اخبار کوتاه


رشد اقتصادی به ۷ درصد رسید

رئیس سازمان برنامه و بودجه از بازسازی زنجیره مرغ و گوشت تا تابستان آینده خبر داد و گفت: با تلاش دولت، رشد اقتصادی کشور در سال جاری به هفت درصد رسیده است.
به گزارش تجارت، داود منظور - معاون رئیس جمهور - در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان مازندران با بیان اینکه اقتصاد ایران یک دهه فرصت سوزی را پشت سر گذاشته است، اظهار کرد: با تلاش دولت رشد اقتصادی از شرایط صفر و منفی خارج شده و اقتصاد کشورمان، رشد اقتصادی را تجربه می کند.
منظور اضافه کرد: رشد اقتصادی سال ۱۴۰۰ بالای چهار درصد بوده و در سال گذشته نزدیک به پنج درصد رسیده است.
معاون رئیس جمهور با بیان اینکه میزان رشد اقتصادی کشور در شش ماه اول امسال به هفت درصد رسیده است، ادامه داد: این در حالی که نرخ بیکاری در کشور  نیز به هفت درصد کاهش یافته است.



منظور با تاکید بر اینکه تلاش دولت این است تا موانع فراروی تولیدکنندگان را شناسایی کند، تصریح کرد: برای رفع موانع و مشکلات به نظرات تولید کنندگان نیز نیاز داریم، زیرا مشکل ما در حال حاضر تولید نیست بلکه بازار رسانی و فروش است.

 

تعدیل قیمت‌ها در بازار سکه و طلا

نایب‌ رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران ضمن اشاره به سیر صعودی که قیمت سکه و طلا از حدود ١٠ روز گذشته در پیش گرفته بود، از تغییر مسیر صورت گرفته با انتشار اطلاعیه بانک مرکزی مبنی بر واگذاری شمش طلا به اصناف این حوزه و عرضه سکه‌های بدون تاریخ خبر داد که منجر به کاهش و تعدیل قیمت‌ها در بازار شد و حباب سکه را به طرز قابل توجهی تخلیه کرد؛ به طوریکه سکه تمام جدید یک میلیون و ۴۵٠ هزار تومان کاهش قیمت را تجربه کرد. محمد کشتی‌آرای در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با وضعیت یک هفته اخیر بازار سکه و طلای داخلی، اظهار کرد: حدوداً از ١٢ - ١٠ روز گذشته، مجدداً  باتوجه به تحولات سیاسی منطقه و اتفاقات سیاسی که رخ داد و همچنین بالا رفتن قیمت طلا در بازارهای جهانی (حدود ١٠ روز پیش)، قیمت سکه و طلا هم سیر صعودی خود به گرفت. از سوی دیگر، باتوجه به نزدیک شدن به پایان سال و روزهای پایانی سال و همچنین باتوجه به محدودیت‌هایی که برای ورود طلا ایجاد شده بود، نرخ ارز نیز روبه افزایش گذاشته بود.  نایب‌رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران تصریح کرد: این روند صعودی تا روز شنبه ادامه پیدا کرد و در روز شنبه، قیمت سکه، طلا و ارز به بالاترین سطح خود رسید و اوایل صبح روز شنبه، قیمت سکه تا ٣۴ میلیون تومان هم افزایش پیدا کرد؛ ساعت ١١ صبح روز شنبه، اطلاعیه بانک مرکزی مبنی بر واگذاری شمش طلا در اتاق ارز و طلا و همچنین واگذاری سکه‌های جدیدِ بهار آزادی، بدون تاریخ، شوک قیمتی به بازار وارد کرد که در همان ابتدای امر، حدود دو میلیون و ۵٠٠ هزار تومان سکه با کاهش قیمت همراه شد.