عدم‌احراز‌ها در مرحله شورای نگهبان کاهش می‌یابد

جوان آنلاین: در دوره گذشته ۴ هزارو ۵۰۰ نفر عدم‌احراز صلاحیت شدند که در این دوره با وجود افزایش ثبت‌نام‌ها، این عدد به زیر ۲ هزارنفر کاهش پیدا کرد، البته عدم‌احراز‌ها در بررسی شورای نگهبان باز هم کاهش پیدا می‌کند.
به گزارش تسنیم، هادی طحان‌نظیف، سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری که صبح یک‌شنبه برگزار شد، طی سخنانی با اشاره به آخرین طرح‌ها و لوایح مورد بررسی در شورای نگهبان گفت: مصوبه مرتبط با لایحه برنامه هفتم توسعه بسیار مفصل بود و احکام متعددی داشت. به لحاظ حجم نسبت به ادوار گذشته حجیم‌تر از لوایح قبل و نسبت به لایحه برنامه پنجم ۱۰۰ صفحه بیشتر بود.
وی افزود: ما به شکل فشرده، پیاپی و بعضاً در سه نوبت مصوبه مجلس را بررسی کردیم. در این راستا کار‌های کارشناسی فراوانی صورت گرفت و نظرات و نکات دستگاه‌های مختلف را با دعوت از نمایندگان دستگاه‌ها به پژوهشکده شورای نگهبان احصا کردیم.
سخنگوی شورای نگهبان خاطرنشان کرد: به طور مثال در مسیر بررسی مصوبه برنامه هفتم میزبان رئیس‌جمهور، رئیس مجلس، برخی اعضای کمیسیون تلفیق برنامه هفتم و برخی سران دستگاه قضایی بودیم تا اظهارنظر کارشناسی آن‌ها را در ارتباط با مواد مختلف این مصوبه بشنویم.


طحان‌نظیف گفت: در نهایت نظر شورای نگهبان به مجلس ارسال شد که طبیعتاً با توجه به حجم این مصوبه ابهامات، ایرادات و تذکرات نسبت به مصوبه مجلس وجود داشت که باید اصلاح شود. در همین رابطه در مواردی شورای نگهبان با اصل احکام ایرادی نداشت، ولی نسبت به اجزا باید نکاتی در مصوبه پیش‌بینی می‌شد که ان‌شاءالله با اصلاحاتی که مجلس انجام می‌دهد، مصوبه می‌تواند تبدیل به قانون شود.
تأیید متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان
وی در پاسخ به سؤالی درباره متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان گفت: در رابطه با این مصوبه، شورای نگهبان با ترتیباتی که در حکم برنامه هفتم پیش‌بینی شده، آن را خلاف موازین شرع و قانون اساسی ندانست و مورد تأیید قرار داد.
طحان‌نظیف همچنین درباره مصوبه کاهش مدت سربازی خاطرنشان کرد: با توجه به ابهاماتی که در رابطه با این مصوبه وجود داشت، شورا برای رفع ابهامات این مصوبه را به مجلس ارجاع داد.
موافقت شورای نگهبان با برگزاری انتخابات الکترونیک
سخنگوی شورای نگهبان درباره الکترونیکی‌شدن انتخابات مجلس در برخی حوزه‌های انتخابیه گفت: ما در این مدت جلسات متعددی با وزارت کشور در خصوص انتخابات الکترونیک داشتیم. همه تأکید ما پاسداری از رأی و اراده مردم بوده است. وزارت کشور پیشنهاداتی در این رابطه داشت که در جلسه اخیر شورای نگهبان این پیشنهادات مطرح شد که در نهایت وزارت کشور در چارچوب مشخص‌شده در ماده ۱۱۰ قانون انتخابات موافقت کرد.
گفتنی است وزارت کشور اخیراً پیشنهادات خود درباره برگزاری انتخابات الکترونیک در برخی حوزه‌ها را به شورای نگهبان ارائه کرده بود. موافقت شورای نگهبان با برگزاری انتخابات الکترونیک در چارچوب مشخص‌شده در ماده۱۱۰ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی است.
انتخابات الکترونیکی چگونه است؟
انتخابات الکترونیکی، یک سیستم انتخاباتی است که برای رأی‌دهندگان این امکان را فراهم می‌کند تا با بالاترین ضریب حفاظتی و امنیتی، رأی خود را به صورت الکترونیکی انتخاب کنند. در این نوع انتخابات، مراحل رأی‌دادن، شمارش و اعلام آرا به صورت کاملاً مکانیزه و الکترونیکی و با کمک کامپیوتر انجام می‌شود.
عدم‌احراز‌ها در مرحله شورای نگهبان کاهش می‌یابد
سخنگوی شورای نگهبان درباره اظهارات اخیر وزیر کشور مبنی بر عدم‌فرصت کافی برای بررسی صلاحیت ۳۰ درصد نامزد‌های شرکت در انتخابات مجلس گفت: صحبت‌های وزیر کشور در خصوص هیئت‌های اجرایی بود و ارتباطی با شورای نگهبان نداشت. ما اتفاقاً اعلام کردیم به واسطه فرصت بیشتری که در قانون جدید انتخابات برای بررسی صلاحیت‌ها پیش‌بینی شده بود، در این دوره به نسبت دوره‌های گذشته به شکل قابل توجهی افراد عدم‌احراز صلاحیت‌شده کمتر شدند. در دوره گذشته ۴ هزارو ۵۰۰ نفر عدم‌احراز صلاحیت شدند که در این دوره با وجود افزایش تعداد ثبت‌نام‌ها، این عدد به زیر ۲ هزار نفر کاهش پیدا کرد، البته عدم‌احراز‌ها در مرحله بررسی شورای نگهبان باز هم کاهش پیدا می‌کند.
وی در پاسخ به شبهاتی که درباره عملکرد هیئت‌های نظارت مطرح می‌شود، از جمله ردصلاحیت وزیر سابق اطلاعات از سوی این هیئت‌ها عنوان کرد: شورای نگهبان بر مبنای اسناد و ادله اظهارنظر می‌کند و اعضای هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات وقت کافی را برای بررسی پرونده‌ها گذاشتند، ولی ما فرصت شورای نگهبان را هم داریم که در این فرصت نیز بررسی‌های خود را انجام می‌دهیم.
طحان‌نظیف در پاسخ به سؤال تسنیم در رابطه با دایره زمانی نظارتی شورای نگهبان تصریح کرد: شورای نگهبان ناظر انتخابات است و در همه مراحل این نظارت وجود دارد، در واقع این نظارت عام است، ولی در رابطه با کیفیت نیز به فراخور موضوعات متفاوت است، اما دارای ضمانت اجرایی است.
وی درباره آخرین وضعیت بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان گفت: آزمون‌های کتبی و شفاهی برگزار شده و به پایان رسیده و اعلام نتایج بررسی صلاحیت‌ها نیز چهارم بهمن ماه خواهد بود و افراد می‌توانند اعتراض داشته باشند که یک فرصت بررسی اعتراضات هم در شورای نگهبان خواهیم داشت.
سخنگوی شورای نگهبان همچنین درباره افزایش سن بازنشستگی خاطرنشان کرد: این مصوبه در بررسی‌های صورت گرفته خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد و مورد تأیید قرار گرفت.