توصیه رئیس مجلس درباره مصوبه ضد‌ایرانی امریکا

توصیه رئیس مجلس درباره مصوبه ضد ایرانی امریکا
رسانه‌ها  و  رادیو تلویزیون درباره تحریم های جدید اضطراب بلاوجه ایجاد نکنند

تبیین صحیح مصوبه اخیر امریکایی‌ها علیه ایران و پرهیز از بزرگنمایی آن شاید مهم‌ترین توصیه رئیس مجلس به رسانه‌ها بود. علی لاریجانی در سفر به استان خراسان رضوی  یک بار در جمع خبرنگاران مشهد و یکبار در گفت‌وگو با شبکه استانی خراسان رضوی تأکید کرد که «رسانه‌ها اضطراب بلاوجه درباره مصوبه امریکایی‌ها ایجاد نکنند.» او به صراحت بیشتری نام رادیو و تلویزیون را هم برد که در طول 4 سال گذشته به همراه یکی دو رسانه مکتوب تریبون مخالفان سیاست‌های هسته‌ای و برجام بوده‌اند. رئیس مجلس به این مهم هم توجه داد که باید مراقب بود در دام امریکایی‌ها که می‌خواهند ما را عصبانی کنند تا عکس‌العمل مورد انتظار آنها را داشته باشیم، نیفتیم.


به گزارش ایسنا، او چهارشنبه شب در جمع خبرنگاران مشهد تأکید کرد: باید متن مصوبه امریکایی‌ها  آنقدری که واقعی است، نشان داده شود؛ بنابراین رسانه‌ها و رادیو و تلویزیون اضطراب بلاوجه ایجاد نکنند؛ به دلیل اینکه حادثه خیلی سهمگینی نیست، تخلف شده اما باید توجه داشت تأثیر شایان ذکری در کشور نمی‌گذارد.
لاریجانی با تأکید بر اینکه با این مصوبه امریکایی‌ها مقابله خواهد شد، افزود: مصوبه امریکایی‌ها مقدار زیادی جنبه تبلیغاتی دارد و مواد مغذی آن کم بوده و حواشی زیادی دارد بنابراین باید به این موضوع توجه شود که در دام آنها نیفتیم که قصد دارند مسیر را به سمت دیگری بکشانند. رئیس مجلس افزود: به رسانه‌ها توصیه می‌کنم به اندازه‌ای که واقعیت دارد، به مصوبه اخیر امریکایی‌ها بپردازند به دلیل اینکه آنها سعی دارند اضطراب ایجاد کنند و روند سرمایه‌گذاری در کشور را مختل و مردم را ناامید کنند بنابراین باید جنس کار شناخته شود. اندازه و میزان تأثیر مصوبه امریکایی‌ها در زندگی مردم بسیار نازل است البته اختیاراتی به رئیس جمهوری امریکا برای تحریم‌های دیگر داده شده، اما فی‌الحال خیلی مهم نبوده است. نماینده قم در مجلس  با بیان اینکه برجام یک توافق بین‌المللی است، گفت: برجام در شورای امنیت مصوب شده بنابراین یک کشور نمی‌تواند با مصوبات داخلی خود آن را خراب کند. لاریجانی با اشاره به همکاری‌های ایران و روسیه در سوریه و شکست‌های اخیر داعش در عراق، گفت: اینها  باعث  شده اعصاب دشمنان به هم بریزد و ایران و روسیه را تحریم کنند. برخی از کشورهای منطقه نیز شیطنت‌هایی داشته‌اند که حتماً ایران ظرفیت‌های خوبی برای پاسخ‌های گزنده به آنها دارد و بموقع از ظرفیت‌ها استفاده می‌کند و مجلس شورای اسلامی نیز پاسخ مصوبه امریکایی‌ها را خواهد داد.
بعد از برجام روند سرمایه‌گذاری خارجی آغاز شده
لاریجانی همچنین در برنامه تلویزیونی شبکه استانی خراسان رضوی با تبریک ایام دهه کرامت  توضیح داد: ایران در توافق هسته‌ای، چند کار را سامان داد و باعث شد فضایی برای انجام فعالیت‌های اقتصادی فراهم شود به نحوی که فروش نفت و محصولات پتروشیمی تسهیل شد و مراودات بانکی نیز با وجود اینکه به صورت مطلوب نیست اما در کل انجام می‌شود.
رئیس نهاد قانونگذاری افزود: بعد از توافق هسته‌ای روند سرمایه گذاری خارجی در کشور آغاز شده و انجام امور شرکت‌های کشتیرانی و بیمه‌ای تسهیل شده است و نباید فراموش کرد در آن مقطع زمانی امریکایی‌ها براحتی تحریم‌هایی علیه ایران اتخاذ می‌کردند و در شورای امنیت نیز به امضای سایر کشورها می‌رسید به دلیل اینکه امریکایی‌ها توانسته بودند در آن زمان یک نوع همگرایی علیه ایران به وجود بیاورند اما در حال حاضر آنان در ایجاد همگرایی علیه کشورمان شکست خورده اند.
لاریجانی ادامه داد:  امریکایی‌ها نمی‌خواهند برجام را به دست خود از بین ببرند بلکه می‌خواهند با تبلیغات فضایی ایجاد کنند که روند سرمایه‌گذاری در ایران با مشکل روبه‌رو شود همچنین آنان قصد دارند ایران را عصبانی کنند که ایران، خودش در قبال برجام عکس‌العملی را نشان دهد که آنها می‌خواهند.
رئیس مجلس اضافه  کرد: رسانه‌ها و رادیو و تلویزیون حد و اندازه مصوبه امریکایی‌ها را به صورت صحیح ترسیم کنند به دلیل اینکه گاهی این موضوع به نحوی در رسانه‌ها انعکاس داده می‌شود که حادثه بزرگی رخ داده است اما باید توجه داشت 90 درصد از تحریم‌های مربوط به مصوبه، در حال حاضر وجود دارد به دلیل اینکه بعد از توافق هسته‌ای، تحریم‌های مربوط به مسائل هسته‌ای برداشته شده است.
وی ادامه داد: در حال حاضر تحریم‌هایی که با فرمان رئیس جمهوری امریکا انجام شده بود، شکل قانونی به خود گرفته است اما نباید فراموش کرد بخش قابل توجهی از این تحریم‌ها در حال حاضر نیز وجود دارد البته یک مقداری پیازداغ آن را زیاد کرده‌اند به طور مثال قبلاً نیروی قدس سپاه تحریم بود الان سپاه پاسداران را نیز تحریم کرده‌اند یا در جاهایی دست رئیس جمهوری امریکا را باز گذاشته‌اند تا افراد جدیدی را نیز تحریم کند و تمرکز را روی تروریسم و مسأله موشکی برده‌اند.
رئیس مجلس افزود: حد و اندازه مصوبه امریکایی‌ها باید برای مردم درست ترسیم شود و مخصوصاً رادیو و تلویزیون اضطراب بلاوجه ایجاد نکند، اینکه در خبر گفته شد این موضوع مادر تحریم‌ها است، این واقعیت ندارد به دلیل اینکه قسمت زیادی از تحریم‌ها نیز در حال حاضر وجود دارد بنابراین نباید اضطراب ایجاد کرد و موضوع را در حدی که هست توضیح داد چون بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد و ما نباید در دام آنها بیفتیم.
لاریجانی گفت: اینکه امریکایی‌ها یک مقدار پایشان را از توافق هسته‌ای جلو گذاشته‌اند، تخلف است و حتماً ما، مقابله خواهیم کرد. راه‌های مقابله با اقدامات امریکا وجود دارد که برخی از این راهکارها در شورای هسته‌ای بحث شده و کار مقابله‌ای در مجلس در حال انجام است و در این رابطه بیش از یک ماه است که روی طرحی کار شده و با توجه به پیش‌‌بینی‌ها از قبل هماهنگی‌هایی صورت گرفته و می‌توان به تصویب فوریت طرح مقابله با اقدامات امریکا در مجلس که با رأی بالایی تصویب شد، اشاره کرد و در حال حاضر نیز از آقای بروجردی درخواست شد که کمیسیون امنیت ملی مجلس جلسه فوق‌العاده‌ای را برگزار کند و موضوع در اولین جلسه علنی مجلس بعد از برگزاری مراسم تحلیف ریاست جمهوری پیگیری می‌شود.
از حواشی پرهیز شود
رئیس مجلس در بخش دیگری از سخنان خود  با تأکید بر لزوم اجرای صحیح سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی گفت: سیاست‌های مذکور به صورت صحیح اجرایی نشده بنابراین باید دولت با تمرکز بیشتری به این موضوع توجه کند و شرایط را برای توسعه اقتصاد فراهم کند، نباید فراموش کرد در حال حاضر مسابقه‌ای در قاره آسیا برای جذب سرمایه‌گذاری وجود دارد و عنوان می‌شود قرن آینده، قرن آسیا است بنابراین باید یک وفاق ملی برای پیشرفت اقتصادی فراهم شود.
رئیس نهاد قانونگذاری با تأکید بر لزوم توسعه اقتصادی گفت: باید از حواشی در کشور پرهیز شود به دلیل اینکه حواشی در کشور ما زیاد شده البته رسانه‌ای‌ها دوست دارند چیزهای عجیب و غریب را بزرگ کنند اما به دلیل اینکه رفع مشکلات اقتصادی یک اولویت ملی محسوب می‌شود، باید با وفاق و تمرکز تلاش کرد تا اقتصاد کشور پیشرفت کند.
لاریجانی در سفر به خراسان رضوی پنج شنبه در مراسم دوازدهمین سالگرد علامه حاج شیخ محمدتقی بهلول گنابادی در محل مصلای گناباد هم حاضر شد و طی سخنانی تاکید کرد: « اگر سیاستمداران، احزاب و گروه های داخلی شرایط را درک کنند و به جای این دعواها و حرف‌ها، وقتشان را برای خدمت به مردم صرف کرده و ایجاد نفاق نکنند این اعمال امریکا هیچ تأثیری ندارد.»