وزیر زن می‌خواهیم

آفتاب‌یزد – گروه‌شبکه: کم کم دولت یازدهم بار و بندیل خود را جمع می‌کند و جای خود را به دولت دوازدهم می‌دهد، اما در این مدت شاهد بحث‌های فراوانی در خصوص مطالبات نیمی از جمعیت کشور یعنی زنان بوده‌ایم. مطالبه‌ای چون استفاده از وزیر زن در کابینه جدید روحانی. اگرچه در دولت یازدهم شاهد حضور زنان در سطوح بالای مدیریتی مثل ریاست سازمان حفاظت محیط‌زیست و معاونت امور زنان و خانواده هستیم، اما اینبار خواسته این قشر از جامعه چیزی بالاتر از این پست‌هاست. آنها به‌عنوان یک زن از دولت روحانی درخواست دارند که حتما در کابینه جدیدش از زنان به‌عنوان وزیر استفاده کند. تاکنون گمانه‌زنی‌هایی در خصوص عدم حضور یا حضور زنان در قامت وزیر در کابینه روحانی بارها مطرح شده است، ولی هنوز مشخص نیست که روحانی قرار است به این خواسته زنان جامه عمل بپوشاند یا خیر. با این وجود همچنان در فضای مجازی از سوی کاربران شاهد درخواست‌هایی مبنی بر حضور زنان با ایجاد هشتگ «#وزیر زن» هستیم.
**
درخواست ترانه علیدوستی
از سوی دیگر بانو هنرمند کشورمان ترانه علیدوستی درباره لزوم حضور وزیر زن در کابینه دوم حسن روحانی در توئیترش نوشته است: «ممکن نیست بین ۵۰ درصد از جمعیت کشور کسی پیدا نشود که شایسته این مقام باشد و اگر چنین ادعایی کنیم بی‌شک متهم به تبعیض هستیم.» او در توئیت دیگری ادامه داد: «گذشته از این شما به ما قول دادید آقای روحانی.»


**
درخواست کاربران
در فضای مجازی نیز کاربران بسیاری این خواسته را با ایجاد هشتگ #وزیر زن از روحانی مطالبه کرده‌اند.
یکی از کاربران در این باره نوشته است: «وزیر زن خواستن مطالبه نصف ملت است آقای روحانی به درخواست ما توجه کنید.»
کاربر دیگری نوشته است: «چه زیباست ایجاد ظرفیت برای حضور بانوان در امور کلان دولت.»
فردی نیز عنوان داشته است: «اینکه وزیر زن باشه یا مرد... اصلا مهم نیست... مهم اینه که شایسته این پست باشه و بلد باشه کار کنه و البته تواناییش رو داشته باشه.»
کاربر دیگری نوشت: «یعنی به روحانی میگن بیا جدا از جنسیت وزیر انتخاب کن، اینم لیست زنانی که شایسته هستن، میگه نه نوموخوام، فقط مرد؟ مگه میشه مگه داریم.»
کاربران دیگر نوشته‌اند: «وزیر زن می‌خواهیم، حتی اگر نتوانید زنی که مناسب وزارت باشد پیدا کنید، عیبی ندارد، لطفا مرد نباشد فقط. حتی لازم نیست برای زنان کار کند فقط زن باشد»، «آقای روحانی با انتخاب چند وزیر زن به اون کسانی که به دخترشون میگن میخوای بری دانشگاه چیکار، می‌تونه تو دهنی بزنه»،«اینکه نیمی از جامعه فرصت تحصیل، کار و پیشرفت برابر نداشتن باعث میشه به تعداد کافی زن تحصیلکرده باسابقه برای وزارت نداشته باشیم»، «انتخاب وزیر زن امتیازی نیست. رعایت استحقاق زنان است»، «فقط وقتی حرف از حضور زنان به میان بیاد همه یاد شایسته‌سالاری میفتن»، «جوامعی که در آن زنان دارای مقامات کشوری و وزارت هستند جوامع مترقی پیشرفته دارای حکومت مردمی هستند و نسبتا از تبعیض به‌دور»، «به اندازه کافی زنان از خود جسارت و لیاقت نشان داده‌اند که بتوان برای وزیر زن انتخاب شوند»، «زنان مطالبه‌محور پیش رفتن و روحانی را حمایت کردن، خواسته‌های ایشان روشن بود، وزیر زن سهم‌خواهی نیست مطالبه‌ای بود که با تایید روحانی بخشی از رای‌دهندگان را همراه کرد»، «هیچ توجیهی در عدم معرفی وزیر زن پذیرفتنی نیست»، «وزیر زن مهم است. معاون اول زنان ضروری است، مدیر زن مهم است؛ عدم وجود وزیر زن در کابینه دولت را برازنده نمی‌دانیم»،«مگر می‌شود از میان چهل میلیون زن، 10 آدم توانمند برای حضور در کابینه پیدا نکرد؟ باید چند وزارتخانه مهم را به زنان شایسته و کاربلد سپرد»، «روحانی دست‌کم بیش از یک وزیر زن معرفی نکند، پایانش را پیش از آغاز شروع کرده است.»