مانور نظامی معنادار ایران در شرایط حساس منطقه‌ای


گروه سیاسی: از روز پنج‌شنبه و در میانه افزایش تنش‌های مرزی در شرق کشور، رزمایش بزرگ مدافعان آسمان ولایت برگزار شد. در دومین روز از رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۲، عملیات مقابله با تهاجم الکترونیک و سایبری بر روی سامانه‌های پدافند هوایی با موفقیت تمرین شد.
به گزارش «تجارت» امیر سرتیپ دوم عباس فرج‌پور سخنگوی رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۲ گفت: در دومین روز از رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۲، عملیات مقابله با تهاجم الکترونیک و سایبری بر روی سامانه‌های پدافندی با موفقیت تمرین شد. وی افزود: در ادامه برگزاری مراحل اصلی رزمایش مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۲، یگان‌های شرکت‌کننده از نیروی پدافند هوایی ارتش، نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی هوایی ارتش تحت کنترل عملیاتی قرارگاه مشترک پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء (ص)، روش‌ها و راهکنش‌های مختلف جنگ الکترونیک و جنگ سایبری را به منظور مقابله با تهاجم الکترونیک تمرین کردند.

انهدام پهپادهای حمله‌ور توسط سامانه‌های بومی «مجید»
سامانه‌های موشکی ارتفاع کم مجید طی فرایند عملیاتی، پهپادهای حمله‌ور به منطقه رزمایش را مورد اصابت و انهدام قرار داد. امیر سرتیپ دوم عباس فرج‌پور سخنگوی رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۲ گفت: در ادامه مرحله اصلی رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۲، پهپادهای نیروهای حمله‌ور سازماندهی شده از پهنه آب‌های نیلگون خلیج همیشه فارس، دریای عمان و تنگه هرمز که قصد ورود به منطقه عمومی رزمایش را داشتند، توسط شبکه راداری، کشف، شناسایی، رهگیری و سپس با هماهنگی شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور به منظور درگیری و انهدام به سامانه موشکی ارتفاع کم مجید واگذار که با شلیک موفق موشک از این سامانه‌، سرنگون شدند. سامانه موشکی پدافند هوایی چابک مجید نخستین سامانه موشکی الکترواپتیک با بُرد درگیری ۸ کیلومتر است و با توجه به نوع عملکرد و چابکی و چالاکی و قابلیت جابجایی تاکتیکی سریع پس از اجرای عملیات، امکان رهگیری توسط سامانه‌های سیگنالی و شناسایی و هرگونه مقابله توسط دشمن را ناکام می‌گذارد.
رهگیری پرنده‌های دشمن توسط پهپاد کرار مسلح به موشک



پهپادهای کرار مجهز به موشک هواپایه مجید نیروی پدافند هوایی ارتش در مرحله عملیاتی رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۲ در نبرد هوایی، پرنده‌های مهاجم نیروی حمله‌ور را با موفقیت رهگیری و منهدم کردند.
در ادامه مراحل عملیاتی رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۲، پهپادهای ارتقا یافته کرار که قابلیت تسلیح به موشک‌های
هوا به هوا را دارند و برای درگیری علیه هرگونه اهداف پرنده متخاصم طراحی شده‌اند، پرنده‌های ساماندهی شده در قالب نیروی مهاجم را شناسایی و با ارسال همزمان اطلاعات و تصاویر زنده مشخصات هواگرد هدف، ضمن رهگیری موجب دور شدن آنها از منطقه رزمایش شدند.