عذاب وجدان جهانی مقابل دغدغه عادی‌سازی عربی!

جوان آنلاین: هدف قرار دادن غیرنظامیان در غزه بدون هیچ اقدام درخور مجامع جهانی ادامه دارد. با این حال، مردم در نقاط مختلف جهان به شیوه‌های مختلف خشم خود را از ادامه نسل‌کشی در غزه ابراز می‌کنند و سه کشور در امریکای لاتین هم با اقداماتی از قبیل قطع رابطه و فراخواندن سفیر از اراضی اشغالی به کشتار زنان و کودکان واکنش نشان دادند. در چنین شرایطی، برخی اخبار حاکی از این است که ریاض همچنان به آینده روشن عادی‌سازی روابط با تل‌آویو چشم دوخته و امارات هم تمایلی ندارد در مسیر اقدام علیه صهیونیست‌ها گام بردارد. تداوم جنایات صهیونیست‌ها و نسل‌کشی مردم غزه که یک بار دیگر با بمباران جبالیا و به خاک و خون کشیدن غیرنظامیان جلوه‌گر شد، خشم جهانیان را به دنبال داشت. صد‌ها تن از مردم لندن حین تحصن در ایستگاه متروی «لیورپول»، با دست زدن و شعار دادن، پرچم فلسطین را به اهتزاز درآوردند و با سر دادن شعار‌هایی مانند «فلسطین باید آزاد شود» و «همین الان آتش‌بس اعلام کنید»، خواستار پایان حمایت بین‌المللی از اقدامات رژیم صهیونیستی در فلسطین و برقراری آتش‌بس شدند. مردم تونس نیز در اعتراض به این کشتار که صهیونیست‌ها نه تنها آن را تأیید بلکه از آن دفاع کردند، با اجتماع در مقابل تئاتر شهر به سمت سفارتخانه فرانسه تظاهرات کردند و با حمل پرچم‌های فلسطین شعار دادند «شهید آرام باش ما به مبارزه ادامه می‌دهیم»، «حملات اسرائیل به غزه باید متوقف شود». تظاهرات‌کنندگان خواستار اخراج سفیر فرانسه از تونس شدند و موضع‌گیری کشور‌های غربی را در حمایت از رژیم صهیونیستی محکوم کردند. در ازبکستان هم، نیرو‌های امنیتی این کشور بیش از ۱۰۰ نفر را که قصد داشتند در شهر «تاشکند» تجمعی در حمایت از مردم مظلوم فلسطین برگزار کنند، بازداشت کردند.
هشدار درباره اقدامات غافلگیرکننده مقاومت
در دنیای دیپلماسی نیز برخی کشور‌ها در حوزه امریکای لاتین در روابط خود با تل‌آویو تجدیدنظر کردند. بولیوی که در سال ۲۰۰۹ نیز روابط رسمی خود را با اسرائیل به دلیل جنگ غزه قطع کرده بود، یک بار دیگر تصمیم به قطع روابط گرفت. معاون وزیر امور خارجه این کشور سه‌شنبه شب در یک کنفرانس خبری گفت: «بولیوی برای محکوم کردن تهاجم نظامی نامتناسب اسرائیل به نوار غزه، تصمیم به قطع روابط دیپلماتیک با تل‌آویو گرفت.» همچنین «ماریا نلا پرادا» وزیر ریاست جمهوری بولیوی نیز اعلام کرد که این کشور کمک‌های بشردوستانه به غزه خواهد فرستاد. دولت‌های شیلی و کلمبیا نیز در اعتراض به کشتار مردم نوار غزه، سفیران خود را از فلسطین اشغالی فراخواندند. رئیس‌جمهور شیلی حملات جنایتکارانه اشغالگران به نوار غزه و کشتار زنان و کودکان را محکوم کرده و آن را مجازات دسته‌جمعی خواند. رئیس‌جمهور کلمبیا نیز بامداد چهارشنبه اعلام کرد: «تصمیم گرفتیم سفیر کشورمان را از اسرائیل فرا بخوانیم. اگر اسرائیل به کشتار مردم فلسطین پایان ندهد، ما هم نمی‌توانیم در آنجا بمانیم.»
مجموعه این اقدامات در شرایطی صورت می‌گیرد که از جانب برخی طرف‌ها در جهان عرب، نه تنها اقدام قابل‌توجهی علیه صهیونیست‌ها انجام نشده، بلکه همچنان زمزمه‌هایی درباره تمایل به ازسرگیری روند عادی‌سازی به گوش می‌رسد. جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز سه‌شنبه به خبرنگاران گفت، عربستان سعودی به دولت بایدن اطمینان داد که ریاض همچنان علاقه‌مند به دنبال کردن توافقی است که روابط با اسرائیل را پس از پایان جنگ غزه عادی‌سازی می‌کند. خالد بن سلمان، وزیر دفاع عربستان که روز دوشنبه با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید ملاقات کرده بود، در روز‌های آتی نیز برای گفتگو با مقامات ارشد دولت بایدن به واشنگتن می‌رود. شاهزاده سعودی در توئیتی اعلام کرد که به سالیوان بر لزوم آتش‌بس فوری در غزه، حفاظت از غیرنظامیان، اجازه کمک‌های بشردوستانه و ازسرگیری روند صلح تأکید کرد.


از سوی دیگر، یک هیئت دو حزبی کنگره به ریاست سناتور لیندسی گراهام ۱۰ روز پیش از عربستان سعودی دیدن کرد و با محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی دیدار کرد. یک منبع مطلع از این مذاکرات گفت که سعودی‌ها به سناتور‌ها گفتند که آن‌ها همچنان به تلاش برای دستیابی به توافق عادی‌سازی با اسرائیل علاقه‌مند هستند.
به موازات این تحولات، شبکه خبری امریکایی بلومبرگ مدعی شد امریکایی‌ها در رهگیری موشک‌های انصارالله تنها نبوده‌اند و یکی از این موشک‌ها را سامانه دفاعی عربستان سعودی رهگیری کرده که در خاک عربستان سعودی سقوط کرده است. همچنین، محمد البخیتی، عضو ارشد دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن بامداد چهارشنبه به شبکه «المیادین» گفت: «امروز امریکا در تجاوز به غزه مشارکت دارد و از خطوط قرمز یمن عبور می‌کند. ما اطلاعاتی مبنی بر مشارکت امارات نیز در حمله به غزه در اختیار داریم.» وی افزود: «ما با امارات و عربستان سعودی برای شکستن محاصره یمن و حمایت از غزه تماس گرفتیم، اما آن‌ها نپذیرفتند.»