نبرد تن به تن در غزه

گروه  جهان
اسراييل در همان روزهاي ابتدايي توفان‌الاقصي مدعي بود كه قصد حمله زميني به نوار غزه را دارد؛ امري كه حتي ايالات‌متحده امريكا به عنوان اصلي‌ترين حامي اين رژيم در جنگ غزه با آن صراحتا مخالفت كرده است. با اين حال هر چند كه در هفته‌هاي ابتدايي اين موضوع تنها به صورت نقل‌قول‌هاي رسانه‌اي مطرح مي‌شد، اما از حدود دو هفته پيش ورود زميني اسراييل به غزه نه در سطح گسترده بلكه به صورتي جزيي و خزنده آغاز شده است.
در چنين شرايطي روز گذشته ارتش اسراييل مدعي شد كه نيروهايش تا قلب شهر غزه پيشروي كرده و در آنجا با نيروهاي حماس درگير شده‌اند. در واقع درحالي كه صهيونيست‌ها هدف خود از حمله زميني به غزه را از بين بردن حماس اعلام كرده‌اند، اما از همان روزهاي ابتدايي جنگ دو مقوله مهم درخصوص ورود نظامي به غزه مطرح شده است. يكي اينكه ورود اسراييل به جنگ زميني در غزه با توجه به دست بالاي حماس در اين منطقه براي آنها بسيار پرهزينه و پرتلفات خواهد بود. از سوي ديگر درحالي كه به واسطه حملات بي‌امان ارتش صهيونيستي تا عصر روز چهارشنبه بيش از 10500 نفر در غزه شهيد شده و بخش قابل‌توجهي از منطقه نيز با خاك يكسان شده است، حمله زميني به اسراييل به مثابه نوعي نسل‌كشي و افزايش كشته‌هاي بيشتر غيرنظاميان خواهد بود.
از سوي ديگر موضوع بعدي اين است كه در صورت موفقيت صهيونيست‌ها در اشغال دوباره غزه، كنترل اين منطقه قرار است توسط كدام نيرو به دست گرفته شود. آيا اسراييل قرار است چنين كاري را انجام دهد يا اينكه قرار است يك گروه بين‌المللي وظيفه اداره آن را برعهده بگيرد. تا اينجاي كار صهيونيست‌ها مدعي هستند كه قصد دوباره براي اشغال غزه ندارند، اما نتانياهو مي‌گويد كه كنترل امنيتي نامحدودي بر آن اعمال خواهيم كرد؛ موضوعي كه به نوبه خود ابهام‌برانگيز است، زيرا اساس كنترل امنيتي به معناي اشغال دوباره غزه از سوي اسراييل قلمداد مي‌شود.


از سوي ديگر دوباره شاهد بوديم كه ايالات‌متحده امريكا با اشغال غزه از سوي رژيم صهيونيستي مخالفت كرده است. در همين رابطه آنتوني بلينكن وزير خارجه امريكا كه سه بار به منطقه سفر كرده، روز گذشته بعد از نشست گروه هفت در ژاپن در گفت‌وگو با خبرنگاران از رژيم صهيونيستي خواست غزه را بعد از پايان جنگ با حماس اشغال نكند. پيش از اين نيز شاهد بوديم كه جو بايدن رييس‌جمهوري امريكا هم كه به سرزمين‌هاي اشغالي سفر كرده بود، بلافاصله بعد از بازگشت به واشنگتن به صراحت اعلام كرد كه اشغال دوباره غزه از سوي اسراييل اشتباهي بزرگ خواهد بود.
 
رويارويي مستقيم در غزه
اين مساله يك رويكرد دوگانه را ازسوي امريكا و اسراييل درقبال غزه نشان مي‌دهد. يعني اگر قرار به اشغال دوباره غزه توسط اسراييل نيست، علت اين حجم از عمليات وحشيانه عليه غيرنظاميان در نوار غزه چه معنايي دارد. همچنين سياست كوچ اجباري اهالي غزه از شمال به جنوب هم در رابطه با اين مساله گنگ و مبهم خواهد بود. در همين راستاست كه برخي ناظران معتقدند در سايه مخالفت امريكا به اشغال غزه به دست اسراييل، احتمالا يك آدرس غلط براي منحرف كردن كشورهاي منطقه و سپس قرار دادن آنها در عملي انجام شده وجود دارد، زيرا تمامي شواهد از حمله خزنده زميني اسراييل به غزه تا بمباران‌هاي بي‌امان و همچنين تخليه اجباري ساكنان شمال، مويد اين نكته است كه اسراييل و متحدانش در اين جنگ به دنبال يك سياست واحد به منظور اشغال غزه هستند تا در آينده غزه مانند كرانه باختري تبديل اهرم امتياز و فشار اسراييل عليه فلسطين و حاميان آن تبديل شود.
در همين رابطه و درحالي كه تقريبا سيزده روز از آغاز عمليات زميني اسراييل به نوار غزه مي‌گذرد و منطقه نيز همچنان زير بمباران‌هاي شديد ارتش صهيونيستي قرار دارد، ادعاي اسراييل براي رسيدن به قلب شهر غزه در شرايطي مطرح شده كه نيروهاي مقاومت در محورهاي مختلف با ارتش اين رژيم درگير شده و گفته مي‌شود كه از روز سه‌شنبه تا عصر چهارشنبه چندين خودروي نظامي و تانك آنها هدف حمله قرار گرفته و منهدم شده است.
در اين راستا طبق گزارشي كه الجزيره منتشر كرده گردان‌هاي القسام به عنوان شاخه نظامي حماس اعلام كرده‌اند كه سه تانك و نفربر اسراييل را در شمال ميدان توام هدف قرار داده، 4 تانك را نيز در شمال و جنوب غزه منهدم كرده‌اند.
علاوه بر اين طبق گزارش الجزيره، گردان‌هاي القدس، شاخه نظامي جهاد اسلامي هم اعلام كرده كه با خمپاره و بمب‌ تعدادي از خودروهاي زرهي دشمن را در محور غرب غزه هدف قرار داده كه منجر شد يكي از خودروهاي نظامي دشمن منهدم شده و تعدادي از سربازان صهيونيست نيز زخمي شوند.
 
فشار همه‌جانبه بر تل‌آويو
همچنين سايت المانيتور در گزارشي با اشاره به حمله زميني اسراييل به غزه آورده است: هر چند كه اسراييل تاحدودي موفق به پيشروي در غزه شده، اما هدف اين رژيم براي از بين بردن رهبري سياسي و نظامي حماس آنچنان ساده نخواهد بود. در واقع چشم‌انداز اسراييل براي مواجهه با حماس در غزه روي كاغذ ساده است؛ ترور يا دستگيري رهبران حماس و انهدام شبكه تونل‌هاي زيرزميني اين جنبش. با اين حال واقعيت اين است كه هيچ مقام اسراييلي قادر نيست زمان مشخصي را براي تحقق چنين هدفي اعلام كند. شايد به همين دليل هم هست كه آنها خود را براي يك جنگ طولاني در غزه آماده مي‌كنند.
در حال حاضر آمارها نشان مي‌دهد كه سه لشكر با توپخانه، هليكوپتر و جت‌هاي جنگنده رژيم صهيونيستي در جنگ غزه به صورت فعال حضور دارند و همزمان با محاصره غذايي و دارويي مردم، به دنبال بستن راه‌ها از جبهه‌هاي شمالي، غرب و شرق هستند. اين درحالي است كه صهيونيست‌ها به‌شدت در مورد كمين نيروهاي مقاومت در داخل شهر آسيب‌پذير بوده و نيروي مهندسي خود را نيز براي كاستن از اين آسيب‌پذيري با تمامي ظرفيت به كار گرفته‌اند.
با اين حال طبق گفته ناظران تاكنون كه دو هفته از ورود زميني اسراييل به غزه مي‌گذرد، هنوز هيچ نشانه‌اي از تضعيف حماس و نيروي نظامي آن ديده نمي‌شود. دقيقا در چنين وضعيتي است كه اسراييل علاوه بر اينكه در افكار عمومي جهان و سازمان‌هاي بين‌المللي به واسطه جناياتش نسبت به غيرنظاميان در غزه محكوم شده به احتمال زياد طي روزهاي آينده از سوي دولت بايدن نيز تحت فشار قرار خواهد گرفت، چراكه اكنون در داخل امريكا يك شكاف عميق نسبت به اينكه تا چه زماني قرار است غيرنظاميان در غزه قتل عام شود وجود داشته و دولت بايدن باتوجه به اينكه در آستانه انتخابات رياست‌جمهوري قرار دارد، همزمان با حمايتش از اقدامات اسراييل در جنگ غزه، نمي‌تواند تا مدت نامحدودي نسبت به حجم كشتار زنان و كودكان در اين منطقه توسط اسراييل ساكت بماند.