تأثیر آرای کمیته اخلاق چیزی در حد صفر!

کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال روز‌های شلوغی را سپری می‌کند و روزی نیست که شکایت جدیدی به دست‌شان نرسد یا فردی از اهالی این رشته را برای ارائه توضیحات احضار نکنند. البته اینکه اعضای کمیته سرشان شلوغ است صرفاً دلیل بر تأثیرگذاری فعالیت‌های کمیته اخلاق نیست و آرای صادره از سوی آن‌ها معمولاً سنخیتی با میزان تخلف و قانون‌گریزی متهمان ندارد. در تازه‌ترین اقدام، کمیته اخلاق حبیب‌الله ابوالحسن شیرازی و معراج شیرازی را به دلیل نقض مقررات اخلاقی فوتبال متخلف شناخته و هر کدام از نفرات را به پرداخت ۲۰۰ میلیون ریال جریمه نقدی و دو سال محرومیت از هرگونه فعالیت فوتبال، فوتسال و فوتبال‌ساحلی محکوم کرده است. آوازه تخلفات شیرازی و همکارانش در هیئت فوتبال تهران به گوش همه رسیده و اهالی این رشته خاطرات زیادی از فعالیت‌های او دارند. با این حال کمیته اخلاق به جریمه ۲۰‌میلیون تومانی اکتفا کرده است! عجیب‌تر اینکه در خبر اعلام شده از سوی سایت فدراسیون، به نقض مقررات اخلاقی فوتبال اشاره شده و دقیقاً به همین‌خاطر است که جریمه مالی در نظر گرفته شده بسیار خنده‌دار به نظر می‌رسد. در تعریف وظایف کمیته اخلاق مندرج در سایت فدراسیون آمده است: «این کمیته یکی از ارکان قضایی فدراسیون محسوب می‌شود که مسئولیت تعیین آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های مربوط به رعایت مسائل اخلاقی و فرهنگی و بازی جوانمردانه و همچنین نظارت بر نحوه اجرای این آیین‌نامه‌ها، دستورالعمل‌های مصوب و تصمیم‌گیری در خصوص موارد عدم رعایت اصول اخلاقی، فرهنگی و بازی جوانمردانه را بر‌عهده دارد.»
با در نظر گرفتن این موارد، چطور می‌توان از جریمه نقدی تعیین شده رئیس سابق و فرزندش تعجب نکرد؟! فرد معلوم‌الحالی که پرونده‌های زیادی داشته و کارش به کمیته اخلاق کشیده، اما همین کمیته که اتفاقاً به عنوان یکی از ارکان قضایی شناخته می‌شود، در قبال این دو متخلف سعه‌صدر و ملاطفت زیادی به خرج داده است. اگرچه در خصوص تخلفات آن‌ها شفاف‌سازی صورت نگرفته و تنها به نقض مقررات اخلاقی اکتفا شده، ولی هم‌تراز نبودن تخلفات با میزان مجازات هم کمیته را زیر سؤال می‌برد و هم به شعور مخاطبان توهین می‌کند. البته این اولین‌باری نیست که کمیته اخلاق با صدور آرای عجیب همه را شگفت‌زده کرده است. غبیشاوی، مربی فولاد بعد از توهین‌های هاشمی‌نسب و عصبانیت و درگیری شدیدش با کادر فنی استقلال با حکم محرومیت موقت از سوی کمیته اخلاق مواجه شده بود، اما دیروز این محرومیت لغو شد! درحالی‌که هنوز معلوم نشده غبیشاوی مقصر درگیری بوده یا نبوده و اگر نبوده چرا اصلاً با محرومیت موقت روبه‌رو شده است.
این چه رکن قضایی است که اول رأی می‌دهد و بعد بدون هیچ توضیح و شفاف‌سازی آن را باطل اعلام می‌کند؟
در اصل، آرای کمیته اخلاق باید آنقدر برش داشته باشد که هیچ‌کس در فوتبال جرئت تخلف و فرار از قانون به سرش نزد. منتها در عالم واقعیت شرایط کاملاً متفاوت است و فوتبالی‌ها ترسی از مجازات‌های تعیین شده از سوی این کمیته ندارند. ضمن اینکه دادگاه استیناف و درخواست‌های تجدیدنظر معمولاً به لغو آرای کمیته اخلاق منجر می‌شود. این وسط اعتماد مردم و شأن فوتبال کشور زیر سؤال می‌رود. در واقع متخلفان آزادانه و بدون نگرانی به کارشان ادامه می‌دهند و فدراسیون نیز به کمیته اخلاقش می‌نازد، آن وقت می‌گوییم چرا حواشی لیگ برتر هر هفته تشدید می‌شود و کسی هم جلودار جنجال‌سازان نیست. تا وقتی که مجازات‌های ۲۰ میلیون تومانی برای تخلفات بزرگ در نظر گرفته شود نباید هم منتظر ترس فوتبالی‌ها و کاهش حاشیه‌ها باشیم. عده‌ای در کمیته اخلاق نشسته‌اند تا درگیری و تخلفی صورت گیرد، بعد از رسانه‌ای شدنش هم یک رأی سبک و آبکی برایش صادر و در نهایت هم آن رأی را لغو می‌کنند.