جناب رحمانی! تا چه حد خم شدن اشکال ندارد؟!

جوان آنلاین: در روز‌های اخیر تصویر تعظیم و خم شدن تقی رحمانی مقابل پادشاه نروژ موج انتقاد و استهزا را متوجه این فعال سیاسی کرده است.
تقی رحمانی، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی که از جبهه ملی- مذهبی برخاسته بود و به براندازان پیوسته است، چندی پیش در مراسم اهدای جایزه صلح نوبل که به همسرش، نرگس محمدی داده شده بود، حضور یافت. نرگس محمدی، فعال سیاسی ضدانقلاب محکوم امنیتی و هم اکنون در حال گذران دوران محکومیت خود در زندان اوین است. تقی رحمانی به همراه دو فرزندش در این مراسم در اسلو، پایتخت نروژ حضور یافته بود. در این مراسم پادشاه و خانواده سلطنتی نروژ حضور داشتند.
تقی رحمانی در این مراسم و هنگام دیدن پادشاه نروژ تا کمر مقابل او خم شده و تعظیم کرده است. حامیانش ترجیح داده‌اند در مقابل این عمل او سکوت کنند. سلطنت‌طلبان، اما تقی رحمانی را به استهزا گرفته‌اند که چطور خود را در ایران مخالف شاه و دیکتاتوری می‌داند، اما در نروژ و برای گرفتن جایزه نوبل همسرش، مقابل پادشاه خم شده است.
یکی از کاربران مجازی حامی مصطفی تاجزاده با انتشار این عکس نوشته: «کرنش در برابر اعلیحضرت پادشاه سوئد و شاید هم بوسه بر دستان او... خوشا به حال مهندس عزت سحابی عزیز که نبود و این عکس همکار و مرید سابق خود را ندید.»


جالب آنکه سلطنت‌طلبان به خاطر انتقادات رحمانی نسبت به پهلوی منتقد او شده‌اند و تعظیم و دستبوسی محمدرضا پهلوی را بد نمی‌دانند. اما یک کاربر برای آن‌ها نوشته که «کار زشت، زشته و استاندارد دوگانه نشانه بی‌شرفی است.»
کاربری از براندازان هم نوشته بود: «با هیچ کس تعارف نداریم. از هیچ کس بت نمی‌سازیم. انتقاد می‌کنیم. دنبال رهبر نیستیم، لیدر‌ها را حمایت می‌کنیم که همراه باهم به هدف برسیم نه بیشتر و نه کمتر. پس جناب تقی رحمانی، شما غلط کردید که به هر دلیلی تعظیم کردید. حرکات رعیت‌گونه در شأن و شخصیت یک جمهوریخواه ایرانی نیست. تکرار نشود.»
نکته بامزه دیگر ارجاع انتقادات به توییت از خود تقی رحمانی علیه خم شدن و تعظیم و دستبوسی است. او در توییتی چهار سال پیش نوشته بود که «بازرگان دستبوسی نکرد و نمی‌کرد، اگر سند بیاورید، قبول می‌کنم، حتی در مراسم تحلیف حکمش.» و بعد براش عکس تعظیم بازرگان مقابل امام خمینی را گذاشتند و تقی رحمانی مجبور شد بنویسد: «بله، صحنه را دیدم. حتی اگر دست هم نبوسیده باشد، تا این حد خم شدن از سوی او را نادرست و غلط می‌دانم. از امثال او یاد گرفتم دست نبوسم. برایش هزینه زیاد دادم.» حال همین صحبت‌های چهار سال پیش او مورد تمسخر واقع شده و در قالب پرسش طنز از او مطرح شده که «۱- تا چه اندازه خم شدن اشکال ندارد و حد مورد نظر او چقدر است؟ ۲- ایشون الان چه نژادی هستند که ما دیدیم خم شدند؟»
پیش‌تر، تصویر تقی رحمانی در همان مراسم کذایی اهدای جایزه صلح نوبل در آغوش عبدالله مهتدی، دبیرکل گروهک تروریستی کومله، تأسف و سرخوردگی اصلاح‌طلبان تندرو را که ذوق زده تعلق جایزه صلح نوبل به نرگس محمدی بودند، موجب شد. از جمله سردبیر شبکه شرق (شرق‌آنلاین) روی عکس در آغوش کشیدن عبدالله مهتدی از سوی تقی رحمانی با نام بردن از چهره‌های ملی مذهبی نوشته: «روح هدی صابر، عزت‌الله سحابی، هاله سحابی شاد خداروشکر که این روزا رو به چشم ندیدن…».