اطلاع ‌رسانی قطره چکانی

با گذشت حدود 48 ساعت از پايان راي‌گيري، تقريبا تكليف اكثر كرسي‌هاي مجلس خبرگان رهبري و مجلس شوراي اسلامي مشخص شده است، اما در حوزه انتخابيه تهران، ري، شميرانات، پرديس و اسلامشهر و همچنين استان تهران هنوز مشخص نشده و وزارت كشور همچنان به صورت قطره‌چكاني در حال ارايه گزارش آمار و ارقام تهران است؛ البته كه مجري انتخابات، بعضا شيرفلكه آمار تهران را كامل مي‌بندد و افكار عمومي در خلأ آمار انتخابات مي‌ماند.
تا زمان تنظيم اين گزارش كه عصر يكشنبه است، نتايج قطعي انتخابات مجلس خبرگان تهران منتشر نشده است. آخرين نتيجه‌اي كه از نتايج خبرگان تهران منتشر شده، مربوط به ساعت 22 شنبه شب است كه بالاترين راي از آن محسن قمي با حدود 836 هزار راي است. در حوزه انتخابيه كل استان تهران بر اساس آمار موجود 10 ميليون و 30 هزار و 194 نفر واجد شرايط راي دادن هستند. در حوزه انتخابيه تهران نيز براي مجلس شوراي اسلامي مانند خبرگان در تهران است؛ نتايج نهايي تا عصر يكشنبه اعلام نشده است. طبق آخرين آمار اعلامي براي انتخابات مجلس در حوزه انتخابيه تهران، محمود نبويان با 545 هزار راي در صدر فهرست تهران است. حوزه انتخابيه تهران، ري، شميرانات، پرديس و اسلامشهر هم 7 ميليون و 775 هزار و 357 نفر واجد شرايط راي دادن داشته است.
جنگ روايت‌ها بر سر آراي باطله
با اين حال وزارت كشور همچنان از اعلام آمار مشاركت در استان تهران و حوزه انتخابيه تهران، امتناع مي‌كند؛ چرا كه طبق روال مرسوم، از ساعاتي بعد از آغاز روند راي‌گيري، وزارت كشور هر چند ساعت، ميزان مشاركت را منتشر مي‌كرد كه در اين انتخابات، وزارت كشور در بدعتي جديد از اين كار خودداري كرد. همين عدم شفافيت وزارت كشور باعث شده تا بازار گمانه‌زني‌ها درباره آراي باطله در تهران داغ شود. در حالي كه برخي از مشاركت حدود 40 درصدي راي باطله‌ها در حوزه انتخابيه تهران خبر مي‌دادند، خبرگزاري مهر وابسته به سازمان تبليغات اسلامي نوشت: «شنيده‌هاي مهر حاكي از آن است كه آراي باطله فقط كمتر از ۱۲ درصد كل آراي ماخوذه در اين حوزه را شامل مي‌شود.» با اين حال وزارت كشور كه در پايين‌ترين سطح اطلاع‌رساني و شفافيت پيرامون انتخابات به سر مي‌برد، نه آراي باطله 40 درصدي را تاييد و تكذيب كرد و نه آمار زير 12 درصدي را.


اما مشخص نيست كه وزارت كشور به چه علت آماري از مشاركت‌كنندگان تهراني منتشر نمي‌كند؛ چرا كه هم راي‌دهندگان به صورت آنلاين ثبت مي‌شوند و هم آمار تعرفه‌هاي استفاده شده مشخص هستند.
از سوي ديگر، نكته عجيبي كه در انتخابات يازدهم اسفند مشاهده شده، تعرفه‌هاي مجلس و خبرگان بود كه به يكديگر متصل بودند. بر اساس مشاهدات، اين دو تعرفه راي كه مربوط به دو انتخابات مجزاست، با همديگر تحويل راي‌دهنده مي‌شده است. به عبارت ديگر، اگر كسي فقط مي‌خواسته كه در انتخابات مجلس خبرگان شركت كند و در مجلس شوراي اسلامي راي ندهد يا برعكس، چنين امكاني وجود نداشته و راي‌دهنده هر دو تعرفه را دريافت مي‌كرده است.
تكليف 231 كرسي روشن شد
عصر ديروز محسن اسلامي، سخنگوي ستاد انتخابات كشور اعلام كرد كه «از ۲۹۰ كرسي مجلس شوراي اسلامي، تكليف ۲۳۱ كرسي تاكنون مشخص شده است. آنچه مشخص نشده مربوط به آراي تهران و حوزه‌هاي انتخابيه‌اي است كه انتخابات در آنها به دور دوم كشيده شده است.» او افزوده که «۳۰ حوزه انتخابيه مجلس خبرگان رهبري نيز نهايي شده و از ۸۸ كرسي، ۷۲ كرسي نماينده خود را شناختند.»
135 تازه‌نماينده
خبرگزاري تسنيم، بر اساس نتايج اعلام شده نوشته از ميان 290 نماينده فعلي مجلس، 135 نفر نتوانسته‌اند دوباره وارد مجلس شوند و چهره‌هاي جديدي راهي پارلمان مي‌شوند.
7 نماينده از استان آذربايجان شرقي، 8 نماينده از آذربايجان غربي، 4 نماينده از اردبيل، 9 نماينده از اصفهان، 1 نماينده از بوشهر، 4 نماينده از شهرستان‌هاي استان تهران، 3 نماينده از چهارمحال و بختياري، يك نماينده از خراسان جنوبي، 9 نماينده از خراسان رضوي، 3 نماينده خراسان شمالي، 11 نماينده از خوزستان، 2 نماينده از زنجان، 2 نماينده از سمنان، 5 نماينده از سيستان و بلوچستان، 6 نماينده از فارس، 2 نماينده از قزوين، 2 نماينده از قم، 4 نماينده از كردستان، 8 نماينده از كرمان، 3 نماينده از كرمانشاه، 2 نماينده از كهگيلويه و بويراحمد، 3 نماينده از گلستان، 9 نماينده از گيلان، 4 نماينده از لرستان، 5 نماينده از مازندران، 5 نماينده از مركزي، 2 نماينده از هرمزگان، 4 نماينده از همدان و يك نماينده از يزد نتوانسته‌اند راهي مجلس شوند. البته تعداد نمايندگان جديد در مجلس دوازدهم، احتمالا بعد از برگزاري دور دوم انتخابات بيشتر هم بشود.
كرسي‌هاي تهران معلق
خبرگزاري مهر در خبري، از مشخص شدن تكليف 15 كرسي از 30 كرسي نمايندگي مجلس از حوزه انتخابيه تهران خبر داده است. طبق خبر منتشره، اين 15 نفر به ترتيب عبارتند از: سيدمحمود نبويان، حميد رسايي، اميرحسين ثابتي‌منفرد، محمدباقر قاليباف، رضا تقي پورانوري، روح‌اله ايزدخواه، مرتضي آقاطهراني، منوچهر متكي، اسمعيل كوثري، مهدي كوچك‌زاده، سيدعلي يزدي‌خواه، علي خضريان، مالك شريعتي نياسر، كامران غضنفري و احمد نادري. به عبارت ديگر اين 15 نامزد، توانسته‌اند بيش از 20درصد آراي ماخوذه را كسب كنند. آخرين نفري كه توانسته اين ميزان راي را كسب كند، طبق اين فهرست، 275 هزار راي دارد. بر اساس قانون انتخابات، به تعداد دو برابر كرسي‌هاي باقيمانده، از ميان نامزدها به ترتيب آرا فرصت حضور درمرحله دوم را خواهند داشت.
ايرنا: بيشترين نرخ مشاركت به استان‌هاي محروم اختصاص داشت
خبرگزاري دولتي ايرنا، در تحليلي از ميزان مشاركت در انتخابات كه 40.8 درصد بوده، نوشته «در حالي كه دشمنان ايران بر طبل توخالي تحريم انتخابات از سوي مردم به بهانه‌هاي معيشتي مي‌كوبيدند، اما اتفاقا اين مردم استان‌هاي محروم بودند كه پاي آرمان‌هاي نظام و انقلاب و كشورشان ايستادند.» اين خبرگزاري در ادامه با بيان اينكه «همواره در تمامي انتخابات، عده‌اي با هزينه‌هاي گزاف براي دلسردي و نااميدي مردم از صندوق راي تمام تلاش و اهتمام خود را به‌كار گرفتند»، افزوده «در اين دوره هم علاوه بر مدعيان تحريم انتخابات از سوي رسانه‌اي‌ها يا «به اصطلاح فعالان سياسي» خارج‌نشين كه عداوت‌شان با ايران و اسلام و انقلاب محرز است، بخش مهمي از نيروهاي مدعي اصلاح‌طلبي نيز بي‌پروا بر طبل تو خالي تحريم انتخابات كوبيدند و بر آتشي كه ضد انقلاب روشن كرده بود، دميدند. جالب آنكه يكي از عللي كه به مردم القا مي‌كردند كه نبايد در انتخابات شركت كرد، بحث معيشت و وضعيت اقتصادي و نرخ ارز و تورم بود و لذا بايد اصلي‌ترين مخاطب اين ادعا، اقشار محروم باشند ولي اتفاقا بيشترين نرخ مشاركت به استان‌هاي محروم اختصاص داشت.»
پايين‌ترين و بالاترين مشاركت؛ البته غيررسمي
طبق فهرستي كه ايرنا منتشر كرده و البته كه از سوي وزارت كشور نبوده، 5 استان با بيشترين ميزان مشاركت، كهگيلويه و بويراحمد با 27/64 درصد، خراسان جنوبي با 8/63 درصد، هرمزگان با 48/57 درصد، خراسان شمالي با 5/55 درصد و گلستان با 9/54 درصد بوده‌اند. 5 استاني هم كه به لحاظ مشاركت در پايين فهرست قرار گرفته‌اند، اصفهان با 04/37 درصد، مركزي با 4/36 درصد، تهران با 34 درصد، كردستان با 54/30 درصد و البرز با 4/28 درصد بوده‌اند. اين در حالي است كه برخلاف ادعاي ايرنا، استان كردستان كه يكي از محروم‌ترين استان‌هاي كشور است، در پايين اين فهرست جاي دارد. همچنين البرز و مركزي را هم نمي‌توان در زمره استان‌هاي برخوردار به حساب آورد.
هرچند ايرنا اين فهرست ادعايي را منتشر كرده اما هنوز آمار رسمي از سوي وزارت كشور براي برخي استان‌ها از جمله تهران منتشر نكرده است.
فهرست‌هاي تهران
از آنجايي كه در تهران مانند بسياري از حوزه‌هاي انتخابيه ديگر انتخابات مجلس رقابت محافظه‌كاران با محافظه‌كاران بود، در تهران اين طيف سياسي 5 فهرست براي هواداران خود كه در انتخابات شركت مي‌كردند، منتشر كردند. فهرست اول كه به فهرست چنارها معروف شد، آن‌طور كه انتظار مي‌رفت نتوانست راي جمع كند و شاخص‌ترين نامزد اين ليست يعني محمدباقر قاليباف، رييس فعلي مجلس نتوانست از جايگاه نخست انتخابات 4 سال قبل خود دفاع كند و به رتبه چهارم سقوط كرد. قاليباف از فهرست شوراي ائتلاف نيروهاي انقلاب اسلامي مي‌آمد كه نهايتا با جبهه پايداري ائتلاف كرد.
فهرست ديگر مربوط به تشكلي به نام «امنا» مي‌شود كه حاصل جمع «شريان» به رهبري حميد رسايي است. ديگر ليست تهران، فهرست شوراي وحدت بود كه متشكل از جامعتين (جامعه روحانيت مبارز و جامعه مدرسين حوزه علميه قم) به علاوه جامعه اسلامي مهندسين مي‌شود. يك فهرستي كه تازه‌وارد محسوب مي‌شد، موسوم به «جبهه صبح ايران» ‌است كه صحنه‌گردان آن علي‌اكبر رائفي‌پور استاد خودخوانده و رييس تشكيلاتي به نام مصاف است. اين فهرست نيز در روزهاي منتهي به انتخابات دست به انتشار ليستي زد كه بيشترين اشتراكات را با ليست «امنا» داشت. آخرين فهرست محافظه‌كاران نيز مربوط به جبهه متحد انقلاب اسلامي بود كه محوريت آن با تشكيلات نزديك به عليرضا زاكاني شهردار فعلي تهران است.
بدل خوردن شوراي ائتلاف از سوپرتندروها
در نتيجه تعدد فهرست‌هاي محافظه‌كاران، شوراي ائتلاف به نوعي گوشه رينگ افتاد؛ از اين جهت كه جبهه پايداري در جريان ائتلاف با فهرست شوراي ائتلاف نيروهاي انقلاب اسلامي، توانست از سهم اين ليست كم كند. از سوي ديگر با جاي گرفتن پايداري‌چي‌هاي حاضر در فهرست مشترك شانا و پايداري، در حداقل دو ليست ديگر محافظه‌كاران و همچنين دو فهرست با همپوشاني بالا توانستند نامزدهايي كه سهم شوراي ائتلاف بودند را عقب بزنند و خود بر صدر بنشينند. بنا بر اين شوراي ائتلاف كه تصور مي‌كرد با تعدد فهرست‌هاي محافظه‌كاران رقيبش مي‌تواند به راحتي پيروز شود، فن بدل خورد و نتوانست شرايط را آنچنانكه برنامه داشت پيش ببرد.
با تمام اين اوصاف و مهم‌تر اينكه هنوز تكليف 15 كرسي تهران مشخص نشده، بايد منتظر مرحله دوم انتخابات مجلس ماند؛ با توجه به فضاي پيش آمده، بعيد است كه تركيب سوپر تندرويي كه در حال حاكم شدن بر مجلس دوازدهم هستند، دستخوش تغييراتي محسوس شود. البته كه اگر وزارت كشور صلاح ببيند و آمار تهران را به صورت قطعي اعلام كند!