پخش اینترنتی اعلام برنامه کاندیداهای شهرداری پایتخت

آفتاب یزد- گروه سیاسی: چرخه آزاد اطلاعات و شفافیت در امور و ساز و کارهای اجرایی، مسائلی هستند که نه تنها همواره خواسته و حق طبیعی ملت بوده و خواهد بود، بلکه می‌تواند سازمان‌ها‌، نهادها و ارگان‌ها‌ را از فساد دور نگه دارد. حالا شورای شهر پنجم پایتخت به نظر می‌رسد که صدای مردم را به خوبی شنیده و نخستین گام‌ها‌ را در راستای شفاف سازی روند انتخاب شهردار تهران به درستی برمی‌دارد. مسئله‌ای که رعایت و تداوم آن می‌تواند شورا و حوزه‌ها‌ی مرتبط با آن را از حاشیه و نادرستی دور نگه دارد و الگوی اصلاح طلبی شفاف سازی را رفته رفته در سایر نهادها اشاعه دهد.
شورای شهر جدید تهران پس از معرفی گزینه‌های نهایی شهرداری، حالا در حال آماده‌سازی و رایزنی‌ها‌ی نهایی برای مشخص شدن شهردار آینده است. شهرداری که به خوبی می‌داند سخت ترین و پرفشارترین دوره کاری در سالهای پس از انقلاب را پیش رو دارد و آن چه که تا به حال از نابسامانی، بدهی، سوءمدیریت و ابهام در قراردادهای این سازمان منتشر شده است، نوک کوه یخی است که با در دست گرفتن کامل شهرداری و شروع به کار رسمی شورای‌شهر و به احتمال زیاد ورود سازمان‌های نظارتی، تازه می‌توان از عمق فاجعه موجود به شمایل کاملی دست پیدا کرد.
مجید فراهانی عضو شورای پنجم شهر تهران در گفتگویی رسانه‌ای با بیان اینکه در جلسه صبح چهارشنبه اعضای منتخب، مقرر شد که به کاندیداهای شهرداری تهران دو هفته فرصت داده شود تا برنامه‌های خود را تنظیم کنند، گفت: «در هفته سوم مردادماه کاندیداها برنامه خود را
در شورا قرائت خواهند کرد.» فراهانی با بیان این نکته که هر کاندیدای شهرداری فرصتی


دو ساعته برای ارائه برنامه‌ها‌یش دارد و پس از آن باید به سوالات اعضای شورا پاسخ دهد، گفت: «کاندیداها باید نظرات خود را در مورد سیستم مالی شهرداری با اتکا به شیوه‌های کسب درآمد پایدار، حمل و نقل عمومی با محوریت مترو، ایمنی و مدیریت بحران و مسائلی از این دست بیان کنند.»
فراهانی همچنین در خلال صحبت‌ها‌ی خود به‌نکته مهمی اشاره کرد که حجت نظری نماینده جوان شورا ساعاتی پیش از آن در حساب کاربری توئیتر خود از آن پرده برداشته بود. وی که پیش‌تر از پیشنهادش مبنی بر ارائه برنامه کاندیداهای شهرداری، به صورت علنی و همراه با پخش ویدئو کنفرانسی آن در سالن ساختمان شماره2
خبر داده بود، پس از جلسه شورا، با انتشار توئیتی خبر داد: «با رای منتخبین شورای پنجم تهران، ارائه برنامه کاندیداها با ویدئوکنفرانس در ساختمان شماره 2 برای خبرنگاران و به صورت اینترنتی برای عموم پخش می‌شود». مطلبی که علاوه بر فراهانی و نظری، دیگر عضو شورای شهر، الهام فخاری و برخی نمایندگان دیگر نیز آن را در صفحات مجازی خود منتشر کردند.
پیش از این و در روز انتشار اسامی نهایی گزینه‌ها‌ی شهرداری، آفتاب یزد با گزارشی پیشنهاد داده بود که در راستای شفاف سازی هرچه بیشتر روند انتخاب شهردار، علاوه بر حضور خبرنگاران در جلسات انتخاب شهردار، گزینه‌ها‌ی
منتخب شورا نیز پای میز مناظره بنشینند تا مردم تهران بتوانند با بهره‌گیری از قوای تحلیلی خود، نظرات و برنامه‌ها‌ی شهردار آتی‌شان را سنجیده و مطالبات‌شان را به گوش شورا برسانند. حالا
با توجه به آن که شورا نیمی از این راه را طی کرده و مقرر شده زمان دو ساعته ارائه برنامه کاندیداها
با حضور خبرنگاران به صورت اینترنتی پخش زنده شود، چه بهتر که در ادامه نیز مناظرات اینچنینی
برگزار شود تا در نهایت شهردار آتی بتواند نواقص احتمالی برنامه اش را پوشش داده و مانند رئیس جمهوری که در مظان پرسش عمومی در قبال دیدگاه‌ها‌ و شعارهایش قرار دارد، او نیز مسیر درست، مطمئن و قابل مطالبه‌ای را در پیش‌گیرد تا سوءمدیریت‌ها‌ی دوازده سال گذشته ادامه پیدا نکند. مضاف بر این مورد، بدون شک در خلال این مناظرات، عملکرد دوره گذشته شهرداری نیز برای مردم روشن تر خواهد شد تا شاید این بار طرح‌ها‌یی مشابه تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از امثال محمدباقر قالیباف و کارنامه مدیریتی‌اش، با رایزنی‌های پشت پرده ملغی نشود.
شورای شهر اصلاح طلب و منتخب پایتخت، تا اینجا کم نقص عمل کرده و سعی کرده پیام مردم را به خوبی بشنود. با تداوم چنین امری درخصوص شنیدن صدای مردم، می‌توان انتظار داشت که روح اصلاح طلبی مردم که از نو در تنور انتخابات‌ها‌ی اخیر دمیده شده، رفته رفته در تمام ارگان‌های اجرایی کشور ریشه بدواند و علاوه بر شفاف سازی در تمام زمینه‌ها‌، «صدا، مطالبات و پیام‌ها‌ی روشن مردم» پیش از آن که دیر شود، در تمام امور مورد توجه قرار گرفته و محقق شود.