«ضربات دردناک» به تل‌آویو در اولین روز جنگ زمینی

جوان آنلاین:  حتی اگر روایت تل‌آویو را از ۲۴ ساعت اول جنگ زمینی غزه باور کنیم، ۱۸ سرباز اسرائیلی در جنگ خیابان‌ها و تونل‌ها کشته شده اند؛ اتفاقی که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی آن را «خسارتی دردناک» خواند و یوآو گالانت، وزیر جنگ او، از تعبیر «ضربه سخت و دردناک» برایش استفاده کرده است. مقاومت فلسطینی غزه وعده کرده که برای اسرائیلی‌ها «شگفتانه»‌های بیشتری دارد و بنیامین نتانیاهو برای آماده کردن افکار عمومی اسرائیل پیش‌بینی کرده «ما در یک جنگ سخت هستیم. این یک جنگ طولانی خواهد بود.» آمار غیررسمی، شمار سربازان کشته‌شده اسرائیل را بیشتر از اعداد و ارقامی می‌دانند که اسرائیلی‌ها آن را رسماً اعلام می‌کنند. به گزارش «جوان»، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی روز اول جنگ زمینی گسترده اسرائیل در غزه را دارای «دستاورد‌هایی مهم» خوانده؛ جنگی که او آن را «یک جنگ ناعادلانه» توصیف کرد که سربازان اسرائیل در آن یک به یک «به زمین فرو می‌افتند.» او با این حال نگفته «دستاورد‌های مهم» که از آن‌ها صحبت کرده، چه چیز‌هایی است. یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی هم تعبیری مشابه نتانیاهو از جنگ زمینی در غزه کرده و در بیانیه‌ای گفته است: «از دست دادن سربازان در نبرد‌های غزه ضربه سخت و دردناکی است.» به گفته گالانت «دستاورد‌های قابل‌توجهی که در نبرد‌های شدید غزه به دست آمده هزینه زیادی دارد» ولی او جزئیاتی درباره «دستاورد‌های قابل‌توجه» بیان نکرده است. اگر به روایت خود اسرائیلی‌ها استناد شود، تا حدود ساعت ۲۰ دیروز، ۱۸ سرباز اسرائیلی طی حدود ۲۴ ساعت جنگ زمینی کشته شده‌اند که بیش از کل کشته‌های اسرائیل در جنگ دو هفته‌ای سال ۲۰۲۱ است. با این حال، منابع غیررسمی شمار کشته‌های اسرائیل را بیشتر از ارقام رسمی گزارش کرده‌اند. باز هم اگر به روایت منابع اسرائیلی استناد شود، شبکه ۱۴ رژیم صهیونیستی چندین ساعت قبل از اینکه منابع رسمی در تل‌آویو، شمار کشته‌ها را ۱۸ نفر اعلام کنند، تعداد سربازان کشته شده را ۲۰ نفر اعلام کرده بود. روزنامه «اسرائیل هیوم» چهارشنبه نوشت که جامعه اسرائیلی باید خود را برای اخبار هولناکی که از غزه به خاطر درگیری‌های بسیار شدید خواهد آمد، آماده کند. دیشب صحنه‌هایی از کنست (پارلمان) رژیم صهیونیستی منتشر شد که در آن نمایندگان از شمار بالای کشته‌های سربازان اسرائیلی درحال گریستن بودند.
تل‌آویو: به عمق غزه نفوذ کرده‌ایم
ارتش رژیم صهیونیستی دیروز اعلام کرد هزار و ۱۰۰ هدف حماس را تا روز بیست و ششم جنگ هدف قرار داده، در حالی که شمار سربازان کشته شده خود را ۳۲۷ نفر اعلام کرد که ۲۴۰ خانواده از کشته شدن سربازان مطلع شده‌اند. ژنرال ایتزیک کوهن، فرمانده لشکر ۱۶۲ ارتش رژیم صهیونیستی گفته که نیرو‌های این لشکر به عمق غزه، در دروازه‌های شهر غزه نفوذ کرده‌اند و توانسته‌اند «بسیاری از قابلیت‌های حماس را برچیده و به تأسیسات استراتژیک» آن حمله کنند. در مقابل، منابع فلسطینی به العربی‌الجدید گفته‌اند که نیرو‌های اشغالگر اسرائیلی در چهار محور در کمین مبارزان قسام گرفتار شدند که البته در دو کمین محله الکرامه و ایرز، تلفات بیشتری به صهیونیست‌ها وارد شده است. در محله الکرامه در شمال غرب غزه و نزدیکی برج اندلس، منابع فلسطینی گزارش کردند که درگیری‌های تن به تن بسیار شدیدی بین مبارزان مقاومت و اشغالگران رخ داده است. یک فرمانده قسام گفته که در این درگیری‌ها تعدادی جنگ‌افزار اسرائیلی که به سمت محور‌های شمال و جنوب شهر غزه پیشروی کرده بودند، هدف قرار گرفته و منهدم شدند. فلسطینیان می‌گویند چهار خودروی نظامی اسرائیل را با گلوله‌های ضد زره در بیت‌حانون در شمال غزه منهدم کرده‌اند. تنها در یک مورد که منابع اسرائیلی از جمله «تایمز اسرائیل» هم آن را تأیید کرده‌اند، هفت سرباز اسرائیلی گردان تزابار تیپ پیاده نظام گیواتی با اصابت یک موشک هدایت شونده به یک نفربر زرهی «نامر» کشته شده‌اند. در همین رویداد، چهار سرباز دیگر زخمی شدند که حال یکی از آن‌ها وخیم اعلام شده است. دو سرباز دیگر از گردان ۷۷ تیپ زرهی ۷ در حالی که سوار بر تانک در حال عبور بودند، در اثر برخورد با یک وسیله انفجاری [احتمالاً مین]کشته شدند و دو سرباز دیگر نیز به شدت آسیب دیدند. ارتش رژیم صهیونیستی همچنین تأیید کرده که یک سرباز از گردان «روتم گیواتی» هم در درگیری جداگانه با رزمندگان حماس در نوار غزه به شدت مجروح شده است. گردان‌های قسام همچنین عصر دیروز اعلام کرد که گروهی از مبارزانش، با پهپاد‌های انتحاری زواری و شلیک راکت، نیرو‌های اشغالگر اسرائیلی و جنگ‌افزار‌های این رژیم را در نزدیکی دروازه النسر در شرق استان مرکزی غزه هدف قرار دادند. به گفته گردان‌های قسام، همچنین درگیری‌های شدیدی بین مبارزان این گردان‌ها و نیرو‌های اشغالگر صهیونیست در منطقه عطاطره در شمال غرب بیت‌لاهیا درگرفته است. مرکز فرماندهی نیرو‌های اشغالگر اسرائیلی در شمال غرب غزه نیز هدف حمله خمپاره‌ای قرار گرفته است. پیش از این، سخنگوی کتائب شهید عزالدین القسام گفته بود که مقاومت شمار زیادی از نظامیان رژیم صهیونیستی را به هلاکت رسانده و بیش از ۲۰خودروی نظامی آن‌ها را منهدم کرده است.
تلاش برای تقسیم غزه به شمال و جنوب


برخی منابع دیشب از بسته‌شدن جاده شمال به جنوب غزه به دست اسرائیلی‌ها خبر دادند. همزمان، بخش شدیدی از درگیری‌ها روی منطقه «حجر‌الدیک» متمرکز شده؛ جایی که اسرائیلی‌ها می‌کوشند از آنجا، غزه را به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم کنند. گردان‌های قسام عصر دیروز اعلام کرد که مبارزان این گردان‌ها یک تانک اسرائیلی را در این منطقه در حالی که گروهی از نظامیان اسرائیلی در کنار آن بودند، با راکت یاسین ۱۰۵ هدف قرار داده و با نیرو‌های اسرائیلی وارد درگیری شده و در نهایت زیر پوشش حملات خمپاره‌ای به پایگاه‌های خود بازگشتند. در حالی که صهیونیست‌ها با وارد شدن به جنگ گسترده زمینی در غزه، خود را در میانه یک جنگ نفسگیر در خیابان‌ها و تونل‌های غزه می‌بینند، هشدار‌ها درباره عواقب این جنگ زمینی رو به افزایش است. تایم دیروز در تحلیلی نوشت که جنگ غزه نه تنها امنیت را به اسرائیل نخواهد آورد بلکه نتانیاهو باید این را درک کند که تهاجم به غزه امنیت اسرائیل را کاهش می‌دهد. تایم به «حفاری» تونل‌های حماس اشاره کرده و گفته که حتی اگر اسرائیل در جنگ زمینی پیروز هم بشود «زندگی اسرائیلی‌ها بسیار پرهزینه خواهد بود.»
به نوشته تایم، حماس «شبکه وسیعی از تونل‌ها را در اختیار دارد که اسرائیل قادر به ترسیم نقشه آن‌ها نیست. احتمال اینکه اسرائیل در یک جنگ طولانی و وحشیانه غرق شود بسیار بیشتر از این است که به زودی بتواند سر از بدن حماس جدا کند.» تایم می‌نویسد: «حتی اگر اسرائیل بتواند به نحوی مقاومت فلسطینی‌ها را در غزه «تسلیم» کند، کسی باید امنیت آن سرزمین را در درازمدت حفظ کند.»