمانی، مساجد و مکان‌های تجمع آوارگان فلسطینی در غزه، 4هزار فلسطینی را که بیشتر آنها کودک و زن هستند، به شهادت رساند.