کشتی حامل کمک‌های مردمی ایران عازم مصر می‌شود

  [ شهروند]  شمار شهدای حملات جنایتکارانه ارتش رژیم صهیونیستی به غزه از ۲۴ روز پیش تاکنون به هشت‌هزار و ۳۰۶ نفر افزایش یافته است. سه‌هزار و ۴۵۷ کودک و دوهزار و ۱۳۶ زن قربانی بمب‌افکن‌های رژیم غاصب شده‌اند. شمار مجروحان هم 21‌هزار و ۴۸ نفر است.

نیمه مهرماه بود که حملات رژیم اشغالگر قدس تشدید شد. اشغالگران همزمان با شکست در عملیات غافلگیرکننده‌ «طوفان الاقصی» تمام گذرگاه‌های نوار غزه را بستند و در حال بمباران بی‌وقفه مناطق مسکونی و درمانی این منطقه هستند.
اما مردان، زنان و کودکان در غزه ایستاده‌اند، روی ویرانه‌های خانه‌هایشان خیمه زده‌اند و مقاومت می‌کنند.
بیش از دو میلیون غیرنظامی در نوار پرجمعیت غزه گرفتار شده‌اند و جز گذرگاه مرزی رفح راهی برای کمک‌های بشردوستانه وجود ندارد. بیست‌وچهار روز از آغاز حملات بی‌رحمانه رژیم صهیونیستی به نوار غزه می‌گذرد و رژیم صهیونیستی مانع از ورود کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه می‌شود.
تاکنون میزان کمک‌هایی که توانسته از مرز رفح عبور کند کمتر از ۹۰ کامیون است. کمک‌ها در بندر عریش و مصر دپو شده است.



جمعیت هلال‌احمر کشورمان پیرامون اتفاقات اخیر غزه از همان ساعات اولیه نسبت به حضور میدانی داوطلبان، کادر پزشکی هلال‌احمر و گروه‌های جهادی جهت کمک‌رسانی بشردوستانه و پشتیبانی اعلام آمادگی کرد.

کمک‌های بشردوستانه هلال‌احمر ایران به غزه
نخستین محموله بشردوستانه هلال‌احمر پس از رایزنی‌های رئیس هلال‌احمر کشورمان با روسای هلال‌احمر مصر، فلسطین و صلیب‌سرخ و پیگیری‌های وزارت خارجه کشورمان بارگیری شد. ظهر جمعه ۲۸ مهرماه نخستین محموله کمک‌های دارویی،  بهداشتی و اقلام زیستی با هواپیما بارگیری شد‌. این محموله با وزن حدود ۶۰ تُن که شامل اقلام بهداشتی، درمانی، اضطراری، بسته‌های مواد غذایی ۷۲ ساعته و اقلام بهداشتی زنان، نوزادان و کودکان است، توسط هلال‌احمر جمهوری اسلامی بارگیری شد، اما همچنان موانع برای بازگشایی مرز رفح وجود دارد. کاروان‌های امدادی بسیاری نیز به‌سوی مرز روانه هستند. صدها کامیون حامل کمک‌های بشردوستانه به صف شده‌اند.
این در حالی است که قرار بود به‌منظور کمک بیشتر به مردم غزه یک کشتی از سوی هلال‌احمر از طریق دریا به سمت غزه اعزام شود تا بتواند اقلام دارویی و تجهیزات پزشکی را به این مناطق ارسال کند.
رئیس جمعیت هلال‌احمر با اشاره به اینکه کشتی حامل کمک‌های مردمی ایران به غزه به‌زودی عازم مصر می‌شود، می‌گوید: «تا امروز شاید نزدیک به ۹۰ کامیون کمک مردمی‌ به مردم غزه رسیده است.»
پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال‌احمر، که گفت‌وگوهای زیادی با روسای هلال‌احمر مصر، فلسطین و صلیب‌سرخ انجام داد تا موانع ارسال اقلام امدادی و اعزام کادر درمان برداشته شود، در رابطه با ارسال اقلام بشردوستانه به غزه می‌گوید: «تا به امروز کمک‌های بسیار زیادی از ناحیه مردم به جمعیت هلال‌احمر تحویل داده شده است. کشتی حامل کمک‌های مردمی ایران به غزه به‌زودی عازم مصر می‌شود.»
او با بیان اینکه کشتی حامل کمک‌های مردمی ایران به غزه به‌زودی عازم مصر می‌شود، گفت: «به‌صورت قطره‌چکانی اجازه می‌دهند و مرزها را باز می‌کنند تا کمک‌ها به غزه برسد.»
گفتنی است؛ پویش «بشردوستی» با هدف جمع‌آوری کمک‌های نقدی مردم نوعدوست کشورمان به مردم مظلوم غزه از طریق اعلام شماره حساب‌های هلال‌احمر نزد بانک‌های مرکزی و ملی، از ۱۷ مهرماه آغاز و تا شنبه ۶ آبان ماه، بیش از ۴۳۱ میلیارد ریال مربوط به پویش بشردوستی و کمک به مردم مظلوم فلسطین وجه نقد واریز شده است.

کمک به دیگر کشورها وظیفه هلال‌احمر است
مرتضی مرادی‌پور، معاون عملیات سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر، کمک و اقدامات بشردوستانه به دیگر کشورها را از وظایف جمعیت و اهداف این سازمان مردم‌نهاد می‌داند و می‌گوید: «هلال‌احمر طبق وظایف بین‌المللی خود (کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ) باید در مواقع بروز بحران‌هایی نظیر سیل، زلزله و جنگ و ... در داخل و خارج مرزها به امدادرسانی و خروج مصدومان و قربانیان این حوادث کمک کند.»
تلاش برای تسکین آلام بشری، تامین احترام انسان‌ها و کوشش در جهت برقراری دوستی و تفاهم متقابل و صلح پایدار میان ملت‌ها و همچنین حمایت از زندگی و سلامت انسان‌ها بدون درنظر گرفتن هیچ‌گونه تبعیض میان آنها از اهداف جمعیت هلال‌احمر و صلیب‌سرخ است.
طبق ماده۴ اساسنامه جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران، هلال‌احمر در زمان جنگ و در تصادفات، برخوردهای مسلحانه، جمعیت و عوامل امدادی آن طبق مقررات ملی، بین‌المللی و مصون از هرگونه ممانعت یا تعرض دستجات متخاصم، بی‌طرفانه به کمک مجروحان، آسیب‌دیدگان، پناهندگان، آوارگان، اسراء و جست‌وجوی مفقودالاثرها شتافته و به طرفین درگیر به نحو یکسان و بدون هرگونه تبعیضی کمک‌های انسانی خود را عرضه می‌کند و طرفین متخاصم مکلف به احترام و همکاری با جمعیت و عوامل آن هستند.
او به وظایف جمعیت در داخل و خارج از کشور اشاره کرد و گفت: «ارائه خدمات امدادی در هنگام بروز حوادث و سوانح طبیعی مثل زلزله، سیل و ... در داخل و خارج از کشور از وظایف هلال‌احمر است.»