همدلی فارسی زبانان در «شب موسیقی سنتی تاجیکستان»

شاه منصور شاه میرزا
کارشناس میز تاجیکستان  در موسسه اکو

مراسم «شب موسیقی سنتی تاجیکستان» با همکاری سفارت تاجیکستان با حضور سفیر تاجیکستان در ایران و استاد شهرام ناظری ،استاد حسین علیزاده ،استاد میر جلال الدین کزازی و جمع زیادی از هنرمندان ایران و تاجیکستان  طی روزهای گذشته در تهران و مؤسسه فرهنگی اکو برگزار شد.


در این مراسم ابتدا دکتر نظام‌الدین زاهدی، سفیر تاجیکستان در ایران به مهمانان خیرمقدم گفت و راجع به جایگاه «شش مقام» و «فلک»، موسیقی سنتی تاجیکی که در فهرست میراث ناملموس یونسکو به ثبت رسیده است، سخنرانی کرد. سفیر تاجیکستان یادآور شد که پس از کسب استقلال این کشور، حکومت و دولت تاجیکستان به رشد این نوع موسیقی توجه عمیق ظاهر نموده، آن را در داخل و خارج گسترش داد. همه‌ساله در تاجیکستان روز «شش مقام»و «فلک» تجلیل می‌شود و خوانندگان تاجیک در آزمون‎های بین‌المللی شرکت کرده و جوایز فاخر زیادی را به دست آورده‌اند. سفیر تاجیکستان در ادامه‌ به ترویج و تعمیق پیوندهای فرهنگی دو کشور تاجیکستان و ایران اشاره‌ و برگزاری «شب موسیقی سنتی تاجیکستان»را نمونه‌ای از این تعاملات توصیف کرد.نظام الدین زاهدی با اشاره به هوش و خرد زنده‎یاد دولتمند خال اف بیان کرد: یکی از مهم ترین دستاوردهای مهم ما تاجیک ها موسیقی فلک است که تاریخ بیش از هزار ساله دارد و دولتمند خال اف آن را به خوبی درک کرده و رواج داده بود به نحوی که در این عرصه صاحب مکتب بود و شاگردان زیادی را به کمال رساند.

بازیابی آیین  فراموش شده در تاجیکستان
این دیپلمات ارشد تاجیک اظهار کرد: امامعلی رحمان، رئیس جمهوری تاجیکستان بازیابی هویت ملی تاجیکان از جمله اعیاد، تاریخ، فرهنگ و موسیقی تاجیکی را به جد در دستور کار خود قرار داده است و پیوسته در این امر ابتکارات شایان صورت می‎گیرد.
سفیر فوق العاده و تام الاختیار تاجیکستان در ایران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اشتراکات عمیق کشورهای آسیایی تاکید کرد: اشتراکات کشورهای همسایه که بسیاری از آن ها در یونسکو ثبت شده اند، نشان از تعمق روابط کشورهاست .

همکاری های عمیق فرهنگی ایران و تاجیکستان
 سپس، دولت صفرزاده، معاون وزیر فرهنگ جمهوری تاجیکستان و رهبر هیئت هنرمندان تاجیکستان به ایران ضمن مهم خواندن همکاری‎های فرهنگی دو کشور تاکید کرد این همکاری‎ها روزبه‎روز عمیق‎تر و بیشتر می‌شوند.
 معاون وزیر فرهنگ جمهوری تاجیکستان همچنین درباره نقش فرهنگ در همدلی ملت‎ها یادآور شده و از رشد و نمو روزافزون آن اظهار قدردانی کرد.  سپس، نوازنده و آوازخوان های مشهور تاجیک برای حاضران نمونه‌هایی از «شش مقام» و «فلک» را پیشکش کردند که با استقبال صمیمانه اهل نشست مواجه شد.
 در ادامه‌ این محفل ویدئویی از همکاری استاد روانشاد دولتمند خال اف با شهرام ناظری، خواننده سرشناس ایرانی پخش  شد و دو تن از نوازندگان و شاگردان استاد دولتمند آهنگ «حیلت رها کن عاشقا»را اجرا کردند.
 در این نشست «لوح تقدیر» از سوی هنرمندان پیشگام ایرانی با حضور استادان موسیقی شرق، شهرام ناظری و حسین علیزاده به استاد دولتمند رونمایی شد.
 همچنین، از کتاب «ترازوی چشم»، مجموعه اشعار دولت صفرزاده که چندی پیش از طریق انتشارات آروَن تهران به فارسی منتشر شد، رونمایی شد. دولت صفرزاده، مؤلف کتاب با قرائت چند شعر خاطر حاضران را شاد کرد.
مهمانان در این مراسم از نمایشگاه هنرهای دستی، لباس‎های ملی و آثار نقاشان تاجیک بازدید کردند. در این برنامه سفیران مقیم تهران، هنرمندان و شخصیت‎های فرهنگی، سفیران سابق ایران در تاجیکستان نیز حضور داشتند.