اگر مي‌گذاشتند، بهار سال گذشته VAR به ايران آمده بود

علي  ولي‌اللهي
در همين يك ماه گذشته فدراسيون فوتبال و در راس آن مهدي تاج و خداداد افشاريان به عنوان رييس فدراسيون و رييس كميته داوران براي بار هزارم وعده دادند به زودي كمك‌داور ويديويي به ايران خواهد آمد. در اين بين افشاريان پا را فراتر نهاد و گفت تنها كسي كه مي‌تواند اين كار را انجام دهد تاج است! اين ادعاها درحالي است كه در زمستان سال 1400 VAR براي نخستين‌بار به ايران آمد و در بازي ايران و كره‌جنوبي به صورت آفلاين مورداستفاده قرار گرفت. در آن زمان احسان عزيزي خادم سرپرست كميته آي‌تي فدراسيون بود و همچنين پروژه ورود VAR به ايران را هدايت مي‌كرد. آن زمان فدراسيون درگير مذاكره با چند شركت بود و گويا توافق‌هاي لازم هم صورت پذيرفته بود تا آن‌طور كه عزيزي خادم مي‌گويد بهار 1401 فوتبال ايران به تكنولوژي روز دنيا مجهز شود، اما اتفاقات بهمن 1400 و عزل رييس وقت فدراسيون و تغيير و تحولات همه‌ چيز را به تعويق انداخت و از همان زمان فوتبال ايران منتظر تحقق وعده‌هاي مديران جديد فدراسيون در اين زمين است. با احسان عزيزي خادم گفت‌وگوي مفصلي ترتيب داديم. در اين گفت‌وگو سير تا پياز نحوه ورود VAR به ايران و همين‌طور چرايي عدم موفقيت مديران فعلي فدراسيون مورد بحث قرار گرفت. نسخه ويديويي اين گفت‌وگو همزمان با انتشار نسخه متني آن در روزنامه از طريق سايت اعتمادآنلاين قابل دسترسي است.
 
‌از زمان ورود شما به فدراسيون فوتبال شروع كنيم. چه شد با فدراسيون فوتبال شروع به همكاري كرديد؟


از زماني كه آقاي شهاب‌الدين عزيزي خادم رييس فدراسيون شدند، درخواستي از من داشتند كه همكاري كنم و با پيگيري كه ايشان داشتند
به واسطه حساسيت‌هايي كه بحث IT داشت به عنوان مشاور آمدم. حوزه‌هاي مختلفي بود در بحث توسعه‌ IT ولي بيشتر در بحث سامانه هواداري و كلوپ هواداري و فوتبال الكترونيكي و ظرفيتي كه در بحث فوتبال مجازي در كشور بود. هم براي درآمدزايي و هم براي اينكه سازوكاري داشته باشيم براي علاقه‌مندان به فوتبال. در بحث سازماندهي هواداري تيم ملي بزرگسالان، اميد و زنان و هم بحث فوتبال مجازي. آماده شدن طرح‌ها و ارايه يك سامانه جامع براي فدراسيون فوتبال. بعد از مقطعي مهندس قنبرزاده زماني كه من در فدراسيون هم نبودم با من تماس گرفتند و گفتند شما را به عنوان پروژكت ليدر VAR معرفي كردم و بعد ديدم كه ايشان نامه كتبي به رييس فدراسيون زده‌اند. از آن به بعد بحث VAR به صورت پررنگ به فعاليت‌هاي ما اضافه شد. اگر اشتباه نكنم مرداد ۱۴۰۰ بود كه حكم سرپرست دپارتمان فناوري اطلاعات و رييس دپارتمان را زدند و آن زمان هم مصادف بود با يكي از پروژه‌هاي خيلي جدي كه به نوعي اهميتش اگر نگويم بيشتر اما كمتر از VAR نبود كه بحث Fifa clearing house بود. پروژه‌اي كه كاملا مثل VAR متوقف بود.
‌دقيقا در چه تاريخي به عنوان پروژكت ليدر VAR انتخاب شديد؟
اگر درست در ذهنم باشد ۱۷ تير ۱۴۰۰ بود. هفته سوم تير ماه اولين جلسه كارگروه VAR را برگزار كرديم. فيفا پلني داشت و تيم را بايد طبق آن تشكيل مي‌داديم، هم به صورت رسمي اعضاي تيم را معرفي مي‌كرديم كه دسترسي بدهند به سامانه‌اي كه بايد اطلاعات VARرا وارد مي‌كرديم و هم بايد طي جلسه‌اي اعضاي تيم را پرزنت مي‌كرديم. نقش‌هاي مختلفي بود، بعضي نقش‌ها حقوقي بودند مثلا رييس كميته مسابقات يا دبيركل، اعضاي حقوقي بودند. افرادي هم بودند كه مثلا مسوول آموزش داوران و كمكش بود كه خاطرم است از جناب آقاي عليرضا فغاني خواهش كرديم كه تشريف بياورند و ايشان هم قبول كردند. باتوجه به اينكه خودشان بج VAR داشتند و هم خيلي كار ما را جلو انداختند. آقاي منصوري بود به عنوان دستيار ايشان كه با توجه به اينكه اين دوره‌ها را گذرانده بودند، كمك كردند. نقش فاينانشيال داشت، بحث‌هاي مالي، بحث ليگال و تكنيكال را داشت. پروژكت ليدر هم بود كه مسوول كل اين پروژه بود و به نوعي اين افراد را راهبري مي‌كرد.
‌اولين اقدام‌تان براي اينكه اين پروژه را جلو ببريد مذاكره با شركت‌ها بود؟
خير! اولين اقدام اين بود كه داكيومنت‌ها را خوانديم كه بفهميم چه چيزي از ما مي‌خواهند، چون اين كاملا پروژه‌اي بود كه نقشه راهش مشخص بود. فيفا پلن كاملي را به همه فدراسيون‌ها داده بود كه گفته بود طبق برنامه IAAP بايد گام به گام و فاز به فاز پروژه پيش مي‌رفت. هر فازي و اكتيويتي توسط فيفا تاييد مي‌شد و بعد به فاز بعدي مي‌رفتيم. يعني اول سراغ اين رفتيم كه بايد چه كارهايي انجام دهيم، بعد سراغ تشكيل تيم براساس رول‌هايي كه بود و تخصص‌هايي كه نياز بود. آقاي فغاني آن زمان براي داوري دربي به ايران تشريف آورده بودند و در همان زمان بود كه با ايشان تماس گرفتم و ايشان هم با روي باز پذيرفتند و خيلي هم همكاري كردند. بعد تشكيل جلسات و اينكه رفتيم روي انجام فازهاي پروژه كه در اولينش Initial planning بود كه يكي از كارهايي
كه بايد تعيين تكليف مي‌كرديم اين بود كه يك STP يا همان
Service technology provider را از بين
STPهايي كه مورد تاييد فيفا بودند، اعلام مي‌كرديم كه ما با اين شركت به توافق رسيده‌ايم. بحث قرارداد و اينها مال مرحله سوم بود. در پروسه‌اي كه وقت‌گير هم بود سراغ اين رفتيم كه ببينيم چه كسي حاضر است با ما كار كند.
‌از چه زماني متوجه شديد كه مي‌توانيد اين پروژه را در حدفاصل كوتاه به سرانجام برسانيد؟
ابتدا كه مطالعه كرديم و جلساتي گذاشتيم متوجه شديم كه اين كار قابل انجام است. فيفا گفته بود اين پروژه بين 18 تا 9 ماه طول مي‌كشد. منتها بحثي پيش آمد. دبيركل وقت آن زمان آقاي كامراني‌فر، با ارتباطاتي كه داشتند گفتند AFC حساس شده روي يكسري موارد و با توجه به صحبت‌هايي كه سرمربي تيم سوريه كرده بود كه اينها VAR نداشتند (آن بازي كه يك-صفر باختند)، آقاي كامراني‌فر گفتند سيگنال‌هايي به من رسيده است كه اينها مسوولان AFC را روي اين قضيه حساس مي‌كنند و نياز است كه راه‌حل سريعي براي بازي‌هاي ملي داشته باشيم تا حداقل اينكه جلوي اين بهانه را بگيريم. يكي از اقدامات اين بود كه بايد VOR يا همان Video Operation Room را آماده مي‌كرديم، در يك اتاق ورزشگاه آزادي نيازمندي‌هاي اوليه كه براي اتاق VAR نياز بود، قرار گرفت. حتي يادم است نماينده فيفا‌ آقاي هنري ديد كه يكسري چيزها را آماده كرده‌ايم. گفتيم كه راه‌حل كوتاه‌مدتي داشته باشيم كه فدراسيون با اقدام سريع بتواند به صورت اجاره بياورد. به برگزاركننده مسابقات كه آن زمان AFC بود بگوييم ما داريم و اگر شما مي‌خواهيد داور معرفي كنيد يا هرچي بدانيد كوتاهي از سمت فدراسيون ايران نيست. يادم است كه همان زمان حتي رييس وقت فدراسيون از من پرسيد به ايشان قول دادم كه به بازي ايران و كره مي‌رسانيم كه رسانديم. منتها پروژه كلي‌اش اصلا به اين صورت نبود كه يك دستگاهي بياوريم و بگوييم اجاره كنيم يا هر چي. مراحلش بايد گام به گام طي مي‌شد. پيش‌بيني‌‌مان اين بود كه گفتيم براي اواخر بهار ۱۴۰۱ آن پروژه را عملياتي كرده‌ايم و VAR حداقل در شش ورزشگاه مستقر شده است.
‌درواقع شما دو پروژه را همزمان با هم پيش مي‌برديد؛ يكي براي اينكه بتوانيد ميزباني ايران را تثبيت كنيد از لحاظ اينكه تكنولوژي VAR را داريم و سراغ مذاكره با شركتي رفتيد كه اجاره كنيد و از طرفي هم پروژه را جلو مي‌برديد كه فازهاي فيفا را
به سرانجام برسانيد و در فاصله يكساله VAR وارد ايران شود. در مورد داستان اجاره براي‌مان بگوييد كه به چه صورت بود و با چه شركتي مذاكره كرديد و كارها چطور پيش رفت.
باتوجه به اينكه بايد شركتي مي‌بود كه مورد تاييد فيفا باشد، ليست را كه گرفته بوديم طبيعتا تعداد محدود مي‌شد. اينترنشنال فدراسيون با 15 شركت‌ مكاتبه كرد. خاطرم هست پنج شركت پاسخ دادند و وارد مذاكره شديم. نهايتا دو شركت گفتند ما مي‌فروشيم. يكي شركت اسلومو و ديگري سيمپلي لايو بود. بعد دوباره گفتيم براي رنت اگر بخواهيم چه كسي با ما همكاري مي‌كند. آنجا فقط شركت سيمپلي لايو گفت كه اجاره مي‌دهم و شركت ديگر صراحتا نوشت كه من رنت كار نمي‌كنم اگر براي خريد مي‌خواهيد مي‌توانيد به ايجنت ما مراجعه كنيد.
‌چطور شد كه وارد مذاكره شديد؟ در مورد قيمت و حاشيه‌ها هم بگوييد.
اين شركت بايد محصولش را پرزنت مي‌كرد و قيمت مي‌داد. اگر درست در ذهنم باشد هر بازي حدود ۱۰ هزار يورو بود كه حد معمول بود. مذاكرات را پيش مي‌برديم و مكاتبات اداري هم از مرداد ماه شروع شده بود. بعد هم دستگاه‌شان را به ايران آوردند و در ورزشگاه آزادي به صورت آفلاين راه‌اندازي شد اما بعد يكسري حواشي پيش آمد كه خودشان از ادامه همكاري انصراف دادند و چون اجاره بود، اجاره‌شان را گرفتند و رفتند و فيفا هم كه استعلام كرده بود گفته بودند كه خود ما مايل به ادامه كار نيستيم.
‌براي خريد نخواستيد همكاري كنيد؟
در بحث خريد دنبال اين بوديم فاندي كه فيفا به كشورها و فدراسيون‌ها براي توسعه فوتبال مي‌دهد را استفاده كنيم. نمي‌خواستيم از خودمان يا منابع كشور هزينه كنيم. وقتي بتوانيد فاندي را در جهت مثبتي جذب كنيد دوره بعدي فاند بالاتري به شما مي‌رسد. ما هم تصميم گرفتيم از فيفا فاند استفاده كنيم و مشخصا بابت اين با فيفا مكاتبه كرديم و گفتيم در بحث تحريم هستيم و مي‌خواهيم از فيفا فاند استفاده كنيم. شما با شركت‌ها صحبت كنيد و به ما بگوييد كه چه كسي حاضر به همكاري است چون بحث رنت نيست كه ما بگوييم براي يك بازي بيايد و برود. يا بگوييم كه نهايتا پول نقد پرداخت مي‌كنيم چون قرارداد بزرگي بايد بسته مي‌شد. به همين خاطر وارد مكاتبه شديم و فيفا هم پنج شركت را به ما معرفي كرد كه با آنها مكاتبه كرديم كه مشكلي نداشتند كه با تايتل ايران به حساب‌شان پول واريز كنيم و خودمان هم براي فيفا فاند مي‌توانيم هزينه كنيم. از اين پنج شركت هم دو شركت به ما پيشنهاد مشترك دادند كه البته به عنوان تكنولوژي پرووايدر مي‌خواستند بيايند يعني در واقع كسي كه ارايه‌دهنده تكنولوژي است. ما به عنوان ارايه‌دهنده خدمات همراه اول را مدنظرمان داشتيم. با توجه به گستردگي كه در بحث ارتباطات داشت و اينكه به‌شدت نياز به اينترنت و داركور اختصاصي در هر ورزشگاه داشتيم. اين كار را همراه اول و شركت مخابرات مي‌توانست انجام دهد كه انصافا خيلي هم همكاري كردند. در بازي ايران-كره هم بدون چشمداشتي مانيتورها را تامين كردند، فيبري كه داخل ورزشگاه كشيده شده بود زحمت كشيدند و هم يك گيگابيت اينترنت دديكيت در ورزشگاه آزادي به ما دادند كه بي‌سابقه بود. در بازي با كره، عراق و امارات آن را داشتيم و بعد نمي‌دانم چه اتفاقي برايش افتاد. باتوجه به اينكه همراه اول بزرگ‌ترين اپراتور خاورميانه است به تكنولوژي پرووايدرها هم گفتيم كه مدنظرمان است همراه اول حتي به عنوان سرويس پرووايدري كه موردتاييد فيفا در خاورميانه باشد. در بحث فوتبال مجازي و Efootball كلا همراه اول قرار بود به عنوان اسپانسر بحث‌هاي درآمدي را انجام دهد چون هر كسي قدرت اجراي اين را نداشت چون كاملا كار اپراتور بود آن‌هم اپراتوري به بزرگي همراه اول.
‌كدام شركت‌ها پيشنهاد همكاري مشترك دادند؟
Broadcast solution و EVS
‌تا كجا با اين شركت‌ها پيش رفتيد كه همه ‌چيز به‌هم خورد؟
جلساتي با اينها داشتيم هم با مسوول امور خاورميانه شركت Broadcast solution و هم با شركت EVS. من در ۲۸ بهمن بلافاصله بعد از جلسات كذايي كه داشتيم استعفا دادم. طبق آخرين صحبتي كه داشتيم، دو مورد را داشتيم: يكي آموزش داوران كه قرار بود نهم و دهم فروردين ۱۴۰۱ يعني قبل از نيمه اول ماه يك ست را به صورت فورس به ما برساند كه آموزش داوران را شروع كنيم، بعد هشت ست ديگر كه دو تا به صورت قابل جابه‌جايي و شش‌تاي ديگر به صورت ثابت در ورزشگاه بود كه تا مهر ماه به مرور تحويل بدهند، چون ساخت پك براي آنها هم طول مي‌كشيد. Broadcast solution كه طرف اصلي ما بود كه احتمالا در موقع بازي‌ها ديده‌ايد حتي ماشین و ن‌شان هم مي‌آيد و همكاري‌هاي مستمري با سازمان صداوسيما داشتند،
system integrator است. شما مي‌دانيد VAR خودش يك سرور است اما شما بايد دوربين، تجهيزات اتصال و تجهيزات راديويي داشته باشيد و ما كل اين پك را خواسته بوديم نه اينكه بگوييم فقط يك سرور بياوريد. دوربين‌هاي خاص نياز داشتيم كه بايد بالاي ۱۲۰۰ FPS باشند يا تجهيزات ارتباط راديويي و... و قرار بود پك را به ما بدهند و توافقات هم انجام شده بود و گفته بوديم كه همراه اول هم سيستم پرووايدر است. حتي مركز شهيد كاظمي را به عنوان ديتاسنتر VAR كشور در نظر گرفته بوديم و آقاي دكتر اخوان و قائم‌مقام‌شان دكتر بهروزي گفتند جايي كه خودمان نتوانيم، شركت مخابرات ايران همكاري مي‌كند.
‌بحثي در مورد شركتي كه قرار بود با شما همكاري كند مطرح كرديد كه قرار بود تجهيزات به ايران بياورد. در كنار اين شركت آن‌طور كه شنيده‌ام يكسري واسطه‌هاي ديگر هم تلاش مي‌كردند كه دستگاه‌ها را به فدراسيون فوتبال بفروشند يا خودشان را به عنوان نماينده شركت جا بزنند كه بگويند ما مي‌توانيم اين كار را براي شما انجام دهيم. آيا چنين صحبتي درست است؟
بله وجود داشت ولي من بارها گفتم براي‌مان اهميتي نداشت چه كسي چه ادعايي مي‌كند. فيفا ۱۵ شركت را به ما معرفي كرده و گفته بود كه با اينها مي‌توانيد كار كنيد. زماني كه برچسب فيفا كواليتي را آوردند، اگر اشتباه نكنم از ژوئن، ۲۰۲۲ گفتند اين برچسب اجباري مي‌شود. شركت‌هايي كه گفتم به اضافه هاكاي يا ويو كه آلماني بود اوايل با ما مذاكره مي‌كرد و بعد گفت بحث تحريم‌ها را بايد محاسبه كنم و جواب ما را نداد. آنها هم شركت هايتكي بودند و روي GLT (تكنولوژي خط دروازه) كار كرده بودند. اينكه كسي بيايد بگويد من ايجنت هستم و دستگاه دارم يا ندارم كه به درد ما نمي‌خورد. VAR به اين شكل نيست كه من بگويم يك سرور را بياوريد! اين بحث در يكي از جلسات داخلي VAR مطرح شد كه گفتند فدراسيون فوتبال كره قبلا EVS بوده و الان از هاكاي استفاده مي‌كند. ما با توجه به روابط حسنه‌اي كه رييس وقت فدراسيون با فدراسيون كره دارد، صحبت كنيم كه اين دستگاه را به ما بدهد. من گفتم اگر اين كار را بكنيم آيا با EVS قراردادي داريم كه نشان فيفا دهيم؟ من بايد رسما به فيفا بگويم كه با يك شركت توافق كرده‌ام و فيفا آن را استعلام مي‌كند. نمي‌شود دستگاهي را از يك طرف بگيرم و خبر نداشته باشند. اين يك پروژه است. اين‌طور نبود كه من دستگاهي را بخرم و بگويم كار را انجام دادم. كلي كار قبل و بعدش بايد انجام مي‌دادم و اگر به فرض دستگاهي كه مي‌آورند نياز به خدماتي دارد، اگر مشكلي داشته باشد بايد بتواند مشكل را حل كند يعني يك سرويس پرووايدر هم نياز دارد.
‌تحت فشار هم قرار گرفتيد كه با شركت خاصي كار كنيد؟
بله خيلي زياد اما اصلا براي من يا رييس وقت فدراسيون مهم نبود.
‌براي مخاطبان ما مهم است كه چه پروسه‌‌اي هست كه با دبير كارگروه VAR تماس بگيرند و بگويند با فلان شركت قرارداد ببنديد، چون همين الان مساله روز فوتبال‌مان VAR است و مي‌خواهيم ببينيم كه آسيب‌هايش كجاست. آيا يكي از آسيب‌هايش است كه باعث مي‌شود فدراسيون در انجام وظيفه‌اش ناتوان بماند؟
هر جايي كه در قراردادي حجم بالايي از پول قرار باشد مبادله شود ممكن است اين آسيب‌ها هم باشد.
‌حدودا چه رقمي بايد هزينه مي‌كرديد؟
قيمت سرور VAR متفاوت است. بسته به دوربين‌هايي كه به آن متصل مي‌شدند، مثلا به نوعي هشت كاناله، ۱۶ كاناله بود كه دو تا را هم بايد براي دوربين‌هاي ويژه مي‌گذاشتيد، ولي قيمت سرورها از ۸۰ هزار دلار تا 350 يا ۴۰۰ هزار دلار بود. ولي ما با Broadcast solution چيزي كه صحبت كرديم پك كامل بود. حساب كه كرديم هر پك بين ۴۵۰ تا ۵۰۰ هزار يورو مي‌شد.
‌پس در مورد رقمي حدود چهار ميليون دلار صحبت مي‌كنيم.
اين عدد بايد ضربدر ۱۵ ورزشگاه مي‌شد، چون فاز اول گفتيم ورزشگاه بايد يكسري زيرساخت‌هاي لازم را داشته باشد. مثلا زمينش قابل كاليبره كردن باشد، جايي براي نصب دوربين‌ها داشته باشد و آن زمان به اين نتيجه رسيديم كه در حال حاضر شش ورزشگاه با تغييرات جزيي اين امكان را دارند و قطعا در فاز بعدي سراغ بقيه ورزشگاه‌ها مي‌رفتيم. هشت موردي كه گفتم دو مورد پرتابل دراختيار فدراسيون باشد كه اگر جايي نياز بود استفاده شود.
‌بنابراين اگر در مورد رقم ۵ تا ۸ ميليون دلار صحبت كنيم خيلي‌ها وسوسه مي‌شوند كه بخواهند بخشي از قرارداد باشند.
طبيعي است.
‌با شما تماس مي‌گرفتند و شما قبول نمي‌كرديد و مي‌گفتيد با خود شركت بايد مكاتبه كنيد.
بله هم تماس مي‌گرفتند يا بعضا مكاتبه مي‌كردند. حتي بعضا از جاهايي دستوري مي‌گرفتند و مي‌آوردند و براي من مهم نبود.
‌بخشي از اين فشارها در داستاني كه سر VAR كه به عنوان رنت آورديد آنجا بيرون نزد كه بخواهند شما را اذيت كنند؟
اين را بايد از كساني بپرسيد كه ما را تحت فشار قرار دادند (باخنده). ولي آنجا بحث‌هايي به صورت شفاهي مطرح شد و شركت هم كه خودش گفت همكاري نمي‌كنم. شركت سيمپلي لايو. هر دو شركت به ما ايجنت معرفي كرد و ايجنت‌هاي‌شان هم با ما صحبت كردند. ولي من گفتم نه قرارداد با ايجنت مي‌بندم و نه بحثي با ايجنت دارم من اول بايد با كمپاني اصلي به توافق برسم. مثلا يك مورد شركت مي‌گفت من رنت نمي‌دهم و ايجنت مي‌گفت مي‌دهم. اول بايد با يكي از پرووايدرهاي مورد تاييد فيفا به توافق حداقل اوليه مي‌رسيديم كه تاييد كنند بعد برويم سراغ اينكه چطور قرارداد مي‌بندند، ايجنت چه كسي است و سراغ چه كسي برويم. پلن‌هاي ديگري هم با مجموعه همراه داشتيم. يكي از شركت‌هاي زيرمجموعه در زمينه VAR كار مي‌كرد با توجه به اينكه همراه سرويس پرووايدر مي‌شود بتواند كمك كند و آن شركت كم‌كم به اين مرحله برسد و موانعي كه داشتيم با كمك آنهايي كه در كار بودند حل شود. يادم است در مورد بيمه مشكل را داشتند و از بانك سوييس بايد اين تضمين را مي‌گرفتند كه به دليل تحريم‌ها امكان‌پذير نشد. خواستيم يك پرووايدر در داخل هم داشته باشيم. ولي همه اينها بعد از اين قرار مي‌گرفت كه توافق انجام شود.
‌بحثي را شنيدم كه وقتي دوربين‌هاي VAR وارد ايران شود و در استاديوم‌ها نصب شود شما با شركت همراه اول مي‌خواستيد قراردادي در مورد حق پخش بازي‌ها ببنديد. درست است؟
به اين صراحت مطرح نشده بود، ما گفتيم شركتي كه مي‌آيد و سرويس پرووايدر VAR است حق بهره‌برداري از تصاوير VAR را دارد. اينجا همراه اول بود كه بايد خودش به عنوان سرويس پرووايدر آن زمان و پارتنر ما تصميم مي‌گرفت كه تصاوير را خودش پخش كند يا به
صداو سيما بدهد.
‌فقط تصاوير VAR يا كل بازي‌؟
بالاخره كسي كه دوربين VAR مي‌آورد تصاوير كل بازي را مي‌گيرد.
‌يعني اين ايده در ذهن شما بود كه اين قرارداد منعقد شود، انگار كه حق پخش بازي‌ها را همراه اول خريده باشد؟ يا رقمي به شما بپردازند بگويند تصاويري كه دوربين‌هاي ما در استاديوم ضبط مي‌شوند براي ما باشند.
بحث حق پخش كه هميشه مطرح بوده منتها تا زماني كه دوربين دراختيارتان نباشد نمي‌توانيد فشاري بياوريد. آنجا دوربين‌ها بودند و تصاوير مي‌گرفتند. اين ديگر مي‌رفت در مذاكره كه با صداوسيما يا جاهاي ديگر صحبت كنيم. حقيقتا به صورت ديتيل وارد اين بحث نشديم. آنچه ما مي‌دانيم اين است كه كسي كه سرويس پرووايدر VAR است حق بهره‌برداري از تصاوير را دارد. به مراتب تصاوير VAR شايد از تصاوير بازي ارزشمندتر باشد. ولي اينكه حق پخش تلويزيون يكي از دغدغه‌هاي جدي ما در آن زمان بود، شكي در اين نيست و هميشه هم دنبال راهكارهايي براي اين موضوع بوديم.
‌از اين مسير مي‌توانست محقق شود؟
قابل فكر كردن بود.
‌نمي‌خواهيد با صراحت جواب بدهيد؟
چون محقق نشد (باخنده).
‌ولي قابل محقق شدن بود. وقتي شما شركتي را داريد كه دوربين دارد و تصاوير را باكيفيت ضبط مي‌كند مي‌توان گفت كه صداوسيما را مي‌شود كنار گذاشت چون فقط صدا و سيما دوربين دارد.
حداقلش اين است كه مي‌توان به صورت جدي‌تر مذاكره كرد.
‌مثل برگ برنده است.
بله.
‌پس شما كار را تا اينجا رسانده بوديد كه فكر مي‌كرديد تا اواسط ۱۴۰۱ VAR را تثبيت شده در ايران داريم و وارد فاز بعدي كه تجهيز همه ورزشگاه‌ها هست مي‌شويم كه اتفاقات ۲۸ بهمن افتاد و شما استعفا داديد و از فدراسيون جدا شديد. بعد از آن به نظر مي‌رسد همه پروژه‌اي كه شما پيش مي‌برديد متوقف شد چون از ۲۸ بهمن ۱۴۰۱ بالغ بر 21 ماه گذشته و در رسانه‌ها مي‌بينيم كه گفته مي‌شود ان‌شاءالله VAR به زودي وارد كشور خواهد شد. در جريان هستيد كه بعد از رفتن شما چه اتفاقاتي افتاد؟
صادقانه مي‌گويم راستش خير، چون دنبال نكردم ولي مشخص بود كه ما تا كجا پيش رفته بوديم و جلسات منظمي هم داشتيم.
‌گروه بعدي بايد كار را از اول شروع مي‌كرد يا از جايي كه شما پيش برده بوديد، مي‌توانست ادامه دهد؟
پروژه است ديگر. مگر چند نفر از آن تيم عوض شدند؟ من بودم و يكي، دو نفر ديگر. قاعدتا در پروژه به اين شكل است كه براساس افراد كه نيست، مثلا اين همه پروژه در حوزه IT و حوزه‌هاي ديگر هست و افراد عوض مي‌شوند و پروژه مي‌تواند ادامه پيدا كند.
‌اما به نظر مي‌رسد اين پروژه ادامه پيدا نكرد چون اگر قرار بود ادامه داشته باشد بايد در همان زمان‌بندي كه شما درنظر داشتيد يا حداقل با دو، سه ماه تاخير به نتيجه مي‌رسيد. خاطرم هست تابستان سال گذشته بود بعد از يك جلسه هيات رييسه برخي از اعضا گفتند كه ما با شركت اسلومو و يك شركت ديگر به توافق رسيديم و يكي از اين دو قرار است به زودي بيايند. از آن زمان بيشتر از يك سال گذشته و نيامدند. تا اين اواخر دو دستگاه VAR اجاره‌اي به خاطر قهرمان ليگ قهرمانان آسيا آمد و گفتند مي‌خواهيم اين دو دستگاه را نگه داريم و شش دستگاه ديگر هم اضافه كنيم و VAR داشته باشيم. اين اتفاقات را به عنوان شخصي كه برهه‌اي در راس اين پروژه بوده چطور تفسير مي‌كنيد؟
اين صحبت‌ها را از شما مي‌شنوم و قضايا را دنبال نكرده‌ام. ولي مي‌توانم بگويم مثلا در اينيشيال پلنينگ خروجي اصلي اين است كه برنامه‌ات را از طريق سامانه آپلود كنيد و آنها تاييد كنند و بعد به قسمت دوم برويد. مرحله اول اينيشيال پلنينگ است. مرحله دوم
Administrative requirements است. مرحله سوم تمرين داوراني كه قرار است آموزش ببينند و مرحله چهارم Approval است. همه اينها كه انجام شود تاييد مي‌شود كه براي دوره‌اي از مسابقات، آيا مي‌تواند از اين كارهايي كه شما كرديد استفاده كند. مثلا شما براي مسابقات ليگ برتر بايد يك بار اين را انجام دهيد بعد از مرحله چهار به شما مي‌گويند من تاييد مي‌كنم كه شما براي ليگ برتر سال آينده يا هر تايمي كه در آن جدول زماني هستيد، استفاده كنيد يا نه. مرحله پنجم هم كه مانيتورينگ است كه ادامه‌دار است و اين پايش ادامه دارد. در گام نخست، اولا بايد به نوعي نقشه كاري خودمان را مشخص كنيم. بگوييم با شركت X توافق كردم مي‌توانيد استعلام كنيد و بعد هم فقط تكنولوژي پرووايدر نباشد، سرويس پرووايدر هم باشد. مثلا شركتي مثل هاكاي هر دو هست ولي شركتي مثل EVS مي‌گويد من فقط تكنولوژي پرووايدر مي‌دهم. بعد مي‌گوييد كه مثلا ظرف دو ماه چه كاري را انجام خواهم داد. مشخص مي‌كنيد كه آموزش يا الزامات چقدر طول مي‌كشد و بگوييد من در فلان ماه آماده هستم كه شما تاييد كنيد. زماني كه آنها تاييد مي‌كنند شما مي‌توانيد برنامه‌اي را اجرا كنيد. اين برنامه اگر كمتر از ۹ ماه يا بيشتر از ۱۸ ماه شود كه خلاف زمان‌بندي است. بنابراين وقتي اينها تاييد شد شما مي‌توانيد بگوييد من وارد پروژه شده‌ام.
‌يعني پروژه شما از تير ماه ۱۴۰۰ شروع شده بود؟
بله.
‌از آن موقع كه ۱۸ ماه گذشته پس كل پروژه روي هوا رفته و بايد كل پروژه از ابتدا شروع شود؟
خاطرم هست ما حتي ورزشگاه‌هايي را كانديدا كرديم براي اينكه آموزش داوران آنجا برگزار شود حتي گفتيم بازي‌هاي نوجوانان و جوانان هم آنجا باشد كه بازي‌هاي آفلاين و آنلاين را ببينند. خاطرم هست حتي گفتيم
۳۰ داور و ۱۲ كمك‌داور هم در دوره اول آموزش باشند. اعضاي فني را مشخص كرديم كه آموزش فني ببينند با EVS و Broadcast Solution توافق كرديم مدرس بفرستند يا اگر جاهايي لازم باشد كساني را به بلژيك يا آلمان براي آموزش بفرستيم. اينها همه جزو پلن است. حالا شما اين پلن را مي‌دانيد به هر حال هر كسي يا اين پلن را ادامه مي‌دهد يا يك پلن ديگر مي‌چيند. در هر صورت اول بايد آن پلن را تاييديه بگيريد. خاطرم هست دو، سه جلسه با كارگروه VAR فيفا داشتيم و گزارشات را به آنها مي‌داديم كه قبول مي‌كردند و مي‌گفتند مرحله بعد را انجام دهيد و مرتبا هم مكاتبه مي‌كرديم. حالا مي‌توانند هم آن پلن را ادامه دهند يا اينكه بگويند اين برنامه اشتباه بوده و من كار ديگري انجام مي‌دهم. منتها در همان پلن چيزي كه بايد مشخص كنيد داده‌هاي اوليه است. اگر داده‌هاي اول را مشخص نكنيد عملا چه پلني قرار است بدهيد كه تاييد شود تا شما اجرا كنيد.
‌با VAR كه AFC به صورت پرتابل براي دو، سه بازي ليگ قهرمانان آسيا مي‌آورد، آيا مي‌توانيم تاييديه بگيريم كه صاحب VAR شويم؟
مهم نيست چه كسي بياورد، مهم است با شركتي كه آن دستگاه و سرور را دارد توافق كرده باشيد و او هم با شما كانتركت ببندد و بگويد پارتنر شما هستم.
‌پس شركت‌هايي كه الان آمده‌اند با AFC قرارداد دارند نه با ما.
از اين موضوع مطلع نيستم اما مهم نيست كه چه كسي بياورد مهم اين است كه آن شركت‌ها قبول كنند و بگويند بنده در كنار اين فدراسيون هستم و اين خدمات را مي‌دهم و رسما به فيفا اعلام كند. يعني به نوعي بخش تكنولوژي كه آن زمان آقاي مورگن بود، از شركت استعلام مي‌كنند و آنها هم تاييد مي‌كنند. حالا اينكه چه كسي و چطور آورده مهم نيست.
‌مهم است كه فدراسيون با آن شركت قرارداد داشته باشد؟
يا حداقل توافق كند كه او هم استعلام رسمي فيفا را پاسخ بدهد. قراردادش جنبه‌هاي تكنيكال و ليگال دارد قرارداد و جزييات در فاز سوم بايد تكميل شود.
 
 
سایر اخبار این روزنامه
وزارتخانه بي‌دفاع زمینه‌های مشارکت مردم در انتخابات محدود است آیا دستگاه قضا به اندازه تخلف‌رسانه‌ها بر عملکرد وزیرکشور هم حساس است؟ اگر مي‌گذاشتند، بهار سال گذشته VAR به ايران آمده بود پروانه معصومی هم رفت تغييرات فرهنگي راه نجات زنان از چرخه خشونت اتاق گاز يا اتاق سياست‌گذاري؟ ساماندهي نيروي انساني در آموزش و پرورش نظام تصميم‌گيري مشاركت محور از مدرسه تا ستاد آنچه بايد درباره خشونت عليه زنان بدانيد نفي خشونت‌عليه زنان راهبرد دستيابي به صلح پايدار تحصيل به قيمت جان! پاييز به گل‌هاي داوودي هم رحم نكرد! غزه قهرمان تاريخ تاثير ديالوگ در روان كودك محمد ابراهيم ابراهيمي ميراث‌دار بندر كنگ سخن گفتن از «ما» پژوهش مي‌خواهد، نه هياهو زيست نقاشانه به روايت داستان‌نويس راه‌اندازي سايت سند ايران اتاق گاز يا اتاق سياست‌گذاري؟ نفي خشونت عليه زنان راهبرد دستيابي به صلح پايدار ساماندهي نيروي انساني در آموزش و پرورش تحصيل به قيمت جان! پاييز به گل‌هاي داوودي هم رحم نكرد!