مذاکرات صلح در بن‌بست کامل


گروه جهان: با نزدیک شدن به صدوچهلمین روز جنگ غزه، نه تنها چشم‌اندازی برای توقف درگیری‌ها وجود ندارد، بلکه سران رژیم صهیونیستی بر ادامه و شدت دادن به جنگ اصرار دارند.
به گزارش «تجارت»، بر اساس واپسین گزارش‌ها، وزارت بهداشت غزه امروز-چهارشنبه- اعلام کرد که تعداد قربانیان تجاوزات رژیم صهیونیستی به نوار غزه از هفت اکتبر ۲۰۲۳ به ۲۹ هزار و ۳۱۳ شهید و ۶۹ هزار و ۳۳۳ زخمی رسیده‌است. این وزارتخانه افزود: اشغالگران طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۱ کشتار در نوار غزه انجام دادند که ۱۱۸ شهید و ۱۶۳ زخمی بر جای گذاشت. وزارت بهداشت غزه اعلام کرد: بر اثر توقف ژنراتور برق و قطع اکسیژن برای بیماران در مجتمع پزشکی ناصر هشت بیمار شهید شدند.

تاکید نتانیاهو بر جنگ‌طلبی حداکثری در غزه
نخست وزیر رژیم صهیونیستی مدعی شد که تل‌آویو به هیچ فشاری چه از داخل چه از خارج برای متوقف کردن جنگ علیه غزه پیش از تحقق اهداف آن پاسخ مثبت نخواهد داد. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در گفت‌وگوی تلویزیونی که آن را در حساب کاربری خود در پلتفرم «ایکس» منتشر کرد، مدعی شد: «فشارهای بزرگی علیه اسرائیل از داخل و خارج برای متوقف کردن جنگ پیش از اینکه به تمام اهداف آن دست یابیم، وجود دارند از جمله اینکه به هر قیمتی قرارداد آزادسازی اسرا را امضا کنیم اما حاضر به پرداخت هیچ بهایی نیستیم و قطعا نه بهای خیالی که حماس می‌خواهد و آن به معنای شکست اسرائیل است.»
نتانیاهو در ادامه ادعا کرد: «ما متعهد هستیم جنگ را تا تحقق تمامی اهدافش یعنی نابودی حماس و آزادسازی تمامی بازداشت شدگان و تضمین اینکه غزه بعد از این هرگز خطری را برای اسرائیل ایجاد نکند، ادامه دهیم و هیچ فشاری نمی‌تواند این را تغییر دهد.» این در حالی است که خانواده‌های اسرای صهیونیست نتانیاهو را به فرار از مذاکرات اخیر در قاهره با هدف رسیدن به قراردادی برای تبادل اسرا متهم می‌کنند، اما نتانیاهو تاکید دارد که نمی‌تواند با شرط حماس برای متوقف کردن جنگ موافقت کند. رژیم صهیونیستی تخمین می‌زند که حدود ۱۳۶ صهیونیست در غزه اسیر هستند، اما طبق آمارهای رسمی ۲ طرف، دستکم ۸۸۰۰ فلسطینی در حال حاضر در زندان‌های این رژیم یه سر می‌برند.

افزایش مخالفت‌ها با وتوی توقف جنگ در شواری امنیت از سوی آمریکا



اصرارا نتانیاهو بر ادامه جنگ در شرایطی صورت می‌گیرد که آمریکا در جلسه روز سه‌شنبه شورای امنیت سازمان ملل، قطعنامه‌ پیشنهادی الجزایر درباره برقراری آتش‌بس فوری در نوار غزه را وتو کرد. آمریکا بارها قطعنامه‌های شورای امنیت برای توقف جنگ در غزه را وتو کرده است. از آغاز جنگ میان حماس و رژیم صهیونیستی در هفتم اکتبر ۲۰۲۳ این چهارمین باری است که آمریکا از حق وتو استفاده می‌کند. در پی وتوی قطعنامه آتش‌بس فوری در غزه توسط آمریکا، وزارت خارجه عربستان این امر را موجب تأسف خواند. وزارت خارجه عربستان با صدور بیانیه‌ای ضمن ابراز تاسف نسبت به وتوی دوباره قطعنامه آتش‌بس در غزه توسط آمریکا، اعلام کرد باید اصلاحات ضروری در شورای امنیت انجام بگیرد. براساس گزارش خبرگزاری رسمی عربستان، این وزارتخانه همچنین اعلام کرد که بیش از هر زمان دیگری لزوم انجام اصلاحات در شورای امنیت احساس می‌شود تا مسئولیت خود را در حفظ امنیت و صلح بین‌المللی بدون معیارهای دوگانه برعهده بگیرد. وزارت خارجه عربستان ضمن هشدار دادن نسبت به وخیم‌تر شدن اوضاع انسانی در نوار غزه و تشدید عملیات‌های نظامی که امنیت و صلح بین‌المللی را تهدید می‌کند، تاکید کرد که این وضعیت هیچ کمکی به تلاش‌ها برای مذاکرات و حل مسالمت‌آمیز مسأله فلسطین براساس قطعنامه‌های بین‌المللی مربوطه نمی‌کند.
وزارت خارجه سوریه وتوی پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی الجزایر برای توقف تجاوز به مردم غزه در شورای امنیت توسط آمریکا را به شدت محکوم کرد. وزارت امور خارجه سوریه در بیانیه‌ای آورده است: ما استفاده ظالمانه و شرم آور ایالات متحده آمریکا از حق وتو در شورای امنیت علیه پیش نویس قطعنامه ارائه شده توسط الجزایر برای توقف تجاوز به مردم فلسطین در نوار غزه را به شدت محکوم می‌کنیم. شورای امنیت روز گذشته شاهد یک صفحه سیاه دیگری بود که ایالات متحده آمریکا با استفاده از وتو برای چهارمین بار متوالی از آغاز تجاوزات اسرائیل به غزه آن را رقم زد.

توافق وزرای خارجه ۵ کشور عربی درباره پاسخ به طرح آمریکا برای غزه
در سطحی دیگر، منابع مطلع از توافق وزرای خارجه پنج کشور عربی بر روی طرحی واحد برای پاسخ به پیشنهاد و طرح آمریکا درباره فلسطین و نوار غزه خبر دادند. اخیرا رایزنی‌های پشت پرده میان گروهی از وزرای خارجه کشورهای عربی انجام شده تا اتحاد بیشتری در قبال درخواست دولت آمریکا درباره مداخله کشورهای عربی برای احیای نقش تشکیلات خودگردان فلسطین در کرانه باختری و نوار غزه داشته باشند. در همین رابطه روزنامه رای الیوم به نقل از یک منبع دیپلماتیک اردنی نوشت: وزرای خارجه کشورهای عربی که بیش از دو هفته پیش در یک نشست مشورتی عربی شرکت کرده بودند، به رایزنی ادامه دادند و بر سر این مساله توافق کردند که باید نقش کشورهای عربی در شکل دادن به آینده صحنه فلسطین، اولین گام در یک طرح جامع و گسترده باشد که به تضمین مشروعیت بین‌المللی تشکیل کشور فلسطین منجر می‌شود. طبق گفته این منبع، به نظر می‌رسد میان وزرای خارجه عربستان، اردن، مصر، قطر و امارات توافق شده است که تلاش‌های آنها در مسیر پیشنهادی «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا، هماهنگ و یکپارچه باشد و با یک طرح جامع شامل توقف تهاجم نظامی به غزه و تشکیل کشور مستقل فلسطین تعامل کنند. وزیران امور خارجه پنج کشور عربی مذکور، بیستم بهمن به همراه «حسین الشیخ» دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین (ساف) نشستی مشورتی را در ریاض برگزار کردند. حاضران در این نشست بر ضرورت پایان جنگ در غزه و رسیدن به آتش‌بس تأکید کردند. در این نشست مشورتی، وزیران امور خارجه کشورهای عربی در ریاض همچنین بر اهمیت اتخاذ گام‌های برگشت‌ناپذیر در راستای اجرایی کردن راهکار موسوم به «۲ دولتی» تاکید شد.