دولت امسال هیچ استقراضی از بانک مرکزی نداشت

سخنگوی اقتصادی دولت بیان کرد: «تا پایان دی‌ماه دولت هیچ استقراضی از بانک مرکزی تحت عنوان تن‌خواه‌گردان بودجه نداشته، این در حالی است که دولت هیچ منعی در این زمینه ندارد، ولی این مورد استفاده قرار نگرفت و با مدیریت منابع تحت اختیار دولت این اتفاق رخ داد.»

اهم نکات مطرح شده احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد، به این شرح است:
 در بخش واقعی اقتصاد ایران عملکرد ۱۰ ماه دولت و بودجه ۱۴۰۲، درخصوص ترازکردن دخل‌وخرج دولت باید به تحمیل هزینه‌های دولت قبل و تحمیل آن به اقتصاد کشور را یادآور شد. دولت سیزدهم تلاش کرد ناترازی بودجه خود را به عنوان یکی از اولویت‌هایی که در دستور کار قرار داده، رفع کند. لذا در ۱۰ ماه امسال ۱۳۸۸هزار میلیارد تومان منابع و دریافتی‌های دولت است که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۴۰درصدی دارد. در بخش درآمدی غیرنفتی ۸۲۷ همت امسال محقق شده که این بخش، قسمت عمده دریافتی‌های دولت در سال‌جاری است و نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۵درصد رشد دارد. در ۱۰ ماه امسال ۱۳۹۰ همت مصارف دولت بوده که ۸۰درصد مصارف پیش‌بینی‌شده در بودجه است.

رشد ۸۶درصدی بودجه عمرانی کشور
 تا پایان دی‌ماه امسال تحقق این بودجه ۱۳۶۱ همت بوده که نسبت به مدت مشابه پارسال ۸۶درصد بیشتر تخصیص داده شد و در زیرساخت‌های حمل‌ونقل، سلامت، انرژی و... مصرف شده است و مانند سال گذشته به ماه پایانی موکول نشد. دولت مابه‌ازای درآمدهایی که تحت عناوین مختلف مانند سود شرکت‌ها و مالیات داشته، تلاش کرده بخش عمرانی را در دستور کار قرار دهد.
 برخی مصوبات مجلس در بودجه ۱۴۰۳ با اخذ نظر موافق دولت بود، از جمله افزایش ۱۸درصد حقوق و دستمزد کارکنان به ۲۰درصد. دولت با هر پیشنهادی که مبتنی بر منبع درآمد پایدار باشد، موافق است، ولی برخی مصوبات متکی بر درآمدهای پایدار نیست و به صلاح مردم هم نیست که بودجه‌ای با کسری تحمیل شود، زیرا منجر به تورم و کاهش قدرت خرید مردم خواهد شد و اساسا مغایر اصل ۷۵ قانون اساسی است، باید بار مالی مصوبات از قبل تایید شود. امیدواریم در مراحل پایانی کمترین میزان کسری را برای بودجه ۱۴۰۳ شاهد باشیم.

تورم نقطه‌به‌نقطه مصرف‌کننده به ۳۸.۵درصد رسیده است



 کاهش 38.5 درصدی تورم نقطه به نقطه در دی‌ماه به معنی ایجاد ثبات در بازارهای اقتصادی است. تورم ۱۲ ماه منتهی به پایان دی‌ماه روند نزولی و ۸دهم درصد کاهش داشته و به ۴۳.۶درصد رسیده که نسبت به ماه قبل با ۳دهم درصد کاهش به ۲.۶درصد رسیده است. در حوزه خوراکی و آشامیدنی‌ها مانند گوشت قرمز شاهد افزایش قیمت بودیم که به طبقات متوسط و ضعیف فشار می‌آورد و وزارت جهاد قول داده تا کاهش قیمت گوشت را در دستور کار قرار دهد. در زمینه تورم تولیدکننده هم در دی‌ماه با یک‌درصد کاهش به ۶دهم درصد به عنوان تورم ماهانه بود و کمترین میزان رشد ماهانه بود، تورم نقطه‌به‌نقطه تولیدکننده به عدد ۳۱.۲ رسیده است، لذا تورم تولیدکننده ما کمتر از تورم مصرف‌کننده است.

صدور یک‌میلیون‌و۳۰۰ هزار مجوز کسب‌وکار جدید در ۱۰ ماه امسال
 امسال یک‌میلیون و۳۰۰ هزار کسب‌وکار جدید مجوز فعالیت دریافت کرده‌اند. همه این مجوزها از طریق درگاه ملی مجوزها و بدون هیچ رفت‌وآمد و خدای ناکرده رانتی صادر شده، البته اصلاح روند صدور مجوز در حال اصلاح و تسهیل است و از ابتدای سال ۱۴۰۳ مرحله پایانی اصلاح صدور مجوز، در دستور کار دولت قرار خواهد گرفت.

اقدام موثر بانک مرکزی برای مهار تورم و رشد تولید ۱۴۰۳
 در رابطه با نرخ سود ۳۰درصد در ماه‌های پایانی سال، باید گفت در ماه‌های پایانی سال، تقاضای پول برای سرمایه در گردش افزایش می‌یابد، از سوی دیگر تنگناهایی برای اختصاص اعتبارات و تسهیلات نیز وجود دارد. این تدبیر بانک‌مرکزی کمک می‌کند تا نقدینگی‌ای که می‌توان برای پروژه‌های خاص که بازدهی بالاتری دارند، تامین شود و همزمان برای مردم جذابیت ایجاد می‌کند، این طرح کمک می‌کند تا نقدینگی به جای سفته‌بازی به بخش تولید منتقل شود. این اقدام از یک سو به اختصاص سرمایه‌ها در خدمت تولید کمک می‌کند و از سوی دیگر به کاهش نقدینگی و مهار تورم منجر خواهد شد.

سیاست مهار تورم
 در حوزه سیاست مهار تورم، سرفصل بسیار مهم مهار نقدینگی را داریم که این شاخص به ۲۷درصد در آذرماه رسیده است. یکی دیگر از برنامه‌های مهار تورم رفع کسری‌های بودجه بود که علاوه بر کسری که در بخش درآمدهای نفتی داشتیم قرار بود برای گندمکاران پرداخت شود، اما قرار شد از این ناحیه استقراض جدید شکل نگیرد. در بخش ارزی هم اتفاق مهمی که در ۱۰ ماه امسال رخ داد و دستگاه‌های مربوطه درخواست دادند این بود که ثبت سفارش‌ها طبق ظرفیت‌های اعلامی بانک مرکزی به سه وزارت بهداشت، صمت و جهاد بود و این سه وزارت در بخش واردات، ظرفیت اعلامی بانک مرکزی را رعایت کردند. این ابتکار برای سال ۱۴۰۳ به نحو بهتری پیش می‌رود.

منابع ایران در قطر
  درباره منابع ایران در قطر با اینکه طرف غربی تعهد داده بود در این مسیر همراهی کند، تاخیرهایی وجود دارد. یک ال‌سی گشایش یافت، اما سایر ال‌سی‌ها با تاخیر باز می‌شوند. یک ال‌سی موفق داشتیم که رقم آن را بانک‌مرکزی اعلام می‌کند.

۵۵۱ اینفلوئنسر باید مالیات بدهند
 درباره مالیات‌ستانی از اینفلوئنسرهای بالای ۵۰۰هزار عضو؛ ۵۵۱ کاربر مشمول این حکم قانون بودجه ۱۴۰۱ بودند که ۱۲۳ فعال پیشتاز بودند و ۲۳۰۰ همت مجموع واریزی‌های آنها بود. بخش زیادی از این فعالان تمکین نکرده‌اند، با این حال ما مکلف به اجرای قانون هستیم.

سایر اخبار این روزنامه