مخالفت چین و آلمان با تحریم‌های یکجانبه امریکا علیه ایران

ص   3   مخالفت چین و آلمان با تحریم‌های امریکا
سخنگوی وزارت امور خارجه چین دیروز گفت که این کشور با تحریم‌های جدید کنگره امریکا علیه ایران، روسیه و کره شمالی مخالف است. به گزارش فارس، «لو کانگ» گفت: متوجه گزارش‌های مربوط در این باره شده‌ایم. ما همچنین متوجه شده‌ایم که روسیه، آلمان و فرانسه هم به این موضوع واکنش نشان داده‌اند.  در اصل، دیدگاه چین این بوده که مناقشات میان کشورها بایستی به نحو مناسب از طریق رایزنی‌های دوستانه حل شوند. ما استفاده از تحریم‌های یکجانبه در هر موقعیت را تأیید نمی‌کنیم. وی افزود: در صورتی که این موضوع به هر نحو بر منافع چین اثر بگذارند، همانطور که  بارها گفته‌ایم چین با اعمال تحریم‌های یکجانبه با هدف ضربه زدن به منافع نهادها و افراد چینی مخالف است. زیگمار گابریل وزیر خارجه آلمان هم  در انتقاد از تحریم‌های جدید امریکا که منافع کشورهای اروپایی را هم به خطر می‌اندازند گفت که چنین اقداماتی قابل پذیرش نیست و از «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری امریکا خواست  در این زمینه کاری صورت دهد. ///////////////////////////////////////////////////////////////

ص  20   اخراج 645 دیپلمات‌ امریکایی


 پاسخ روسیه به تحریم‌های «کنگره» در پی تصویب نهایی طرح ضد روسی در سنای امریکا با 98 رأی موافق، مسکو در اقدامی تلافی جویانه شمار دیپلمات‌‌های امریکایی حاضر در روسیه را به 455 تن کاهش داده و اعلام کردند یک مرکز دیپلماتیک امریکا در مسکو بزودی مصادره می‌شود. در حال حاضر هزار و 100 دیپلمات امریکایی در روسیه حضور دارند.
به گزارش ایرنا، وزارت امورخارجه روسیه روز جمعه در بیانیه‌ای خاطرنشان کرد: از اول ماه اوت استفاده سفارت امریکا در مسکو از مجموعه ویلایی در ناحیه سربرنی بور و انبارهای دیپلماتیک در خیابان داروژنی (در مرکز مسکو) را متوقف می‌کند. گزارش ایسنا به نقل از شبکه خبری روسیا الیوم نیز حاکی است، وزارت خارجه روسیه با غیرقانونی خواندن تحریم‌های امریکا علیه روسیه با اعلام اینکه روسیه این حق را برای خود قائل است که بر اساس اصل مقابله به مثل، اقداماتی را علیه منافع امریکا اتخاذ کند، تعداد دیپلمات‌های امریکایی در روسیه را به ۴۵۵ تن کاهش داد. این در حالی است که پیشتر روسیه اعلام کرده بود ممکن است 35 دیپلمات را اخراج کرده و چند ساختمان متعلق به امریکا در خاک روسیه را مصادره کند. وزارت خارجه روسیه همچنین امکان دسترسی امریکا به برخی تسهیلات و ساختمان‌هایش در مسکو را از اول اوت ممنوع کرد. «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه روز پنجشنبه در نشست خبری مشترک با همتای فنلاندی خود، با انتقاد از اقدامات جدید ضدروسی واشنگتن هشدار داده بود: همان‌طور که می‌دانید ما خویشتنداری و صبر داریم اما در برخی اوقات، باید دست به اقدامی متقابل بزنیم. دیگر نمی‌توان در مقابل چنین اقدامی از سوی امریکا ساکت ماند. پس اگر واشنگتن به آنچه که تحریم‌های جدید و غیرقانونی علیه مسکو است ادامه دهد، روسیه نیز دست به اقدامی تلافی جویانه می‌زند. مجلس نمایندگان امریکا عصر سه‌شنبه طرح تحریم‌های ایران، روسیه و کره شمالی را با 419 رأی موافق و 3 رأی مخالف به تصویب رساند. این قانون روز پنجشنبه به وقت محلی در سنای امریکا تصویب شد.
ابقای «اوباماکر»
بامداد روز گذشته سنای امریکا با 51 رأی مخالف و 49 رأی موافق با اصلاح قانون بیمه‌های درمانی مصوب دولت پیشین امریکا (اوباماکر) مخالفت کرده و به جدال هفت ساله برای تغییر این قانون پایان داد. طرح لغو اوباماکر توسط اکثریت جمهوریخواه سنای امریکا تدوین و ارائه شده بود اما با پیوستن سه تن از سناتورهای این حزب به مخالفان، به تصویب نرسید. رأی سنای امریکا به منزله شکست سیاسی عمده‌ای برای ترامپ است که در جریان مبارزات انتخاباتی، نظام خدمات درمانی دولت اوباما را پرهزینه توصیف کرده و وعده داده بود در صورت انتخاب ، آن را لغو کند و یک نظام درمانی کارآمدتر و به صرفه‌تر را به جای آن به اجرا بگذارد.