مذاکرات برجامی در جریان است


گروه سیاسی:کنعانی درباره آمادگی مصر برای ارسال کمک‌های ایران گفت: ما اصل ضرورت توقف حملات نظامی رژیم را مورد اولویت اول مورد تأکید قرار دادیم، همچنین درباره رفع محاصره و ایجاد یک گذرگاه برای ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه گفتگو کردیم.
به گزارش تجارت به نقل از تسنیم، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان امروز دوشنبه 8 آبان ماه در نشست خبری خود پاسخگوی سؤالات رسانه‌ها شد.
کنعانی در خصوص تحولات فلسطین گفت: 24 روز از آغاز حملات بی‌رحمانه رژیم صهیونیستی می‌گذرد، حملاتی که از تمامی خطوط قرمز عبور کردند و تمامی اصول و مقررات آمره بین‌المللی را نقض کردند، کشتار و ددمنشی را در حق تمامی بشریت تمام کردند. کنعانی در خصوص آمادگی مصر برای ارسال کمک های ایران گفت: این موضوع مورد توجه ایران بوده و هست. ما اصل ضرورت توقف حملات نظامی رژیم را مورد اولویت اول مورد تاکید قرار دادیم. همچنین رفع محاصره و ایجاد یک گذرگاه برای ارسال کمک های انساندوستانه گفتگو کردیم.
وی ادامه داد: این موضوع در گفتگو با وزیر امور خارجه مصر مطرح شد. از سوی هلال احمر ایران هم در ارتباط با صلیب سرخ مورد پیگیری قرار گرفت. در دیدار وزیر امور خارجه کشورمان با نماینده سازمان ملل هم، این موضوع مطرح شد. متاسفانه شرایط در مرز رفح به گونه ای ایجاد نشده است. تاکنون میزان کمک هایی که عبور کرده کمتر از صد کامیون است و همه کمک ها در مصر دپو شده است. مقامات ما در تماس با مصر هستند. ایران آمادگی دارد در صورت وجود شرایط کمک های خود را ارسال کند.



وی درباره ادعای لغو نشست مذاکرات برجام گفت: موضوع مذاکرات در چارچوب تعریف شده و در چارچوب سلطان عمان مفتوح است. طبیعتاً با وجود مسئله فلسطین در برخی موضوعات تصدم و تاخیر به وجود می آید. این مسیر پویا است. اگر نیاز باشد طبیعتاً موضوع را به اطلاع خواهیم رساند.
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره ادعاهای مقامات غربی علیه ایران در خصوص تحولات فلسطین گفت: پاسخ من هم در دوکلمه است. بس کنید. کنعانی در خصوص برنامه ایران برای آتش بس در غزه گفت: موضوع پایان دادن به تجاوز رژیم از موضوعات اولویت دار ایران است که از ابتدا مدنظر ما بوده است. تلاش ایران این بوده که با توجه به عدم تمکین رژیم صهیونیستی به خواسته بین المللی برای پایان دادن به تجاوزات، جامعه بین المللی فشارش را تقویت کند تا رژیم مجبور شود به این خواسته تن دهد. سخنگو افزود: در چارچوب تلاش های ایران و هم کشورهای همسو، اکنون خواسته عمومی جامعه بین المللی این است که در کوتاه ترین زمان ممکن به فوریت حملات رژیم خاتمه پیدا کند. این موضوع در قطعنانه سازمان ملل هم نشان داد که خواسته جمعی است.
وی در خصوص موضع ایران در خصوص انفعال نسبت به غزه گفت: متاسفانه مجامع بین المللی نشان دادند که از انجام ماموریت ذاتی خود در پایان دادن بحران ها موفق نبودند. اگر کارکرد شورای امنیت موثر بود، ما شاهد سنوات طولانی بحران در فلسطین نبودیم. جای توجه است که تعدادی از کشورها به ویژه آمریکا شورای امنیت را گروگان منافع خود قرار داده و اجازه نمی دهند این شورا وظیفه خود را انجام دهد. تلاش ما این است که با رایزنی کشورهای مختلف سازمان ملل کارکرد درست خودش را انجام دهد.