مرهمی برای غزه

  [ مریم رضاخواه]  نخستین محموله بشردوستانه هلال‌احمر در فرودگاه بارگیری شد تا به غزه ارسال شود.این محموله به وزن حدود ۶۰ تن که شامل مواد دارویی و بهداشتی است، توسط هلال‌احمر جمهوری اسلامی بارگیری شد. هزاران فلسطینی در جانب غزه مرز رفح منتظرند و در مصر  آن سوی مرز، صدها کامیون حامل کمک‌های بشردوستانه صف کشیده‌اند. کاروان‌های امدادی بسياری نیز به سوی مرز روانه هستند. پیگیری‌های رئیس جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران هم پس از روزها نتیجه داد و این سازمان مردم‌نهاد توانست نخستین اقلام بشردوستانه‌اش را که شامل تجهیزات پزشکی، اقلام زیستی و بسته‌های ۷۲ ساعته غذایی است، به سوی مرز رفح روانه کند.

تلاش‌های هلال‌احمر ایران برای کمک به مردم غزه
در این  ۱۴ روز حملات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی به مناطق غیرنظامی و درمانی در غزه، رئیس هلال‌احمر کشورمان گفت‌وگوهای زیادی با روسای هلال‌احمر مصر و فلسطین و صلیب‌سرخ انجام داد تا موانع ارسال اقلام امدادی و اعزام کادر درمان برداشته شود. تلاش‌ها سرانجام با رایزنی‌های وزارت خارجه کشورمان نتیجه داد و ظهر جمعه نخستین محموله کمک‌های دارویی و بهداشتی و اقلام زیستی با هواپیما بارگیری شد‌.
دکتر کولیوند، رئیس جمعیت هلال‌احمر، در این‌باره گفت: «در این مدت منتظر بودیم گذرگاه رفح باز شود، اما اقدامی صورت نگرفت، در همین رابطه جلسه‌ای مجازی با رئیس هلال‌احمر مصر داشته‌ایم که در آن تاکید شده مصر در تلاش است تا آخرین اقدامات برای بازگشایی حتی چند ساعت گذرگاه رفح برای ارسال اقلام دارویی و زیستی صورت بگیرد‌.»
نحوه ارسال کمک‌های بشردوستانه



صبح جمعه با رایزنی‌های وزارت امور خارجه و دولت مجوز ارسال محموله بشردوستانه را گرفتیم. در حال حاضر، هواپیما در حال بارگیری ۶۰ تن اقلام بهداشتی و درمانی و زیستی است تا به مردم مظلوم غزه برسد.  همچنین نامه‌ای را مستقیما به صلیب‌سرخ جهانی و رئیس هلال‌احمر مصر ارسال کرده‌ایم و طی آن درخواست استقرار سازه‌های بیمارستان سیار در کشور مصر را داشته‌ایم تا بتوانیم حداقل برخی از مصدومان را در بیمارستان‌های سیار خود مداوا کنیم. سه بیمارستان سیار برای کمک به مردم غزه آماده کرده‌ایم تا به محض اجازه پرواز این سه بیمارستان سیار با هواپیما به همراه سازه‌ها به این مناطق اعزام شوند.
کولیوند در  ادامه گفت: «در سامانه جمعیت هلال‌احمر بسیاری از پزشکان و کادر درمان و امدادگران برای کمک به مردم جنگ‌زده فلسطین و غزه ثبت‌نام کرده‌اند که در صورت نیاز اعزام خواهند شد.»
او همچنین از آماده‌سازی یک کشتی باری به منظور کمک‌رسانی به مردم غزه خبر داد و گفت: «ما همچنین  به منظور کمک بیشتر به مردم غزه یک کشتی را از طریق دریا اعزام خواهیم کرد تا بتواند اقلام دارویی و تجهیزات پزشکی را به این مناطق ارسال کند.»
کولیوند در رابطه با هتک حرمت رژیم صهیونسیتی به لباس مقدس هلال‌احمر بیان کرد: «رژیم صهیونسیتی قوانین جنگ را نقص کرد و کادر درمان را هدف قرار داد. کمیته ملی حقوق بشردوستانه به عهده هلال‌احمر است، کمیته‌های تخصصی‌تر تشکیل می‌شود و از طریق مراجع قانونی پیگیر مطالبات کادر درمان فلسطین هستیم. با اکثر روسای هلال‌احمر و صلیب‌سرخ تماس گرفتم، بر قوانین تاکید کردم و از آنها خواستم یک روز را برای حمایت از کادر درمان فلسطین تجمع کنند. هر پنج استان در کشور یک روز به حمایت از کادر درمان فلسطین تجمع خواهند کرد.
اعضای داوطلب و کادر درمان مشتاق اعزام به غزه برای امدادرسانی هستند. رژیم صهیونسیتی اجازه رسیدن غذا و دارو نمی‌دهد و نقض قانون است که از مراجع قانونی پیگیر هستیم.»
جزئیات ارسال محموله امدادی با اعزام تیم واکنش سریع
مرتضی مرادی‌پور، معاون امدادونجات جمعیت هلال‌احمر، به «شهروند» از جزئیات محموله ارسالی به غزه گفت. او همزمان با بارگیری محموله ارسالی در فرودگاه به «شهروند» گفت: «با توجه به پیگیری‌های دکتر کولیوند با روسای هلال‌احمر مصر و صلیب‌سرخ جهانی و رایزنی‌های وزارت خارجه کشورمان نخستین محموله کمک‌های بشردوستانه  ظهر جمعه در فرودگاه بارگیری و برای ارسال به کشور غزه آماده شد.
این محموله شامل اقلام بهداشتی، درمانی، اضطراری، بسته‌های مواد غذایی ۷۲ ساعته و اقلام بهداشتی زنان، نوزادان و کودکان است که از سوی جمعیت هلال‌احمر به وزن ۶۰ تن آماده شد. همچنین یک تیم واکنش سریع ‌امدادی هلال‌احمر هم به همراه این محموله به غزه اعزام شدند.»
او در رابطه با ارسال سازه‌های بیمارستانی برای مردم جنگ‌زده غزه اظهار کرد: «سازه سه بیمارستان سیار هم آماده است تا در صورت اجازه بارگیری این سازه‌ها به همراه امدادگران و تیم‌های پزشکی و درمانی به کشور غزه ارسال شود. یک کشتی هم درحال آمادگی است که از طریق دریا اقدام به ارسال اقلام مورد نیاز به غزه کند.
در سال ۱۳۸۷ هم محموله بشردوستانه هلال‌احمر کشورمان و ترکیه با کشتی عازم فلسطین شدند که با کشتی ایران برخورد شد و اجازه توقف ندادند، این درحالی است که  ۱۶ سرنشین کشتی ترکیه را هم شهید کردند.»